اقتصادی

قیمت جهانی نفت همچنان سوار بر نوار صعودی

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲۳ سنت معادل ۰.۲۵ درصد افزایش به ۹۳ دلار و ۹۳ سنت رسید.

به گزارش روند بازار به نقل از خبرگزاری تسنیم، ادامه کاهش تولید عربستان و خوش‌بینی نسبت به افزایش تقاضا در چین قیمت نفت خام را در روز جمعه به بالاترین رقم طی ۱۰ ماه گذشته رساند. نفت سومین هفته پیاپی افزایش قیمت را تجربه می‌کند.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲۳ سنت معادل ۰.۲۵ درصد افزایش به ۹۳ دلار و ۹۳ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۶۱ سنت معادل ۰.۶۸ درصد افزایش ۹۰ دلار و ۷۷ سنت معامله می‌شود.
نفت همچنین در آستانه بزرگترین افزایش قیمت فصلی از زمان حمله روسیه به اوکراین در سه ماهه اول ۲۰۲۲ قرار دارد.

طبق گفته تحلیلگران، نگرانی در مورد کمبود عرضه همچنان بزرگترین عامل افزایش قیمت نفت است. عربستان و روسیه در ماه جاری اعلام کردند کاهش تولید داوطلبانه خود را که روی هم رفته به ۱.۳ میلیون بشکه در روز می‌رسد تا پایان سال جاری میلادی تمدید می‌کنند.
اطلاعات اقتصادی بهتر از حد انتظار چین در مورد تولید صنعتی و خرده فروشی در این کشور هم قیمت نفت را در این هفته افزایش داد. شرایط اقتصادی چین نقش بزرگی در تعبین دورنمای تقاضای نفت در ادامه سال جاری میلادی بازی می‌کند.
فعالیت پالایشگاهی در چین ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته میلادی افزایش یافته، چون پالایشگاه‌های این کشور به دنبال بهره‌برداری از تقاضای بالای جهانی برای محصولات نفتی هستند.
کاهش تولید نفت آمریکا هم یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت نفت در هفته‌های اخیر بوده است. رشد عرضه نفت در آمریکا محدود بوده چون تولید کنندگان این کشور حفاری‌های خود را حدود ۲۰ درصد نسبت به اوج سال گذشته میلادی پایین آورده‌اند.

به نقل از: رویترز

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا