اجتماعی

فوت یک شهروند زاهدانی با علائم تب کنگو

رئیس مرکز بهداشت زاهدان گفت: متاسفانه در روزهای گذشته شاهد مواردی از ابتلاء به بیماری‌های مشترک انسان و حیوان به ویژه «تب کریمه کنگو» و فوت یکی از شهروندان زاهدانی با علائم این بیماری بودیم.


به گزارش روند بازار به نقل از خبرگزاری تسنیم، سیدمحمود فاطمی اظهار داشت: متاسفانه در روزهای گذشته شاهد مواردی از ابتلاء به بیماری‌های مشترک انسان و حیوان به ویژه «تب کریمه کنگو» و فوت یکی از شهروندان زاهدانی با علائم این بیماری بودیم.

رئیس مرکز بهداشت زاهدان گفت: این بیماری عمدتاً از طریق تماس فرد با ترشحات، بافت و خون آلوده دام ذبح شده منتقل می‌شود.

وی بیان کرد: علائم این بیماری غالباً به صورت تب و لرز، سردرد شدید، درد پشت و کمر، خونریزی زیر پوستی و گیجی در فرد بیمار ظاهر می‌شود.

فاطمی گفت: از شهروندان که قصد انجام سنت الهی ذبح در روزهای عید سعید قربان را دارند مواکداً خواستار رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در خصوص پیشگیری از این بیماری هستیم.

وی خاطرنشان کرد: خرید و ذبح دام در مراکز تحت نظارت دامپزشکی انجام شود، به هیچ وجه دام در منازل و معابر عمومی ذبح نگردد، افرادی که دام را ذبح میکنند از وسایل حفاظت کننده مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده کنند، از مصرف جگر تازه یا گوشت تازه به صورت خام یا نیم پز خودداری شود.

هشدار شیوع بیماری تب خونریزی ‌دهنده کریمه کنگو

فیض الرحمن رسولی زاده سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر نیز اظهار داشت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو(CCHF) یک بیماری تب‌دار حاد ویروسی به شدت واگیردار بوده که در صورت تشخیص دیرهنگام باعث خونریزی و مرگ خواهد شد.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه افزود: این بیماری ممکن است باعث مرگ و‌ میر و خسارات جانی و مالی شود، بنابراین تمامی افرادی که به نحوی با دام و فرآورده‌های دامی و بیماران در تماس هستند باید آگاهی کامل از این بیماری را داشته باشند.

وی افزود: با افزایش دما، فعالیت کنه‌ها نیز افزایش یافته و به همین علت احتمال بروز و شیوع این بیماری در ماه‌های گرم سال افزایش خواهد یافت، همچنین علایم این بیماری شروع ناگهانی تب ۳۸ درجه حداقل برای یکبار، سردرد شدید، درد عضلانی، حالت تهوع با یا بدون استفراغ است.

وی تصریح کرد: اصولاً این بیماری از طریق گزش کنه‌ای به نام «هیالوما»، یا له کردن کنه با دست بدون پوشش(دستکش یا حفاظ)، تماس مستقیم با خون تازه یا سایر بافت‌های دام‌ها یا حیوان‌ها، تماس مستقیم با بیمار یا خون، ترشحات یا مواد دفعی بیمار تأیید شده یا محتمل cchf شامل ورود سوزن آلوده به بدن، اقامت یا مسافرت در یک محیط روستایی که احتما تماس با دام یا کنه وجود داشته، اما بروز یک تماس خاص تصادفی را نمی‌توان مشخص کرد.

وی بیان کرد: پس از آلودگی توسط کنه ۱ تا ۳ روز و حداکثر ۹ روز دوره کمون بیماری بوده که پس از تماس با خون و بافت های خونی این دوره ۵ تا ۶ روز و‌ حداکثر ۱۳ روز خواهد بود و علائم آن با تب، ضعف، بی حالی، درد عضلانی، سرگیجه، درد و سفتی گردن، درد پشت، سردرد و سوزش چشم‌ها و دوبینی، شروع می‌شود.

رسولی زاده گفت: ممکن است حالت تهوع، استفراغ، اسهال، دل درد، سرفه و گلودرد و به دنبال آن تغییرات خلقی، اختلال در هوشیاری ایجاد شود. بعداز ۲ تا ۴ روز حالت خواب آلودگی، افسردگی و درد در قسمت راست و بالای شکم رخ می‌دهد و همچنین افزایش ضربان قلب، بزرگی غدد لنفاوی و خونریزی از دهان، بینی و گوش، ادرارخونی، گاهی خلط خونی، خونریزی از رحم، مشکلات تنفسی و درنهایت مرگ اتفاق می‌افتد.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفت: کنترل بیماری در حیوانات با عملیات بهسازی، کنه‌کشی، قرنطینه دامی آموزش و آگاهی دادن به مردم و گروه‌های در معرض خطر، کاهش خطر انتقال بیماری از کنه به انسان، پوشیدن لباس مناسب برای دامداری، پوشیدن لباس به رنگ روشن برای تشخیص ساده و یافتن کنه روی لباس، استفاده از کنه‌کش‌ها بر روی لباس، استفاده از دورکننده های مگ تایید شده بر روی پوست و لباس، جداسازی صحیح کنه از پوست و لباس، هماهنگی با دامپزشکی جهت حذف یا کنترل کنه‌ها در اصطبل ها و …، شناسایی و تصحیح مناسب مکان‌های زندگی کنه، حمل و نقل بهداشتی دام هستند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا