کسب و کار

شرایط کاشت و برداشت بهترین زعفران صادراتی ایران

محبوب ترین و پرطرفدارترین ادویه کمیاب در جهان، زعفران، با شکوفه های زیبا است که مردم سراسر جهان به آن علاقه دارند. در حالی که خود به تنهایی، فقط یک گل کوچک صورتی است! اگر زعفران می کارید، حتماً دیده اید که سه کلاله کوچکتر در مرکز آن قرار دارد. زعفران پس از خشک شدن، ۹۰ درصد وزن خود را از دست می دهد و ارزش آن را چندین برابر می کند؛ چیزی که از طلا، ارزشمندتر است.

بهترین زعفران صادراتی عمدتاً در ایران رشد می کند. بیش از ۹۰ درصد زعفران مصرفی در سراسر جهان در استان خراسان در ایران پرورش می یابد. دلیل این هم تا حد زیادی به کارهای دشوارتر برداشت و خشک کردن کلاله ها و نیروی کار نسبتاً ارزان در ایران مربوط می شود. با این حال، پیازهای زعفران برای باغبانانی که می خواهند این شکوفه را به زمین های خود اضافه کنند، نسبتاً ارزان بوده و به راحتی به دست می آیند.

این ادویه، سرشار از فواید تغذیه ای است و گفته می شود که به کاهش خطرات بیماری های قلبی و افسردگی کمک می کند. حتی بسیاری می گویند که دست زدن به گل ها و کلاله ها می تواند باعث خنده و شادی غیرقابل کنترل شود!

  • نام متداول: زعفران
  • نام علمی: Crocus sativus
  • روزهای برداشت: ۶-۸ هفته
  • نور خورشید: کامل
  • منبع آب: آب متوسط در طول تولید؛ بدون آبیاری در زمان خواب گیاه
  • خاک: شنی تا آهکی با زهکشی خوب
  • کود: کمپوست یا پودر استخوان
  • آفات: خرگوش، موش، کنه پیاز زعفران
  • بیماری ها: بیماری های پوسیدگی پایه و ساقه

همه چیز درباره بهترین زعفران صادراتی

بهترین زعفران صادراتی ایران که شهرت جهانی دارد، گرانترین ادویه دنیا است. این نه تنها به خاطر رنگ قرمز جذاب و فریبنده بوده، بلکه به خاطر کمیاب بودنش نیز شناخته شده است. این ادویه با تعداد ۲۲۰۰۰۰ گل مورد نیاز برای تهیه یک کیلو ادویه خشک، به چندین مزرعه برای تولید انبوه نیاز دارد تا باعث شود که محصول ارزش فروش داشته باشد.

بهترین زعفران صادراتی در قدیم، در آشپزی غذاهای خاورمیانه، هند، یونان و اسپانیا استفاده می‌شود اما از آن زمان به بعد، در دستور تهیه غذاهای مختلف در سراسر جهان گنجانده شد.

زعفران، گلی کوتاه است که شکوفه ای فنجانی شکل با رنگ های نگینی و صورتی زیبا ایجاد می کند. گلبرگ ها یا شاخ و برگ ها، بیشتر شبیه خوشه های سبز یا شبیه کاج سوزنی هستند و کل گیاه در زمان بلوغ، ۴ اینچ طول دارد. در مرکز گیاه، سه کلاله وجود دارد و این همان قسمتی از گیاه است که به زعفران معروف می باشد.

کلاله ها، نخ های سه شاخه ای با رنگ قرمز-نارنجی روشن هستند که از پایه بیرون می آیند. رنگ آنها به طور باورنکردنی، روشن است و تشخیص آن کار سختی نیست. از هر پیاز فقط یک گل تولید می‌شود، با این حال، هر پیاز با به خواب رفتن در تابستان، تکثیر می‌شود.

چرخه زندگی زعفران به طور کلی به ۵ مرحله تقسیم می شود. پیازهای زعفران، ۸-۶ هفته پس از کاشت در اواخر پاییز تا اوایل زمستان جوانه می زنند. گل می دهند و برگ ها جوانه می زنند و سپس در حالی که به خواب می روند، شروع به تکثیر پایه های مولد می کنند.

قیمت زعفران صادراتی

شرایط مساعد برای پرورش و برداشت بهترین زعفران صادراتی ایرانی

  • خورشید و دما:

زعفران در مناطق معتدل رشد می کند و با مناطق رشد، سازگار است. این گیاه به یک روز کامل نور خورشید (حداقل ۸ ساعت) و گرمای ثابت در پایان فصل پاییز نیاز دارد. درست پس از برداشت کلاله ها است که پرورش دهندگان باید مراقب شرایط دمایی باشند.

  • آبیاری و رطوبت:

مراقب باشید گل های زیبا و مقاوم زعفران را بیش از حد آبیاری نکنید. در روزهای نزدیک به زمان برداشت، زعفران از زمان کاشت تا برداشت فقط به مقدار متوسطی آب نیاز دارد، یعنی حدود یک دوم اینچ در هفته. پس از برداشت زعفران، آبیاری را به طور کامل قطع کنید. این کار باعث می شود که گل ها، چرخه زندگی خود را کامل کندن و به خواب بروند.

هنگام آبیاری، بهتر است از شیلنگ آبیاری قطره ای برای آبیاری یکنواخت محصول خود استفاده کنید. استفاده از شیلنگ قوی برای آبیاری می تواند به این گیاهان که در پاییز شکوفه می دهند به طور تصادفی آسیب برساند.

  • شرایط خاک:

زعفران، گیاهی نسبتاً مقاوم است و خاک های شنی تا خاک های آهکی را تحمل می کند. اگر خاک تا حدی با کمپوست یا پودر استخوان اصلاح شود، حتی می توانند در خاک های فقیر نیز رشد کنند. یکی از نیازهای ضروری این است که خاک، زهکشی خوبی داشته باشد. خاکی که آب زیادی در خود نگه می دارد باعث پوسیدگی می شود که یکی از معدود مشکلاتی است که بر ادویه فوق العاده زعفران، تأثیر می گذارد.

  • کود دهی:

گل‌های زعفران نیاز زیادی به کوددهی ندارند. با این حال، در صورت اصلاح خاک ضعیف، یا کود دادن به پایه های گیاه زمین که در خواب زمستانی هستند، ۱ اینچ کمپوست را روی زمینی که پایه ها کاشته شده اند، اضافه کنید. از طرف دیگر، می توانید خاک را با مقداری پودر استخوان در زمان کاشت، اصلاح کنید. با توجه به زمان گلدهی سریع گیاه و محصولات کوچک، برای تولید این پیازها، به مقدار کمی کود نیاز است.

  • هرس کردن و چیدن گل ها:

برای چیدن گل ها، با استفاده از قیچی تیز یا توسط دست، گل را به آرامی از ساقه جدا کنید و گلبرگ ها را از کلاله جدا نمایید. حتماً شاخ و برگ را رها کنید.

  • برداشت و ذخیره سازی:

ادویه زعفران یک ادویه سخت برای چیدن و نگهداری است. به همین دلیل است که این ادویه با وجود اینکه گیاهی برای رشد نسبتاً ساده تر است، اما هزینه زیادی دارد. کلاله‌های قرمز روشن این گیاه، منظره‌ای زیبا و چشم‌نواز را ارائه می دهند.

بازه زمانی برای برداشت زعفران، بسیار کوتاه است. بهتر است زعفران را در صبح در یک روز خشک، که هنوز خورشید هنوز شدید نمی تابد، برداشت کنید. این زمان معمولاً حدود ۶-۸ هفته پس از کاشت پایه ها است. برای چیدن گل صبر کنید تا شکوفه ها تا حدی باز شوند. قسمت پایین گل را برش دهید. ابتدا باید گل را باز کنید و بگذارید همه قسمت ها روی میز یا دستمال بیفتند و کلاله را به آرامی با دست یا با ابزار باریک جدا کنید.

می توان از نخ های زعفران، بلافاصله پس از چیدن (در یک دوره ۲۴ ساعته) استفاده کرد و یا حتی آن را برای نگهداری طولانی مدت، خشک نمود. پس از خشک شدن، کلاله ها باید در یک ظرف درب بسته در مکانی خشک ذخیره شوند. سعی کنید کلاله ها را در فویل یا مواد ضد نور بپیچید تا آنها را برای مدت طولانی نگهداری کنید؛ زیرا نور خورشید، کیفیت این ادویه را کاهش می دهد.

زعفران صادراتی درجه یک

خرید بهترین زعفران صادراتی ایرانی با قیمت عالی

کاشت زعفران، خوشبختانه کار بسیار آسانی است! این گیاه مشکلات رشد بسیار کمی دارد. اگر شرایط دمایی و رطوبت و آبیاری را تأمین کنید، مراقب آفات باشید، و بتوانید به درستی و بدون آسیب زدن به کلاله ها، آنها را برداشت کنید، بهترین زعفران صادراتی ایرانی را خواهید داشت.

برای خرید زعفران صادراتی، قیمت زعفران ایرانی و سفارش عمده انواع زعفران می توانید همین حالا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا