کسب و کار

زمان تعویض دیسک ترمز

دیسک ترمز را می توان از قطعات حیاطی داخل خودروها دانست که تاثیر مستقیمی بر روی مکانیزم و عملکرد صحیح آن دارد. به نحوی که ایستادن خودرو یا کنترل آن، به طور مستقیم به این قطعه وابسته است. به نحوی که اگر عملکرد صحیحی نداشته باشد، یقینا ترمز گیری خودرو هم با مشکل مواجه خواهد شد. با این حال بخش قابل توجهی از رانندگان زمان تعویض دیسک ترمز را نمی دانند. از طرفی آنها نمی‌دانند که نشانه های مربوط به خرابی آن به چه صورت است تا در سریعترین زمان ممکن نسبت به تعویضش اقدام کنند. همین عامل باعث می‌شود تا مانع از ضررهای مالی و جانی جبران‌ناپذیری شود که سلامت خود و خودرو شان را به خطر می‌اندازد. ما در این مقاله سعی داریم تا مروری بر روی این موضوع داشته و زمان لازم جهت این تعویض را خدمت شما عزیزان بیان کنیم، پس بهتر است ما را تا انتها همراهی فرمایید.

دیسک ترمز و اهمیت آن

دیسک ترمز به قطعه ای گفته می‌شود که غالباً از جنس فولاد یا چدن ساخته می شود. این قطعه در قسمت کناری چرخ نصب شده و لنت خودرو نیز بر روی آن قرار می گیرد. زمانی که راننده پدال ترمز را فشار می دهد، لنت با این قطعه دچار اصطکاک شده و سرعت خودرو را کاهش می دهد. همین ساز و کاری بی نظیر باعث شده تا دیسک چرخ به عنوان یکی از قطعات حیاتی در بدنه خودرو ها شناخته شود. با این حال اصطکاک پیوسته و ترمز گیری های مداوم سبب می شود تا این بخش دچار آسیب‌های مختلف شده و به مرور زمان کارایی خود را از دست دهد. همین عامل هم رانندگان را ملزم می کند تا در سریع ترین زمان ممکن نسبت به تعویض آن اقدام کنند. با این حال بیشتر افراد اطلاعی از زمان تعویض دیسک ترمز نداشته و حتی اصول لازم برای نگهداری درست از آن را رعایت نمی کنند. همین عامل باعث می‌شود تا در دراز مدت دچار ضرر ها و مشکلات بیشتری شوند.

طول عمر دیسک ترمز

بدیهی است که تمام قطعات خودرو دارای طول عمر مشخصی هستند. در واقع اغلب رانندگان بر مبنای این طول عمر نسبت به تعویض قطعات خودروی خود اقدام می کنند. در نتیجه اگر طول عمر یک محصول یا قطعه به پایان رسیده باشد، بدون در نظر گرفتن شرایط آن، در پی تعویض قطعه مورد نظر بر می آیند. در این رابطه باید عنوان کنیم که در حالت استاندارد، دیسک چرخ حدود دو برابر لنت ترمز عمر مفید دارد. از آنجایی که به طور میانگین لنت ها، ۲۵ هزار کیلومتر عمر مفید دارند؛ لذا می‌توان گفت که دیسک چرخ باید حدوداً ۵۰ هزار کیلومتر عمر مفید داشته باشد. البته با توجه به ساختار این قطعه و البته تفاوت هایی که در آنها وجود دارد. این طول عمر متغیر است، برای مثال شرایط آب و هوایی، میزان رانندگی و موارد مشابه می‌تواند بر روی این مولفه اثر گذار باشد. در حالت میانگین عموماً دیسک های ترمز به ازای هر ۶۰ الی ۷۰ هزار کیلومتر، یکبار تعویض می شوند. البته ممکن است برخی از رانندگان به دلیل عدم رعایت اصول رانندگی صحیح، یا استفاده از لنت های نامناسب، در بازه های زمانی کوتاه داری نیازمند تعویض باشند.

زمان تعویض دیسک ترمز

زمان مناسب برای تعویض دیسک ترمز

یکی از موضوعاتی است که اغلب افراد در مورد آن حساسیت دارند، زمان مناسب برای تعویض دیسک ترمز است. همان گونه که اشاره کردیم، طول عمر این قطعات در محدوده ۵۰ الی ۷۰ هزار کیلومتر قرار دارد. اما گاها ممکن است این قطعه در مدت زمان کمتر یا بیشتر نیازمند تعویض باشند. در چنین حالتی بایستی بر مبنای علائم خرابی آن اقدام کنند. به عبارت ساده تر از زمانی که دیسک چرخ دچار مشکل شود،  علائم گوناگونی را از خود بروز می‌دهد. که با تکیه بر آنها می‌توان دریافت که زمان لازم برای تعویض آن فرا رسیده و باید این قطعه را عوض کرد. این علایم می تواند متناسب با نوع و ساختار خودرو یا قطعه شما متغیر باشد. اما در حالت کلی زمانی که ضخامت دیسک شما کم شود، می توان دریافت که عملاً دیسک شما فشار زیادی را تحمل کرده و نیازمند تعویض است. در چنین مواقعی احتمال تاب برداشتن آن بیشتر شده و ممکن است شیارهای مختلف، لبه یا فرورفتگی های گوناگونی در سطح آن ایجاد شود.

از طرفی چنانچه کنترل خودروی شما دشوار شده یا در حین ترمز فرمان یا خود خودرو به جهت دیگر کشیده شود، می توان دریافت که دیسک ترمزتان دچار آسیب شده و این یکی از نشانه های مهم برای تعویض آن است.

زمان تعویض دیسک ترمز

چنانچه در زمان ترمز گیری هم پدال یا فرمان دچار لرزش شده یا قدرت ترمزگیری خودروی شما کاهش پیدا کند، باید بدانید که زمان تعویض دیسک چرخ فرا رسیده است. در چنین حالتی زمانی که بدانیم ترمز را فشار می دهید، ممکن است زیر پای شما سست شده یا نیازمند فشار دادن آن تا انتها باشید. شنیده شدن صدای سوت یا زنگ زدن دیسک چرخ هم از دیگر نشانه هایی است که به شما می گوید زمان تعویض دیسک ترمز فرا رسیده است. البته این موارد ممکن است به دلیل مشکل در لنت ترمز هم ایجاد شود. اما در اغلب موارد خرابی دیسک چرخ نخستین دلیلی است که علایم مذکور را به وجود می‌آورد لذا با مشاهده آن ها بهتر است خودروی خود را نزد یک تعمیرکار برده و نسبت به بررسی کامل آن اقدام فرمایید.

سخن آخر

خرابی دیسک ترمز را می توان یکی از اتفاقاتی رایجی دانست که برای اغلب خودروهای ایجاد می شود. با این حال بیشتر افراد نمی‌دانند که زمانی تعویض دیسک ترمز چی بوده و یا در موقع نیاز چه نشانه هایی را از خود بروز می دهد. همین عامل موجب سردرگمی رانندگان می شود. ما در این مقاله سعی کردیم تا زمان لازم برای این اقدام را خدمت شما عزیزان شرح داده و علایم مربوط به آن را هم بیان کنیم. بدون شک این موضوع می‌تواند تاثیر مثبتی در دیدگاه شما داشته و به نگهداری بهتر از خودرو تان کمک کند. با این حال اگر نیازمند خرید دیسک چرخ دیسک یا لنت ترمز خودرو بودید، می توانید هم اکنون به وبسایت لنت لاین مراجعه فرمایید.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا