اقتصادی

میزان مصرف سیگار در سال ١۴٠٢

دبیر انجمن تولیدکنندگان واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان در سال ۱۴۰۲، گفت که برآورد مصرف سیگار در وزارت صمت بیش از ۷۰ میلیارد نخ است، اما مشاهدات میدانی نشان می‌دهد این رقم در حال حاضر به حدود ۹۰ میلیارد نخ رسیده است.

به گزارش روند بازار، مصطفی کربلایی درباره وضعیت تولید سیگار در سال ۱۴۰۲، گفت: سال گذشته برای واحدهای تولیدی سیگار سال سختی بود چرا که در مقاطع زیادی با مشکل تخصیص ارز و تامین مواد اولیه مواجه بودند و حتی در مواردی تولید واحدها به دلیل این مشکل متوقف شد.

به گفته دبیر انجمن تولیدکنندگان واردکنندگان وصادرکنندگان محصولات دخانی، مشکل دیگر این صنعت اجرای تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که بر اساس آن تولیدکنندگان ملزم به ثبت آنی اطلاعات خود در سامانه هستند. اما به دلیل قطعی مداوم سامانه، تولیدکنندگان قادر به اجرای این قانون نیستند و تعزیرات هم بدون توجه به این مشکلات، با آن‌ها برخورد می‌کند. این در حالی است که برخوردی با کالاهای قاچاق در بازار صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه برآورد قاچاق سیگار در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰ درصد بود اما به نظر می‌رسد در سال ١۴٠٢ این رقم بیشتر شده، تصریح کرد: همچنین برآورد مصرف سیگار در وزارت صمت بیش از ۷۰ میلیارد نخ است، اما مشاهدات میدانی نشان می‌دهد این رقم در حال حاضر به حدود ۹۰ میلیارد نخ رسیده است.

کربلایی با بیان اینکه تولید تنباکو معسل هم به دلیل افزایش چشمگیر مالیات کاهش یافته و در سال جاری این کاهش بیشتر هم خواهد شد، گفت: برآورد مصرف تنباکوی معسل در کشور سالانه ۱۲ تا ۱۵ هزار تن، اما تولید و واردات آن ناچیز است. بنابراین بیشتر محصولات موجود در بازار قاچاق یا تقلبی است.

منبع
خبرگزاری ایسنا

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا