اقتصادی

سیگار گران می‌شود؟

قیمت سیگار از آنجایی که جزئی از سبد معیشت برخی از مردم است برای مصرف‌کنندگان آن اهمیت زیادی دارد و گران شدن آن دغدغه جمعیت قابل توجهی از مردم کشور محسوب می‌شود.

به گزارش روند بازار، با آغاز سال جدید و ابلاغ افزایش مالیات انواع سیگار، اخبار و شنیده‌ها درباره گران شدن برخی برندهای سیگار پررنگ شده است. 

سال گذشته و در جریان رسیدگی به لایحه برنامه هفتم توسعه، نمایندگان مجلس با افزایش مالیات محصولات دخانی ازجمله سیگار و تنباکو موافقت کردند و مقرر شد از ابتدای سال ۱۴۰۳ مالیات سیگار به ۱۵ درصد به ازای هر نخ سیگار تولید داخل، ۲۵ درصد سیگار برند خارجی تولید داخل و ۵۰ درصد سیگار وارداتی با هر نشان بین‌المللی افزایش یابد. 

طبق گفته رئیس انجمن محصولات دخانی، با اعمال مالیات‌های جدید قیمت سیگار شاهد افزایش ۲۰ درصدی خواهد بود. افزایش قیمتی که بنا به گزارش‌های محلی، ظاهراً آغاز شده و قیمت برندهای مختلف سیگار در روزهای گذشته نسبت به سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است.

افزایش مالیات سیگار و به تبع آن قیمت این محصول دخانی، در سال‌های اخیر موافقان و مخالفانی داشته که مخالفین این افزایش، معتقدند سیگار بخشی از سبد معیشت مردم است و افزایش قیمت آن، هزینه مضاعفی را بر مصرف کنندگان تحمیل می‌کند. از طرفی نیز موافقان افزایش قیمت محصولات دخانی، اعتقاد دارند اگر جلوی رشد مصرف سیگار گرفته نشود افراد باید چندین برابر آن هزینه را در حوزه درمان صرف کنند.

بنا به گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی، در حال حاضر بیش از ۱۲ میلیون نفر مصرف کننده دخانیات در کشور وجود دارد که این جمعیت در آغاز سال جدید نیم نگاهی به نرخ جدید سیگار دارند، چرا که احتمالا برندهای مختلف سیگار به سبب افزایش قیمت مالیات آن، در روزهای آتی نرخ تازه‌ای را تجربه کنند.

منبع
اقتصاد آنلاین

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا