کسب و کار

رشد عجیب قیمت عطر و ادکلن در بازار ایران

طبیعی است که هنگامی که نرخ ارز در بازار ایران افزایش یافته ، قیمت کالاها به خصوص کالاهای وارداتی بیشتر شده اند و ما با رشد عجیب قیمت عطر زنانه و مردانه در بازار ایران مواجه شده ایم .

از آنجا که ۹۰ درصد عطر موجود در بازار ایران توسط واردات تامین می شد با افزایش قیمت ارز و با توجه به قرار گرفتن مواد آرایشی و بهداشتی و همچنین عطر و ادکلن در بین کالاهای غیر ضروری وممنوعیت واردات این کالاها با افزایش بی رویه قیمت آنها مواجه هستیم .

به علت تحریم های ایران ،افزایش قیمت دلار و به تبع آن افزایش نرخ تورم در بازار داخلی در سالهای گذشته با افزایش چشم گیر قیمت عطر و ادکلن روبه رو بوده ایم .طبیعیست باتوجه به ممنوعیت واردات ،افزایش قیمت ارز و گمرکی معمولا تقاضا برای واردات عطر و ادکلن کاهش می یابد.

این روزها یکی از عوامل تاثیر گذار بر افزایش قیمت ارز و  دلار ، روند توافقات برجام است.

اواخر مرداد ماه امسال روند قیمت دلار به علت اخبار مساعد از سوی کشور امریکا درباره توافقات هسته‌ای برجام و نزدیک شدن مذاکرات به نتیجه مطلوب، کاهشی شد. اما از یک سو  با تغییر خواسته ها و مطالبات جدید ایران قیمت دلار روند افزایشی به خود گرفت و در نتیجه این روزها قیمت‌ها نوسان شدید دارند،و کشور با تورم بالایی مواجه است و این تورم در تمام کالا ها و خدمات قابل مشاهده است.

با توجه به اینکه بانک مرکزی نیز ذخایر ارزی محدودی دارد و توانایی کنترل بازار و قیمت‌ دلار را ندارد این تورم رو به افزایش است.

با افزایش نرخ ارز طی ۲سال گذشته بازار کالاهای وارداتی را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داده و باعث شده واردات بسیاری از کالاها با توجه به محدودیت منابع ارزی محدود یا ممنوع شوند بازار عطر و ادکلن نیز با این چالشها رو به رو بوده است. بیشتر کالا های وارداتی که ممنوع شدند جزء کالا هایی هستند که مشابه داخلی دارند اما در بین این کالاها برخی کالا های غیر مشابه نیز ممنوع اعلام شده اند که عطریات را هم شامل می شود .در نتیجه سالهای اخیر قیمت این کالا با ممنوعیت وارداتش افزایش زیادی یافته است.

با توجه به اوضاع نامساعد سیاسی در سطح بین‌المللی، اعتراضات اجتماعی داخلی و عدم اطمینان از حصول توافق برجام ، افزایش بیشتر نرخ ارز و تورمی بسیار بیشتر از گذشته در جامعه شکل گرفته است و به علت تحریم‌ها و کاهش درآمدهای ارزی توانایی کنترل قیمت دلار توسط دولت بسیار محدود شده است .

تحریم‌ها بر ایران تشدید شده اند و برجام از دستور خارج گردیده است .تحلیلگران  اقتصادی قدم بعدی بانک مرکزی را مدیریت سختگیرانه‌ تری بر واردات کالاهای غیرضروری و ساماندهی واردات کالاهای ضروری دانسته اند. علاوه بر این، مقابله جدی تری با قاچاق کالا و ارز انجام خواهد شد.

از آنجا که پس از ممنوعیت واردات قانونی عطر و ادکلن این بازار به دست قاچاقچیان افتاده است با نظارت بیشتر دولت در این زمینه و سختگیری های بیشتر و نیز سامانه‌ای برای اولویت‌بندی واردات و نظارت بر آن با افزایش بیشتر قیمت عطر نیز مواجه هستیم . از این رو فروشگاه‌هایی که به صورت متمرکز و تخصصی به عرضه عطریات و ادکلن اقدام می‌کردند نیز از نظر اقتصادی تحت فشار قرار گرفته و حتی تعدادی از آنها به مرز ورشکستگی رسیده اند.

در حال حاضر ارزش برخی ادکلن‌ها از مرز ۴۰ میلیون تومان گذر کرده است .مطمعنا با مقایسه قیمت چند سال پیش ادکلنها با قیمت های حال و به روز آنها  وحشت خواهید کرد.

با توجه به تحریم‌هایی که در سال‌های اخیر بر کشور ما اعمال شده‌اند، کشورهای توسعه یافته جهانی از تجارت و مبادله کالا با ایران خودداری می نمایند از این رو با توجه به اینکه دو کشور چین و امارات متحده عربی، منبع تولید عطر و ادکلن‌های برند و لوکس نمی باشند؛ اما بیشتر حجم واردات عطر و ادکلن به کشور ما از این دو کشور صورت می‌گیرد.

وارد شدن عطر و ادکلن به فهرست دولت برای منع ورود به کشور موجب افزایش روز افزون قیمت این کالا شده ودر نتیجه باعث خط خوردن این کالا از فهرست الویت های خرید مردم گردیده است. ایران جزء کشور هایی هست که مصرف عطر در آن زیاد است .اما با توجه به تورم های حاکم بر کشور و سخت شدن شرایط زندگی و معیشتی مردم ،تعداد کسانی که بتوانند از عطر اصل استفاده کنند بسیار کم شده است  .

 با قیمت بسیار گران عطر های اصل خارجی و برند های معروف جهانی که با گرانی ارز هر روز برای ما گران تر می شوند بیشتر مردم توان خرید عطر اصل را نداشته ودر نتیجه آنها ناچارا  به خرید عطر های فیک و تقلبی و بی کیفیت روی آورده اند .

متأسفانه باید اعتراف کنیم که فضای کسب و کارهای حوزه کالاهایی که مانند عطر و ادکلن در اختیار قاچاقچیان و تولیدکنندگان کالاهای تقلبی قرار گرفته است بسیار ناامن است  و مصرف‌کنندگان  اطمینان خاطر نسبت به اصالت و کیفیت این کالا ها را از دست داده اند.

 افزایش قیمت و ممنوعیت واردات عطر و ادکلن، فروش محصولات تقلبی و قاچاق را افزایش داده و شیشه‌های دوباره پرشده از اسانس‌ها و روغن‌های تقلبی، سلامت مردم را تهدید می‌کند .

با وجود افزایش و پر رونق شدن  بازار عطر های تقلبی وفروش شیشه های عطر قدیمی پر شده با اسانس های بی کیفیت سلامت مردم در خطر است.

از این رو افراد سودجو از بی اطلاعی مردم سوء استفاده کرده و ادکلنهای پر شده یا شارژ شده را به قیمتهای گزاف به مشتریان می فروشند. آنها شیشه های خالی و تمام شده ی عطرهای اورجینال جمع آوری می کنند و  این شیشه ها با شبیه ترین و نزدیک ترین  اسانس شیمیایی به عطر اصلی پر می شوندو بدون داشتن جعبه ادکلن دوباره در گردش فروش قرار می گیرند و در حالتی دیگراین افراد سود جو عطرهای تقلبی که تمیز و بسیار شبیه ساخته شده اند را خریداری می کنند و برای گمراه کردن وجلوگیری از تشخیص مشتری ،جعبه آن را دور انداخته و به عنوان عطر اورجینال بدون جعبه به فروش می رسانند. امروزه خرید و فروش شیشه های عطرهای اصل بسیار داغ شده است .چون غالب این شیشه ها از سطل های زباله بیرون آمده امکان هر نوع آلودگی روی این شیشه ها وجود داره مثل آلودگی های ویروسی ، قارچ ها ، کپک های بسیار مضرو سرطانزا مثل آفلاتوکسین که ممکن است علاوه بر ضرر مادی ،خطرات بسیار جدی برای سلامتی مصرف کننده به همراه داشته باشد .پس در خرید ادکلن اصل بسیار دقت کنید .

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا