اقتصادی

شوینده ها گران می شوند؟ / تغییر در شیوه قیمت‌ گذاری

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع شوینده بهداشتی و آرایشی می‌گوید: ما همیشه از ۲ ماه قبل از عید به شرکت‌های تولیدکننده می‌گوییم که در ماه‌های پایانی سال قیمت محصولات خود را افزایش ندهند. هر کدام از شرکت‌ها هم نیاز به افزایش قیمت داشته باشند این موضوع به اردیبهشت‌ماه سال بعد موکول خواهد شد.

به گزارش روند بازار، با آغاز خانه‌تکانی‌های نزدیک عید، مصرف شوینده‌ها از انواع سفیدکننده، جرمگیر، شوینده‌های فرش و مبل و شیشه‌پاک‌کن و غیره افزایش پیدا می‌کند. یکی از نگرانی‌ها این است که همزمان با افزایش تقاضا برای خرید و مصرف محصولات شوینده و بهداشتی، قیمت این محصولات پاک‌کننده که جزو لاینفک خانه‌تکانی‌ عید است، افزایش پیدا کند؛ اما رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع شوینده بهداشتی و آرایشی می‌گوید این اتفاق رخ نخواهد داد.

بختیار علم‌بیگی با تاکید بر اینکه امسال مردم اصلا نگران افزایش قیمت محصولات شوینده و بهداشتی در ماه آخر سال نباشند، می‌افزاید: ما همیشه از ۲ ماه قبل از عید به شرکت‌های تولیدکننده می‌گوییم که در ماه‌های پایانی سال قیمت محصولات خود را افزایش ندهند. هر کدام از شرکت‌ها هم نیاز به افزایش قیمت داشته باشند این موضوع به اردیبهشت‌ماه سال بعد موکول خواهد شد.

علم‌بیگی در مورد وضعیت تولید و تقاضای محصولات شوینده در ماه پرمصرف سال می‌گوید: ما همواره برای عید نسبت به ماه‌های قبل ۳۰ درصد افزایش تولید داریم چون می‌دانیم که تقاضا در این روزها افزایش می‌یابد. این تجربه را تقریبا ۲۰ سال است که اجرا می‌کنیم بر این اساس هیچ کمبودی در بازار نداریم و جنس به وفور موجود است.

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع شوینده بهداشتی و آرایشی در مورد امکان بروز تخلفات در بازار محصولات شوینده در روزهایی که با افزایش تقاضا روبه‌رو هستیم، عنوان می‌کند: همه محصولات شوینده الان قیمت دارند و تولیدکنندگان باید تا پایان سال طبق آن عمل کنند. برای همین الان افزایش قیمت نداریم و کسی هم درخواست افزایش ندارد. چون همانطور که اشاره شد، در ماه مبارک رمضان که مقارن با ایام عید است سعی ما بر این است که کالا در بازار باشد. از این بابت همه تولیدکنندگان مشغول تولید هستند و هیچ کدام مشکلی ندارند و هیچ کمبودی در بازار دیده نخواهد شد. در مورد تغییر قیمت‌ها هم اگر این اتفاق بیفتد از سال جدید خواهد افتاد.

تغییر شیوه قیمت‌گذاری

علم‌بیگی در پاسخ به اینکه در سال آینده قیمت‌گذاری دستوری در مورد محصولات بهداشتی و شوینده‌ها حذف خواهد شد؟ می‌گوید: بعد از عید احتمالا شاهد تغییر گروه کالایی محصولات شوینده از ۲ به ۴ خواهیم بود اما با این حال باز به این صورت نیست که هر تولیدکننده‌ای طبق میل خودش نرخ‌گذاری کند بلکه همه تولیدکنندگان موظف هستند که دستورالعمل‌های سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان را رعایت کنند.

وی ادامه می‌دهد: درواقع، اگر این اتفاق بیفتد دیگر قیمت پیشینی نخواهیم داشت و قیمت پسینی را هم سازمان حمایت کنترل می‌کند بر این اساس اگر تولیدکننده‌ای خارج از خط معین‌ قیمت‌گذاری رفتار کند به سازمان تعزیرات ارجاع داده خواهد شد.

منبع
همشهری آنلاین

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا