اجتماعی

سقف سنی معلم شدن ۴۰ سال شد؟

از سال آینده برای اولین بار جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی از طریق برگزاری آزمون اختصاصی «تربیت معلم» و مجزا از کنکور سراسری انجام می‌شود؛ درحالی ثبت‌نام برای شرکت در این کنکور اختصاصی از دو هفته دیگر آغاز می‌شود که هنوز تکلیف برخی مسائل مهم نظیر سن ورود به دانشگاه فرهنگیان، سهم سابقه تحصیلی در این آزمون و ضرایب دروس مورد امتحان مشخص نیست و داوطلبان نمی‌دانند دست آخر شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان حداکثر ۲۴ یا ۴۰ سال شد؟.

به گزارش روند بازار به نقل از ایسنا، بر اساس مصوبه «سیاست‌ها و ضوابط کیفیت بخشی دانشگاه فرهنگیان» که اوایل سال جاری به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید، وزارت علوم مکلف است با همکاری وزارت آموزش و پرورش، آزمون اختصاصی «تربیت معلم» را برگزار کرده و «نظام اختصاصی سنجش و پذیرش دانشجو ـ معلم» را با رویکرد استعدادیابی برای شغل معلمی و احراز شایستگی‌ها از طریق ارزیابی علمی، عمومی، تخصصی و سابقه تحصیلی، تدوین کند.

در واقع مسئولان مربوطه بر روی این امر اتفاق نظر دارند که علاوه بر اینکه برگزاری کنکور اختصاصی به کیفیت بخشی و ارتقای دانشگاه فرهنگیان کمک می‌کند، در عین حال اینگونه جذب معلم به مسیر اصلی خود یعنی «تربیت معلم» باز می گردد و گزینش و انتخاب معلم اختصاصی می‌شود.

آیین نامه برگزاری کنکور اختصاصی «تربیت معلم» نیز در ستاد ملی تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و قرار است در اردیبهشت ۱۴۰۳ برای اولین بار کنکور «تربیت معلم» برگزار شود.

آغاز ثبت نام کنکور تربیت معلم از ۵ آذر

کنکور «تربیت معلم» نیز همانند کنکور سراسری توسط سازمان سنجش و همزمان با کنکور سراسری برگزار می‌شود. بر این اساس فقط آن دسته از دانش آموزان پایه دوازدهمی که می‌خواهند با ورود به دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان در آینده معلم شوند از ۵ آذر ماه سال جاری تا ۱۱ آذر ماه فرصت دارند تا از طریق سایت سازمان سنجش برای شرکت در کنکور «تربیت معلم» ثبت نام کنند.

همچنین کنکور تربیت معلم همزمان با کنکور سراسری در روزهای پنجشنبه و جمعه ۶ و ۷ اردیبهشت سال ۱۴۰۳ برگزار می‌شود و به تبع سازمان سنجش تدابیر لازم برای عدم تداخل ساعت برگزاری آزمون آن دسته از دانش آموزانی که قصد دارند در هر دو کنکور سراسری و تربیت معلم شرکت کنند را فراهم می کند.

بلاتکلیفی سن ورود به دانشگاه فرهنگیان و سهم سابقه تحصیلی در کنکور تربیت معلم

با این وجود هنوز جزئیات این کنکور اختصاصی اعم از ضریب دروس مورد امتحان، سهم سابقه تحصیلی در این آزمون، سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان و نحوه طرح سوالات مشخص نیست و گرچه جزئیات آن به جلسات کارشناسی بین وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و سازمان سنجش موکول شده است اما همچنان خبری از این جزئیات نیست.

همین ابهام در جزئیات کنکور «تربیت معلم» منجر به بلاتکلیفی داوطلبانی شده است که تا دو هفته دیگر باید برای شرکت در این آزمون ثبت نام کنند اما هنوز حتی نمی‌دانند از لحاظ سنی مشمول ورود به دانشگاه فرهنگیان می‌شوند یا خیر؟.

سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان در دفترچه کنکور سراسری سال جاری ۲۴ سال عنوان شده بود، اما با رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تابستان امسال، این سقف سنی برداشته شد و قانونا دانشگاه فرهنگیان باید سقف سنی ورود دانشجو به این دانشگاه را از ۲۴ سال به ۴۰ سال تغییر می‌داد اما طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش از آنجایی که این رای پس از برگزاری کنکور ۱۴۰۲ صادر شده بود و عملا سازمان سنجش و وزارت آموزش و پرورش با کمبود زمان و فرصت مواجه بودند، امکان اصلاح روندها برای کنکوری‌های ۱۴۰۲ وجود نداشت و کنکوری‌های امسال با همان شرط سنی ۲۴ سال وارد دانشگاه فرهنگیان شدند.

پیش از این مطرح شده بود که ممکن است از کنکور ۱۴۰۳ به بعد با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، سن ورود به دانشگاه فرهنگیان از ۲۴ سال کمتر یا بیشتر شود. با این حال همچنان صحبتی از مصوبه این شورا به میان نیست و متقاضیان شرکت در کنکور تربیت معلم ۱۴۰۳ بلا تکیلف‌ مانده‌اند!.

از سوی دیگر از سال ۱۴۰۲ به بعد سوابق تحصیلی دانش آموزان در کنکور سهم و تاثیر قطعی دارد، این سهم برای کنکور امسال یعنی سال ۱۴۰۲ و کنکور سال بعد ۱۴۰۳ تنها معطوف به نمرات سال آخر متوسطه یعنی پایه دوازدهم شده است اما در سال ۱۴۰۴ نمرات پایه­‌های یازدهم و دوازدهم و از سال ۱۴۰۵ به بعد بر اساس نمرات پایه­‌های سه سال آخر (دهم، یازدهم و دوازدهم) محسوب می‌شود.

همچنین تاثیر قطعی سابقه تحصیلی که برای کنکور امسال سهم ۴۰ درصدی داشت، در کنکور سال ۱۴۰۳ سهم قطعی ۵۰ درصدی و از کنکور ۱۴۰۴ به بعد سهم قطعی ۶۰ درصدی دارد.

قاعدتا در کنکور تربیت معلم نیز همانند کنکور سراسری، سوابق تحصیلی (نمرات امتحانات تشریحی نهایی) به صورت قطعی سهم خواهد داشت و سابقه تحصیلی هر داوطلب، میانگین وزنی نمرات دروس عمومی و تخصصی در هر رشته تحصیلی دوره دوم متوسطه (در نظام آموزشی جدید یا ۶-۳-۳) و یا دیپلم و پیش‌دانشگاهی (در نظام آموزشی قبلی) است؛ اما هنوز مشخص نیست سهم سوابق تحصیلی در نخستین آزمون تربیت معلم ۱۴۰۳ همانند آزمون سراسری ۵۰ درصد یا بیشتر است؟.

در این میان مسئولان وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کردند که گرچه هنوز چارچوب و جزئیات آزمون اختصاصی «تربیت معلم» در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب نرسیده است اما این وزارتخانه پیشنهاد اعمال سهم قطعی و ۵۰ درصدی سابقه تحصیلی برای این آزمون را داده است و از طرفی اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی تا قبل از انتشار دفترچه ثبت نام کنکور «تربیت معلم» تصمیمی درباره افزایش یا کاهش سقف سنی ورود به این دانشگاه نگیرد، طبق قانون، ضوابط قبلی ورود به دانشگاه فرهنگیان باید رعایت شود و این یعنی طبق آخرین رای دیوان عدالت اداری، سقف سنی ورود به دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان در کنکور تربیت معلم ۱۴۰۳، حداکثر ۴۰ سال می‌شود.

اعمال ماده ۹۱ رد شد؟

در همین راستا منصور اردستانی، مدیرکل دفتر حقوقی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش در خصوص تغییر رای اخیر دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان درخواست اعمال ماده ۹۱ (رسیدگی مجدد در هیات عمومی دیوان عدالت اداری) این دیوان را داده بود، اظهار کرد: درخواست اعمال ماده ۹۱ ما به دیوان عدالت اداری ارائه شد، رئیس دستور بررسی دادند و هیات کارشناسی بررسی کردند. اکنون در نوبت طرح هیات عمومی قرار دارد.

وی در پاسخ به اینکه در فضای مجازی اخباری مبنی بر اینکه درخواست اعمال ماده ۹۱ شما رد شده است، وجود دارد، آیا این صحت دارد؟، تصریح کرد: اگر هم رد شده است به ما ابلاغ نکرده‌اند. هنوز چیزی در این رابطه به ما ابلاغ نشده است.

تکلیف سن ورود به دانشگاه فرهنگیان چه شد؟

شرایط تدوین شده اما تصویب نه

مدیرکل دفتر حقوقی وزارت آموزش و پرورش درباره آخرین وضعیت مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص سن ورود به دانشگاه فرهنگیان نیز توضیح داد: الحاقیه‌ای به سیاست‌ها و ضوابط کیفیت بخشی دانشگاه فرهنگیان در مصوبه ۴۰۲ مهرماه شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید که بر اساس آن قرار بر این شد که شرایط عمومی و اختصاصی پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان با پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد.

اردستانی افزود: متن این شرایط عمومی و اختصاصی تهیه شده اما هنوز از تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی نگذشته است و به زودی مطرح می‌شود. با توجه به اینکه کنکور مستقل برای تربیت معلم منظور شده است، ابتدا باید این شرایط پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی تصویب شود تا قابل اعمال در دفترچه جدید ثبت نام کنکور اختصاصی باشد.

وی در پاسخ به اینکه بنابراین هنوز این شرایط تصویب نشده و مشخص نیست حداکثر سن ورود به دانشگاه فرهنگیان چقدر است؟، تاکید کرد: شاید من اطلاع نداشته باشم اما تا جایی که می دانم ظاهرا این شرایط تدوین شده است، در نوبت بررسی و طرح است و به زودی در صحن مطرح می‌شود تا به تصویب برسد.

مدیرکل دفتر حقوقی وزارت آموزش و پرورش همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره اینکه برخی داوطلبان گلایه دارند که با اختلاف سنی چند روزه تا یک هفته هم نمی‌توانند مشمول سقف سنی دانشگاه فرهنگیان شوند و از این رو ثبت نام آنها در این دانشگاه ممکن نیست، توضیح داد: شرایط سنی طبق ضوابط دفترچه حاکم و اعمال می‌شود. به هر حال ضوابط وزارتخانه و دانشگاه اجازه نمی‌دهد و سن افراد در زمان ثبت نام در دانشگاه ملاک است. معیار نیز شناسنامه افراد است. با این حال موراد استثنایی هم وجود داشته است که با دستور دیوان عدالت اداری یا با رای قطعی و موردی ابلاغ شده به آموزش و پرورش، این وزاتخانه اقدام به ثبت نام چنین افرادی کرده است.

تکلیف سقف سنی مشخص نشود، آخرین رای دیوان عدالت اداری برای کنکور ۱۴۰۳ اجرا می‌شود

اردستانی خاطر نشان کرد: مطمئنم که با پیگیری دانشگاه فرهنگیان و وزارت آموزش و پرورش به احتمال زیاد این شرایط تا قبل از انتشار دفترچه ثبت نام به تصویب می‌رسد، با این حال اگر تا زمانی که شرایط عمومی و اختصاصی پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان به تصویب نرسد، ضوابط قبلی حاکم است. برای اعمال ضوابط قبلی نیز باید رای دیوان عدالت اداری را ملاک عمل قرار داد و این رای لازم الاجراست.

پیشنهاد اعمال سهم ۵۰ درصدی سابقه تحصیلی در کنکور تربیت معلم

همچنین محسن زارعی، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌ و پرورش در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: آموزش و پرورش پیشنهاد داده است تا سهم سابقه تحصیلی در آزمون اختصاصی تربیت معلم همانند کنکور سراسری امسال، ۵۰ درصد و قطعی باشد اما این موضوع فقط در حد پیشنهاد است و این امر باید در ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و سپس ابلاغ شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا در صورت تصوب سهم ۵۰ درصدی سابقه تحصیلی، سال آینده این سهم در کنکور تربیت معلم همانند کنکور سراسری به ۶۰ درصد می‌رسد؟، گفت: بله، اما هنوز سهم سابقه تحصیلی برای آزمون اختصاصی تربیت معلم ۱۴۰۳ به تصویب ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی نرسیده است.

زارعی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره ضرایب دروس امتحانی در این آزمون و نحوه طرح شدن سوالات نیز توضیح داد: چارچوب و جزئیات این آزمون هنوز تصویب نشده و باید صبر کنیم تا تصویب شود. این امر در دستور کار است.

خبرنگار: مینا عبادی

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا