کسب و کار

فرصتهای سرمایه گذاری در پروژه‌های اتریوم لایه دوم

عواملی مانند سرعت پایین تراکنش و هزینه کارمزد بالای شبکه اتریوم، هم برای کاربران و هم توسعه دهندگان چالش برانگیز شده است. این موارد کم کم باعث کوچ بسیاری از افراد به پلتفرم‌های رقیب مانند متیک و… شد. اما مدتی بعد توسعه دهندگان اتریوم راهکاری به نام لایه دوم منتشر کردند که طی آن مشکلات مقیاس‌پذیری شبکه یعنی سرعت و پردازش را تا حدود زیادی بهینه شد.

منظور از لایه دوم در اتریوم چیست؟

ابتدا لازم است بدانید لایه دوم اتریوم روی همان بلاکچین اصلی اتریوم قرار گرفته است. به بیان ساده‌تر لایه اول را به عنوان لایه پایه در نظر بگیرد که لایه دوم روی آن قرار گرفته است. در واقع لایه دوم یک بلاکچین است که به موازات لایه اول بدون تغییر در آن، عمل می‌کند.

این لایه دوم فقط به گسترش بلاکچین اتریوم کمک می‌کند و بخش از عملیات پردازش را بر عهده می‌گیرد. به این ترتیب مشکلات مقیاس‌پذیری اتریوم یعنی سرعت و مقدار پردازش تراکنش‌ها را حل می‌کند.

ویژگی لایه دوم اتریوم چیست؟

لایه دوم اتریوم ویژگی‌هایی دارد که به موجب آن توانسته سرعت بلاک چین را بالا ببرد. برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از:

دارای کانال‌های پرداخت

کانال‌های پرداخت در لایه دوم اتریوم بالاتر از لایه اول قرار دارند و در دو مرحله آغاز و پایان فرآیند پرداخت، با بلاک‌چین اصلی ارتباط دارند.

وجود بلاک‌چین‌های جانبی

این بلاک‌چین‌های جانبی به بلاک‌چین اصلی کمک می‌کنند تا فرآیند مقیاس‌پذیری بهتر انجام شود. وظیفه آن‌ها نیز تامین امنیت شبکه و استفاده از اجماع دیگر بلاک‌چین‌های جایگزین است.

استفاده از رول آپ‌ها

وظیفه رول آپ‌ها در لایه دوم اتریوم، جمع‌آوری تراکنش‌ها و ارسال تنها یک تراکنش به شبکه اصلی است. به این ترتیب شبکه اتریوم خلوت‌تر شده و ماینرها راحت‌تر می‌توانند کار کنند.

وجود ولیدیوم

با استفاده از این ویژگی لایه دوم، سرمایه موجود در شبکه قابل سرقت نیست چرا که خود کاربر باید برای هر تراکنش از یک حساب کاربری مجوز صادر کند.

استفاده از راه‌حل هیبرید

راه‌حل هیبرید، استفاده از ترکیب چند پروژه لایه دوم در یک پروژه است. تنها ارز این راه‌حل، ارز سلر (Celer) می‌باشد که امنیت اصلی زنجیره آن، از طریق هیبرید تامین می‌شود.

منظور از لایه دوم در اتریوم چیست

بهترین پروژه‌های لایه دوم اتریوم کدامند؟

چند مورد از پرپتانسیل ترین پروژه های لایه دوم اتریوم عبارتند از:

Optimism

یکی از معروف‌ترین پروژه‌های لایه دوم اتریوم به حساب می‌آید که برای بهبود سرعت انجام تراکنش‌ها و کاهش هزینه کارمزد اتریوم راه حل پیشنهاد کرده است.

Arbitrum

آربیتروم به عنوان یکی از بهترین پروژه‌های لایه دوم اتریوم، شناخته می‌شود. امکانات این پروژه موجب آن شده که توسعه‌دهندگان بتوانند قراردادهای هوشمند خود را متقابلا کامپایل کنند.

Polygon

پالیگان برای توسعه و اتصال شبکه‌های بلاک چین مبتنی بر اتریوم ایجاد شد تا بتواند امنیت و انعطاف‌پذیری اتریوم را بهینه کند. در شبکه پالیگان حدود ۷۰۰۰ تراکنش در ثانیه انجام می‌شود. این در حالی است که در اتریوم کمتر از ۱۵ تراکنش در ثانیه پردازش می‌شود.

Loopring

این پروژه می‌تواند تمام توکن‌های مبتنی بر اتریوم و دریافت و ارسال رایگان آن‌ها را با سرعت عالی قابل دسترس کند. شبکه لوپرینگ می‌تواند تراکنش‌ها را با سرعتی حدود ۱۰۰۰ برابر اتریوم پردازش کند.

OMG

این پروژه یک صرافی غیر متمرکز است که تمام توکن‌های مبتنی بر اتریوم را به لایه دوم انتقال می‌دهد. همچنین می‌تواند تراکنش‌های اتریوم را به بیش از ۱۰۰۰ تراکنش افزایش داده و کارمزد را به یک سوم کاهش دهد.

Immutable-X

این پروژه یکی از اولین راه حل‌ها را برای مقیاس‌پذیری توکن‌های غیرقابل تعویض ارائه داد Immutable دارای ویژگی‌هایی مانند مقیاس‌پذیری عالی، تایید سریع و کارمزد صفر است.

نتیجه گیری

هدف لایه دوم اتریوم این است که بخشی از مشکلات مقیاس‌پذیری شبکه مانند هزینه بالای کارمزد و مصرف انرژی زیاد را کم کند. پروژه‌های معرفی شده هر یک به طریقی به حل این مشکلات می‌پردازند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا