اقتصادی

سال انفجاری ارزش ارزهای دیجیتال

سال ۲۰۲۱ که سالی بسیار مثبت برای ارزهای دیجیتال بود، به پایان رسید. قیمت بیت‌کوین در نیمه ابتدایی سال ۲۰۲۱ تا ۶۴ هزار دلار بالا رفت و سپس با اصلاح ۵۵ درصدی به ۲۹ هزار دلار رسید. در ادامه شاهد رکوردشکنی دیگری در قیمت ۶۹ هزار دلار بودیم و در نهایت قیمت بیت‌کوین با اصلاح دیگری در محدوده پایین‌تر از ۵۰ هزار دلار سال ۲۰۲۱ را به پایان رساند.

جهان در سال ۲۰۲۱، شاهد انفجار ارزش ارزهای دیجیتال بود. ارزش کل بازار کریپتو که در ژانویه ۲۰۲۱ اندکی بیشتر از ۷۷۵ میلیارد دلار بود، با جهشی چشمگیر در اواسط ماه نوامبر به ۳ تریلیون دلار رسید. طبق آمار وب‌سایت کوین مارکت کپ، در ماه مه ۲۰۲۱، تعداد ارزهای دیجیتال به بیش از ۱۰هزار کوین و توکن بود که این تعداد در اواخر سال ۲۰۲۱ به بیش از ۱۵هزار عدد رسید.

تغییر نام فیسبوک به «متا» در اواخر ماه اکتبر نیز باعث رشد انفجاری پروژه‌های مبتنی بر متاورس شد و بیش از ۳ میلیارد دلار سرمایه نصیب این بخش کرد. متاورس یکی از اتفاقات مهم کریپتویی در سال ۲۰۲۱ بود و برخی معتقدند سال ۲۰۲۲ حتما بیشتر از قبل درباره متاورس خواهیم شنید و بازی‌های کریپتویی و متاورسی نیز بیش از پیش مطرح می‌شوند.

اخبار مرتبط

همچنین، در سالی که گذشت شاهد رشد کم‌نظیر توکن‌های غیرمثلی (NFT) و بازی‌های مبتنی بر بلاک چین بودیم. در نتیجه فروش NFTها با قیمت گزاف، NFT به یکی از قسمت‌های تاثیرگذار در آینده ارزهای دیجیتال تبدیل شد. شرکت‌هایی مانند مایکروسافت، توییتر، دیزنی، نایکی، سونی، مجله تایم و بسیاری از سلبریتی‌ها، هنرمندان، کارآفرینان و اینفلوئنسرها همگی شروع به انتشار و فروش NFT کردند.

این رشدها و انفجارها باعث ورود سرمایه‌های بسیاری به این حوزه شد تا جایی که حدود ۷۰ درصد از دارندگان آمریکایی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری در ارزهایی مانند بیت کوین را از سال ۲۰۲۱ آغاز کردند و شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگی مانند تسلا و مایکرواستراتژی نیز سرمایه‌های عظیمی به این حوزه وارد کردند.

اگرچه اوضاع برای تمام کوین‌ها و توکن‌ها به همین خوبی که گفته شد، پیش نرفت و تعدادی از ارزهای دیجیتال مطرح نتوانستند به قیمت‌های پیش‌بینی‌شده دست پیدا کنند، اما در مجموع باید سال ۲۰۲۱ را سالی پرثمر و انفجاری برای صنعت ارزهای دیجیتال دانست.

از جمله اتفاقات مهمی که در روند بازار ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱ نقش داشتند، می‌توان به تغییر ریاست جمهوری آمریکا و تحول نگرش قانون‌گذاران آمریکا در مورد ارزهای دیجیتال، تزریق واکسن‌های کرونا، حضور شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ مانند تسلا و مایکرواستراتژی در دنیای ارزهای دیجیتال، قانونی شدن پرداخت‌ها و تراکنش‌های بیت کوین در السالوادور، تلاش‌ چین برای محدودکردن فعالیت‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال، رشد برخی از آلت کوین‌های مستعد مانند سولانا و بایننس کوین و البته هاوینگ بیت کوین اشاره کرد.

در مقطعی در سال ۲۰۲۱، بیت کوین با پشت سر گذاشتن فرانک سوئیس سیزدهمین ارز بزرگ جهان شد. پس از راه‌اندازی ETF بیت‌کوین، قیمت افزایش یافت و مرز ۶۶هزار دلار را شکست. در سایر ارزهای دیجیتال بزرگی مانند شیبااینو، سولانا و اتریوم نیز شاهد افزایش قیمت گسترده بودیم. حامیان بیت کوین بر این باورند که بیت‌کوین در سال‌های آینده از ۱۲ ارز باقیمانده سبقت خواهد گرفت و به بزرگترین ارز جهان تبدیل خواهد شد. با فراگیر تر شدن استفاده ارزهای دیجیتال در جهان، دستگاه‌های خودپرداز نیز بیشتر شده است. تعداد دستگاه‌های خودپرداز که از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کنند در سال ۲۰۲۱ افزایش یافت و رو به افزایش نیز هست.

با نگاهی به آنچه گفته شد، آینده ارزهای دیجیتال روشن به نظر می‌آید. با وجود استقبالی که از فناوری بلاکچین شده به نظر می‌رسد در سال‌های آتی ارزهای دیجیتال و فناوری‌های پیرامون آن تغییراتی اساسی در زندگی ما ایجاد کنند.

نویسنده: مینا باقری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا