اقتصادی

صادرات هفته‌ای ۴۰۰ ‌نیسان به آفریقا

معاون اقتصادی وزارت‌ خارجه گفت: هفته‌ای ۴۰۰ دستگاه نیسان آبی به برخی کشورها از جمله آفریقا صادر می‌شود که در این راستا سفارش ۱۵ هزار دستگاه نیسان آبی را از کشور کنیا گرفته‌ایم.


به گزارش روند بازار به نقل از خبرگزاری تسنیم، مهدی صفری شب گذشته در مراسم تجلیل از صادر کنندگان برتر استان همدان، اظهار داشت: مذاکراتی با بنادر روسیه، قزاقزستان و سایر کشورهای حاشیه خزر نیز صورت گرفته تا تفاهم‌نامه‌های مختلفی میان بنادر منطقه آزاد انزلی و مناطق ویژه روسیه برای توسعه مبادلات داشته باشیم.

وی افزود: این بندر سعی دارد عملیات ارزش افزوده برای خدمات کالا را انجام داده و هزینه جابه جایی در زنجیره کالا برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان را کاهش دهد.

وی با اشاره به اینکه بندرکاسپین امسال با اضافه کردن سه پست اسکله جدید (۲ پست اسکله و یک پست اسکله رو- رو) رشد خود را ادامه می‌دهد، بیان کرد: کشتی‌های رو ـ رو برای حمل خودرو و سایر محموله‌های طراحی شده که روی چرخ قرار دارند، استفاده می شود.

معاون اقتصادی وزارت خارجه درباره ترانزیت از طریق ایران گفت: گفته می‌شد ترانزیت از طریق ایران به دلیل تحریم‌ها ممکن نیست اما تلاش شده تا مسیر به گونه‌ای پیش رود که در خط ابریشم سابق سرمایه‌گذاری‌ها انجام شود و در کریدور شمال به جنوب نیز سرمایه‌گذاری توسط کشورهای حاشیه خلیج فارس در حال انجام است.

صفری با اشاره به فعالیت‌های موازی ایران با کشورهای همسایه و سایر کشورهای دنیا در خصوص صادرات نیز عنوان کرد: هدف دولت سیزدهم تنها کشورهای منطقه نیستند بلکه هدف سرمایه‌گذاری با کشورهای دیگر همچون روسیه، هند و آمریکای لاتین نیز به صورت موازی دنبال می‌شود.

وی افزود: در همین راستا در سفر رئیس جمهور به اندوزی قرار شد ۱۴ بیمارستان ایران مجهز به دستگاه جراحی از راه دور شود و اندوزی نیز خواستار دارو از ایران شد.

وی با اشاره به اینکه یک سال است که روی مواد اولیه شیمیایی دارو تمرکز شده است، بیان کرد: درباره تهیه مواد اولیه دارو فعلا وابستگی‌هایی وجود دارد که به دنبال اصلاح آن هستیم.

وی با اشاره به اینکه ازبکستان، روسیه و قزاقستان از منابع وارداتی کشور ما هستند، تاکید کرد: تاکنون ۷.۵ میلیون تن غلات، گندم و روغن از روسیه وارد کشور شده که باعث شده ۷۴۰ میلیون دلار تفاوت کالایی واردات روسیه نسبت به برزیل باشد.

معاون اقتصادی وزارت خارجه ادامه داد: در حوزه کالاهای اولیه مانند غلات تلاش ما چند منبعی کردن جهت واردات ارزان تر بوده است برای مثال کود شیمیایی برای وزارت کشاورزی بسیار اهمیت دارد و در شرایط تحریم کشوری مانند چین آنرا تامین می‌کرد اما اکنون به چند منبع رسیده‌ایم.

صفری در ادامه با اشاره به ازسرگیری ساخت پل دوم آستارا به آذربایجان و امکان تردد روزانه بیش از ۹۰۰ کامیون از این مسیر، اضافه کرد: با گسترش زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی هم می‌توانیم سهم بیشتری از بازار اتحادیه اوراسیا را در اختیار بگیریم.

وی با اشاره به تهاتر گوشت در مقابل نیسان آبی به کنیا نیز بیان کرد: هفته‌ای ۴۰۰ دستگاه نیسان آبی به برخی کشورها از جمله آفریقا صادر می‌شود که در این راستا سفارش ۱۵ هزار دستگاه نیسان آبی را از کشور کنیا گرفته‌ایم.

وی در خصوص ایجاد بازارهای جدید صادراتی در چین نیز گفت: چین کشوری است که بازار ما برایش مهم است اما اینکه بگوییم امتیاز خاصی از این قضیه می‌گیرد خیر اینگونه نیست. ما هر تکنولوژیکی را که در اروپا مدنظر داشته باشیم در حال حاضر می‌توانیم در چین پیدا کنیم.

وی بیان کرد: پای مرغ از محصولات مورد نظر چینی ها برای صادرات است که می‌تواند ۳۰۰ میلیون دلار ارز آوری داشته باشد.

معاون اقتصادی وزارت خارجه در پایان در خصوص محصولات صادر شده به چین در یک سال اخیر نیز گفت: زعفران، عسل، مرکبات، سیب، کیوی و پای مرغ محصولاتی هستند که در یک سال گذشته به چین صادر شده است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا