بورس

شبندر؛ جهش چشمگیر سودناخالص شرکت در نیمسال نخست

شرکت پالایش نفت بندرعباس که یکی از ۱۰ شرکت پالایشی کشور به شمار میرود، بر اساس ظرفیت پالایش رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است که در این گزارش به معرفی کامل این شرکت پرداخته‌ایم.

 به گزارش روند بازار به نقل از بااقتصاد، شرکت پالایش نفت بندرعباس با نماد معاملاتی شبندر در گروه “فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هستهای” در بازار بورس طبقه‌بندی شده است.

در حال حاضر ۱۰ شرکت پالایشی کشور در حوزه پالایش نفت خام و میعانات گازی فعالیت میکنند که بر اساس ظرفیت پالایش، شرکت پالایش نفت بندرعباس در رتبه چهارم قرار گرفته است و از نظر پالایش نفت خام، تنها شرکتی است که قادر به پالایش نفت خام سنگین است.

موضوع فعالیت شرکت:

احداث، راه اندازی و بهره برداری از کارخانجات صنعتی به منظور تولید، بازاریابی، فروش و صدور انواع مختلف محصولات نفتی، شیمیایی و مشابه.

دریافت، معاوضه (سوآپ) و خرید خوراک پالایشگاه (نفت خام، میعانات گازی، گاز طبیعی و محصولات جانبی پتروشیمی) از شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، شرکت ملی گاز ایران و یا عرضه کننده داخلی و خارجی دیگر.

انجام عملیات پالایش و فرآورش نفت خام و سایر هیدروکربورها، ساختن فرآورده‌های نفتی از قبیل بنزین، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره، گاز مایع، سوخت هواپیما و سایر مشتقات و فرآورده‌های جنبی.

انجام هرگونه عملیات به منظور عرضه مواد مندرج در اساسنامه.

بازارهای اصلی شرکت و وضعیت رقابتی در این بازارها:

در حال حاضر، بازار اصلی محصولات شرکت، داخلی بوده و بر اساس قانون، شرکت مکلف به تحویل پنج فرآورده اصلی به علاوه سوخت هوایی خود به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران می‌باشد و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با توجه به فروش فرآورده‌ها، نسبت به تسهیم و اعلام میزان فروش داخلی، صادراتی، بنکرینگ، ارزی و مرزی و مبالغ فروش هر یک از پنج فرآورده اصلی به علاوه سوخت هوایی اقدام مینماید.  محصولات ویژه تولیدی شرکت نیز در بورس‌های کالا و انرژی عرضه میشود و مشتریان عمده این فرآورده‌ها شرکتهای قیرسازی و تولیدکننده انواع روانکارها هستند. شرکت پالایش نفت بندرعباس با پالایش روزانه ۳۵۰ هزار بشکه نفت خام سنگین و میعانات گازی در حدود ۱۶ درصد از سوخت مورد نیاز کشور را تامین نموده و علاوه بر تامین بخش قابل توجهی از نیازهای داخلی به دلیل مجاورت با آب‌های آزاد، امکان صادرات فرآورده‌های تولیدی را نیز دارد.

فرآورده‌های اصلی شرکت:

فرآورده‌های اصلی شرکت شامل بنزین، نفت گاز، نفت سفید، نفت کوره، گاز مایع و سوخت‌های هوایی سبک و سنگین است که جهت توزیع، به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تحویل میگردد.

شبندر و مقدار تولید فرآورده های اصلی
نمودار مقایسه ای تولید فرآورده های اصلی شبندر

ترکیب سهامداران:

بانک رفاه کارگران با ۳۰.۵۳ درصد، شرکت‌های استانی سهام عدالت با ۱۹.۴۳ درصد، شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان با ۱۵.۲۵ درصد و بانک صادرات با ۵.۴۰ درصد سهامداران اصلی شرکت به شمار میروند.

شرکت از منظر بورس اوراق بهادار

نام شرکت در تاریخ ۲۷/۱۲/۱۳۹۰ در بورس اوراق بهادار تهران، در گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای، با نماد “شبندر” درج شد و برای اولین بار درتاریخ ۴/۴/۱۳۹۱ در بازار دوم بورس مورد معامله قرار گرفت و پس از افزایش سهام شناور آزاد به بازار اول راه یافت و در تاریخ ۲۸/۰۷/۱۳۹۸ به علت کاهش سهام شناورآزاد به بازار دوم تنزل نموده است.

بررسی عملکرد شرکت براساس صورت مالی نیم سال اول ۱۴۰۰

شبندر در نیمه نخست سال مالی ۱۴۰۰ با رشد ۱۹۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال مالی گذشته، درآمد عملیاتی ۸۶.۳۳۶ میلیارد تومانی کسب کرده است.

سودناخالص و سودعملیاتی شرکت در این دوره به ترتیب با ۲۸۵۴ و ۱۲۸ درصد رشد به ۹۶۴۳.۵ و ۹۰۰۲ میلیارد تومان رسیده‌اند.

حاشیه سود ناخالص در این دوره ۱۱ درصد گزارش شده که این عدد در شش ماهه سال قبل ۱ درصد بوده است. 

پالایشگاه نفت بندر عباس دوره شش ماهه سال جاری را با سود خالص ۷۸۰۰ میلیارد تومانی معادل ۵۸ تومان سود به ازای هر سهم به پایان رساند که ۱۲۲ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است. 

مقایسه درآمد و سود شرکت پالایش نفت بندرعباس-شبندر

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا