اجتماعی

سالانه مواد مخدر چند ایرانی را به گام مرگ می‌کشاند؟

دبیر میز مقابله با اعتیاد شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مصرف مواد مخدر یکی از علل مرگ ایرانی‌هاست، گفت: هر ساله حدود ۴هزار نفر براثر مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند و در ۶ ماهه نخست امسال، شاهد مرگ بیش از ۲هزار نفر بر اثر مصرف مواد مخدر بوده ایم.

به گزارش روند بازار، ابوالحسن صفرپور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با بیان اینکه میانگین سن اعتیاد در ایران ۲۴ سال است، گفت: کشور ما بیش از ۴میلیون و۴۰۰ هزار نفر مصرف‌کننده مستمر و غیرمستمر با مصرف مستقیم و غیر مستقیم مواد مخدر دارد و این میزان معادل ۱۵میلیون نفر است که معادل با یک ششم جمعیت کشور خواهد بود. به تعبیری باید بگوییم که یک ششم از جمعیت کشور با مسأله مصرف مواد مخدر روبرو هستند.

نرخ شیوع اعتیاد در کارگران ۲۲ درصد است

وی به آمار معتادان متجاهر کشور اشاره و عنوان کرد: در حال حاضر ۷۰ هزار معتاد متجاهر در کشور وجود دارد و نرخ شیوع اعتیاد در کشور در جمعیت فعال ۵درصد، در میان دانش آموزان ۲درصد و در جمعیت کارگری نیز ۲۲ درصد است.

دبیر میز مقابله با اعتیاد شورای عالی انقلاب فرهنگی به آمار شیوع مصرف مواد مخدر خطرناک توصیف کرد و گفت: شیوع مصرف مواد در بین جوانان در دهه ۸۰، یک درصد و در دهه ۹۰ به ۴. ۷ درصد رسیده است که در این بخش شاهد رشد ۳. ۷درصدی هستیم.

سالانه ۴هزار ایرانی بر اثر مواد مخدر می‌میرند

وی مصرف مواد مخدر را یکی از علل مرگ و میر در جامعه دانست و گفت: هر ساله حدود ۴هزار نفر براثر مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند. در سال ۱۳۹۹، ۴هزار و ۶۳۷ نفر بر اثر اعتیاد در کشور جان باختند که در ۱۰ سال قبل، بیشترین رقم مرگ ناشی از سوء مصرف مواد بوده است.

متادون و ترامادول جان چند ایرانی را گرفته اند؟

صفر پور یادآور شد: در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰، شاهد مرگ ۲هزار و ۴۹۰ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر بوده ایم که از این میزان ۲هزار و ۱۲۳ نفر مرد و ۳۶۷ نفر زن بوده اند. در عین حال ۷۶۶ نفر بر اثر مصرف همزمان چند ماده مخدر، ۱۰۶۸ نفر بر اثر مصرف دارو‌های مخدر مانند متادون و ترامادول، ۱۱۲ نفر در اثر مصرف مواد محرک یا توهم‌زا و ۵۴۴ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در این سال از دنیا رفته‌اند.

وی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰، بیشترین تلفات اعتیاد مربوط به دارو‌های مخدر با ۲هزار و ۴۱۷ فوتی بوده است که از این میزان، ۲هزار و ۱۰۱ نفر بر اثر مصرف متادون، ۲۲۴ نفر ترامادول و ۹۲نفر نیز سایر دارو‌های مخدر جان باخته‌اند.

استان‌هایی که کمترین تلفات  اعتیاد را دارند

مدیرعامل موسسه شمیم به آمار تلفات اعتیاد در استانها اشاره کرد و گفت: رتبه‌بندی استان‌ها در آمار تلفات اعتیاد براساس جمعیت هر استان در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که کمترین آمار تلفات، به آذربایجان غربی، هرمزگان و کردستان بوده و بیشترین تلفات به کرمانشاه، لرستان، تهران و مرکزی اختصاص دارد.

مواد مخدر چقدر به اقتصاد کشور ضربه می‌زند؟

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به حجم کشفیات مواد مخدر از سال‌های۱۳۵۷ تا ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: ایران در سال های ۱۳۵۷ تا ۱۴۰۰ بیشترین میزان کشفیات مواد مخدر در دنیا داشته است که معادل ۱۵ هزار تن است و در سال ۱۴۰۰ کشفیات به ۱۲۰۰ تن رسیده است.

مدیرعامل عامل شبکه مردمی یاریگران معتادان خاطرنشان کرد: مواد مخدر سالانه قریب به ۲۰۰ هزار میلیارد به شکل هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم به اقتصاد کشور ضربه می‌زند و روزانه حدود ۵۰۰ میلیارد تومان در بخش درمان، بهداشت، مقابله و دیگر بخش‌ها به کشور خسارت وارد می‌کند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا