کسب و کار

عیب یابی و تعمیر موتور کولر + توسط خودتان

یکی از مهم ترین قسمت هایی که در کولر آبی وجود دارد دینام کولر آبی یا موتور کولر آبی است.در واقع میتوان دینام کولر آبی را به عنوان قلب و مهمترین قسمت کولر آبی دانست چرا که بدون وجود این قطعه حتی با سالم بودن تمام قطعات دیگر ، کولر آبی غیر قابل استفاده خواهد شد.

تعمیر موتور کولر آبی یکی از تخصصی ترین کار هایی است که در تعمیر کولر آبی انجام میشود و نیاز به تخصص و تجربه بالایی دارد و بهتر است که تمام موارد مربوط به تعمیر و نصب و سرویس موتور کولر آبی توسط استادکاران مجاز انجام شود.

اما در این مطلب به علت خرابی دینام کولر آبی ، عیب یابی دینام کولر آبی و روش های تعمیر آن میپردازیم.

علت خرابی دینام کولر آبی یا موتور کولر آبی

به طور کل خرابی های دینام کولر آبی در دو صورت اتفاق می افتد ، یا از طریق نوسانات برق و یا با فشار بیش از حد بر روی دینام خرابی اتفاق می افتد. 

نوسانات برق و خرابی دینام : یکی از مواردی که باعث خرابی دینام میشود نوسانات شدید برق است. وجود نوسانات شدید برق باعث ایجاد فشار بر روی قطعات دینام کولر آبی به خصوص سیم پیچ آن خواهد شد.

تنها راه جلوگیری از این نوع خرابی ها استفاده کردن از یک محافظ برق است. میتوانید محافظ برق را در کنار کلید کولر و یا در کنار فیوز مینیاتوری و جعبه تقسیم برق قرار بدید.با استفاده از این محافظ برق دینام و حتی پمپ کولر آبی نیز در برابر نوسانات برق و فشار آن محافظت خواهند شد.

فشار بیش از حد بر روی دینام : یکی دیگر از خرابی هایی که ممکن است برای دینام اتفاق بیوفتد فشار بیش از حد بر دینام است. عوامل زیر باعث فشار بیش از حد بر روی دینام خواهد شد :

  • خشک شدن یاتاقان ها و سفت شدن آن ها
  • سفت بودن بیش از حد تسمه
  • زیاد کار کردن کولر آبی

یاتاقان ها نیاز به روغن کاری و سرویس به طور منظم دارند و در ماه بهتر است که دو الی سه بار  روغن کاری شوند. با خشک شدن و سفت شدن یاتاقان ها فشار بیشتری بر روی دینام برای به حرکت در آوردن پروانه وارد خواهد شد در نتیجه بار و فشار بیشتری بر روی دینام می آید که در این صورت با تعمیر و تعویض یاتاقان کولر آبی مشکل حل خواهد شد .

تعمیرات دینام کولر آبی

تنظیم نبودن تسمه هم یکی دیگر از دلایل خرابی دینام است. در زمانی که تسمه بر روی دینام و پروانه قرار دارد باید به راحتی از جای خود در بیاید و به راحتی هم نصب شود. فاصله دو طرف تسمه هنگام جمع شدن تسمه باید حدود سه انگشت باشد و نه کمتر و اگر تسمه بیش از حد سفت شود باعث خرابی دینام و یاتاقان ها خواهد شد و اگر شل باشد دینام هرزگردی زیادی دارد و قدرت را به طور کامل به پروانه انتقال نمیدهد.

عیب یابی دینام کولر آبی

عیب یابی در تعمیرات یکی از مهمترینت مراحلی است که باید در آن دقت بسیار زیادی وجود داشته باشد. گاهی اوقات ممکن است با تشخیص و عیب یابی اشتباه خسارت دیگری به وجود بیاید و یا حتی هزینه بی نتیجه ای برای شما داشته باشد.

گاهی اوقات ممکن است دینام شما بوی سوختگی داشته باشد، وجود بوی سوختگی و سیاه شدن سیم پیچ داخلی موتور کولر نشان دهنده خرابی و مشکلات سیم پیچ موتور کولر است که در این صورت باید اقدام به تعویض سیم پیچی کنید.

سفت شدن شفت دینام کولر آبی و عدم چرخش آن با کمک دست از دلایل خرابی و جام کردن شفت است که باز هم نیاز به تعمیرات و سیم پیچی دارد.

گاهی اوقات خرابی های دینام مربوط به بوش ها و قالپاقی های آن یا همان درب های سر و ته دینام است. سر و صدای موتور کولر آبی را باید جدی گرفت چرا که با ادامه دار بودن این صدا ها و عدم تعمیر و رفع عیب آن ، فشار بیش از حد بر روی دینام می آید و ممکن است باعث خرابی سیم پیچی هم بشود.

هنگامی که شما دینام کولر آبی را روشن میکنید ولی فیوز برق قطع میشود نشان دهنده وجود اتصالی در سیم پیچی موتور کولر آبی و یا سوختن سیم پیچ است و نباید مجددا اقدام به روشن کردن دینام کنید.

تعمیرات دینام کولر آبی

تعمیرات دینام کولر آبی باید توسط سیم پیچ و استادکار تعمیر موتور کولر آبی انجام شود . قبل از تعمیرات باید تست های سیم پیچی و سایر قطعات بر روی دینام انجام شود تا از سلامت قطعات دیگر مطمئن شویم.

تعمیر دینام و تست آن در منزل و توسط افرادی که تجربه ای در این زمینه ندارند به هیچ وجه توصیه نمیشود چرا که بسیار خطر ناک است. لازم است بگوییم که بهتر است هیچ وقت اقدام به باز و بست ، تعمیرات و نصب دینام کولر آبی ، اگر تجربه ای ندارید نکنید!

نصب اشتباه دینام کولر آبی و یا پمپ کولر آبی باعث خرابی و سوختن این قطعات و یا حتی آسیب به سیم کشی برق خواهد شد.

خدمات تاسیسات غرب تهران ارائه دهنده خدمات تعمیر موتور کولر آبی

استادکاران این مجموعه از با تجربه ترین استادکاران تعمیر کولر آبی با بیش از ۲۵ سال تجربه هستند که قادر به عیب یابی و تشخیص دقیق خرابی کولر آبی هستند. علاوه بر این مورد تمامی خدمات تعمیر دینام کولر آبی در کارگاه انجام میشود تا قبل از باز کردن دینام کولر آبی تست های لازم انجام شود و تمام خرابی هایی که نیازمند تعمیر هستند بر طرف شوند.

علاوه بر تعمیر دینام کولر آبی شما میتوانید برای تعمیر کولر آبی ، سرویس کولر آبی ، تعویض و نصب پمپ آب ، تعمیر و سرویس و نصب و فروش دینام کولر آبی ، تعمیرات یاتاقان ها و پروانه از استادکاران این مجموعه کمک بگیرید.

تمامی خدمات این مجموعه به صورت شبانه روزی و فوری است پس در هر ساعت از شبانه روز که با مشکلات خرابی دینام کولر آبی مواجه شدید میتوانید به آدرس سایت این مجموعه به نشانی : https://www.khadamatthehran.ir/ یا با شماره های ۰۹۱۲۵۰۰۱۲۴۸ / ۰۹۳۵۴۰۴۲۰۹۳ تماس بگیرید.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا