اقتصادی

سرنوشت بنزین در سال جدید / بنزین امسال گران می‌شود؟

دولت طی چند مرحله قیمت بنزین را افزایش داد. اما همچنان برخی از مسئولین معتقدند قیمت بنزین در ایران از آب نیز ارزان‌تر است.

به گزارش روند بازار، طی سال‌های گذشته میزان مصرف سوخت به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کرد. این افزایش مصرف فراتر از پیش‌بینی‌های دولت بود و به همین دلیل دولت را با چالش‌های فراوانی، از جمله واردات و افزایش قیمت بنزین مواجه کرد. به طوری که واردات بنزین در سال گذشته به دو میلیارد دلار رسید؛ آن هم در شرایطی که دولت برای صادرات بنزین برنامه‌ریزی کرده بود. 

دولت طی چند مرحله قیمت بنزین را افزایش داد. اما همچنان برخی از مسئولین معتقدند قیمت بنزین در ایران از آب نیز ارزان‌تر است و معتقدند افزایش قیمت بنزین باید در سال جدید اعمال شود. در این میان کارشناسان حوزه انرژی می‌گویند نرخ یک لیتر بنزین در آمریکا ۳۰ برابر قیمت بنزین آزاد در ایران است. گرچه در این میان نباید از خاطر برد که میزان درآمد مردم ایران در برابر مردم آمریکا بسیار متفاوت است و چنین مقایسه‌ای صحیح نیست. اما چرا این بحران در کشور روز به روز در حال تشدید است؟

اخبار مرتبط

فعالان حوزه انرژی یکی از عوامل این بحران را خودروهای داخلی معرفی می‌کنند. آن‌ها می‌گویند مساله ناترازی بنزین به خودروهای پرمصرف ساخت داخل و تعرفه بالای واردات خودروهای کم‌مصرف بازمی‌گردد و مادامی که مشکل ناوگان حمل و نقل عمومی برطرف نشود، مساله ناترازی بنزین با افزایش قیمت آن هم حل نخواهد شد.

اما چه شد که مساله افزایش قیمت بنزین مجدد بر سر زبان‌ها افتاد؟

چندی پیش، جعفر سالاری نسب، مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، با تاکید بر قانون اجرای بودجه ۱۴۰۳ اظهار کرد:« وزارت نفت مکلف است حداقل ۹۰ درصد توزیع بنزین را توسط کارت شخص مردم انجام دهد.» البته باید اشاره کرد که پس از آن خبر افزایش قیمت بنزین تکذیب و اعلام شد حذف کارت آزاد ارتباطی با افزایش قیمت بنزین ندارد.

سرنوشت بنزین در سال جدید

حال این پرسش مطرح می‌شود که ممکن است پرونده افزایش قیمت بنزین بسته شود؟

پاسخ بسیار ساده است. ابتدا به سراغ عامل نخست، یعنی میزان واردات بنزین می‌رویم. همانطور که گفته شد سال گذشته دولت دو میلیارد دلار بنزین وارد کشور کرد؛ اما پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند این رقم در سال جدید بالاتر برود. باتوجه به بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳، شاهد پیش‌بینی فروش یک میلیارد دلار نفت در روز و تعیین چهار میلیارد دلار برای واردات بنزین هستیم. به عبارتی دیگر، واردات بنزین در سال جدید دو برابر سال گذشته می‌شود و همین عامل به تنهایی می‌تواند نرخ بنزین را بالا ببرد.

اما عوامل دیگری هم در مساله بنزین دخیل هستند. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که گرچه دولت در سال‌های اخیر و به خصوص پس از تجربه تلخ سال ۹۸ در ارتباط با قیمت بنزین احتیاط کرده است، اما با توجه به کسری ۶۰ درصدی بودجه در سال ۱۴۰۳، افزایش نرخ بنزین بهترین روش برای درآمدزایی دولت باشد و مردم سال جدید را با گران شدن بنزین آغاز کنند.

منبع
آخرین خودرو

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا