دانش و فناوری

متصدیان اینترنت چگونه سرعت اینستاگرام را در ایران کند می‌کنند؟

درحالی که وزیر ارتباطات خبر از افزایش سرعت اینترنت می‌دهد، اما کاهش سرعت در برخی از شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام حاکی از اعمال برخی محدودیت‌ها در این پلتفرم پرطرفدار در ایران دارد.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز: وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات کشور به تازگی از افزایش سرعت اینترنت همراه و خانگی خبر داده است؛ اما کاربران ایرانی همواره از این موضوع شکایت دارند. گواه این ادعا نیز سرعت بسیار کند آپلود فیلم و عکس در شبکه اجتماعی اینستاگرام است. شبکه‌‌ای که در ایران حدود ۳۰ میلیون نفر کاربر دارد و ۹ میلیون ایرانی از طریق آن درآمدزایی می‌کنند.

حالا سوال اینجا است که چرا این تضاد بین مسئولان و مردم وجود دارد و روزبه‌روزجدی‌تر می‌شود؟ در عین حال چرا سرعت اینترنت در اینستاگرام با برخی دیگر از شبکه‌های مجازی و یا وب‌سایت‌ها متفاوت بوده و اوضاع پهنای باند در آن وخیم‌تر است؟ متصدیان اینترنت در ایران چگونه سرعت را در یک شبکه اجتماعی کاهش داده و یا دسترسی به آن را محدود می‌کنند؟

مرتضی شفاعی، کارشناس شبکه‌های کامپیوتری درباره صحبت‌های اخیر وزیر ارتباطات به تجارت‌نیوز می‌گوید: «از یک طرف این موضوع که سرعت اینترنت افزایش داشته، درست و قابل استناد است، اما محدودیت‌هایی که در داخل کشور و روی شبکه زیرساخت اعمال می‌شود باعث شده تا کاربران ایرانی نتوانند افزایش سرعت اینترنت را احساس کنند. به همین دلیل است که سایت‌های تست سرعت، عددهای افزایشی را برای ایران نشان می دهند.»

او اضافه می‌کند: «به طور مثال به علت حساسیت بالایی که در محتوای تصویری در کشور ما وجود دارد، فیلترها و محدودیت‌های زیادی در این بخش اعمال می‌شود که باعث کند شدن استفاده از اینگونه محتوا است. از سوی دیگر اینروزها مردم توجه ویژه‌ای به اینستاگرام دارند و نمی‌توانند به راحتی ویدیوهای دلخواه خود را مشاهده کنند، در نتیجه همواره از سرعت اینترنت ناراضی هستند.»

شفاعی با اشاره به اینکه مالتی‌مدیا در جهان بیشترین حجم از دانلود محتوا در اینترنت را دارد، می‌گوید: از سوی دیگر روز‌به‌روز بر کیفیت ویدیوهای آپلود شده در اینستاگرام و سایر پلتفورم‌ها افزوده می‌شود. این موضوع باعث افزایش حجم فایل‌های ویدیویی شده و در نتیجه باعث شکایت کاربران ایرانی از سرعت اینترنت را در پی دارد.

او تاکید می‌کند: «می‌توان گفت محدودیت‌ها و نظارت‌های سختگیرانه باعث شده مردم از پتانسیل پهنای باند و افزایش سرعت، بهره کافی نبرند. به طور کلی اما نارضایتی و شکایت مردم از سرعت دسترسی به شبکه جهانی است و نه صرفا سرعت بارگذاری متن سایت‌ها.»

این کارشناس شبکه در پاسخ به این پرسش که مسئولان چگونه می‌توانند این محدودیت‌ها را تنها برای محتوای صوتی و تصویری اعمال کنند؟، تاکید می‌کند: « هر پلتفرمی از یکسری پورت‌های خاص برای انتقال اطلاعات بین کاربران استفاده می‌کند که متصدیان پهنای باند می‌توانند با شناسایی این پورت‌ها ، محدودیت‌های دلخواه خود را اعمال کنند و سرعت آن‌ها را کاهش و یا حتی دسترسی به آن را به طور کامل مسدود کنند.»

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا