اقتصادی

قیمت خودروهای چینی در بازار + جدول قیمت

قیمت خودروهای چینی در بازار از چند ماه گذشته تا به امروز، روندی کاهشی را تجربه می‌کند. این کاهش با رکود بازار همراه شده است.

به گزارش روند بازار به نقل از دیجیاتو، بازار خودرو در آستانه ورود به پاییز، همچنان بی‌رمق است. قیمت خودرو پس از یک کاهش چشمگیر در ابتدای بهار ۱۴۰۲، مدتی است که در محدوده خاصی ثابت باقی مانده. به‌جز خودروهایی که عرضه محدود و تقاضای بالا در بازار دارند، بهای سایر خودروها ازجمله قیمت خودروهای چینی ثابت باقی مانده یا کاهش یافته است.

پس از انتشار نخستین لیست قیمت خودروهای مونتاژی توسط شورای رقابت، بسیاری از مشتریان به خرید این خودروها علاقه‌مند شدند. انتشار این لیست پیش از برگزاری مرحله دوم سامانه یکپارچه صورت گرفت و باعث شد میزان استقبال از مرحله دوم افزایش یابد. نرخ‌های اعلامی شورای رقابت قیمت خودروهای مونتاژی را به‌طور چشمگیر کاهش داد. درنتیجه مشتریان ترغیب شدند که خودروهای چینی را با بهای کمتری خریداری کنند.

بااین‌حال، شرکت‌های خودروسازی قیمت‌های اعلامی شورای رقابت را قبول نکردند. درنتیجه پس از پایان مرحله دوم سامانه یکپارچه، لیست جدید قیمت خودروهای مونتاژی توسط شورای رقابت منتشر شد. نرخ‌های درج‌شده در لیست دوم تفاوت اندکی با قیمت‌های پیشین خودروسازان داشت، ازاین‌رو سیل انصراف سفارشات به راه افتاد. انصراف گسترده مشتریان از یک‌سو و تداوم عرضه خودروهای مونتاژی به بازار، باعث شد تا قیمت خودروهای چینی روند کاهشی را در بازار طی کند.

جدول قیمت خودروهای چینی در بازار، شهریورماه ۱۴۰۲:

خودروقیمت بازار (تومان)
ام‌وی‌ام X22 پرو دنده دستی۷۹۷,۰۰۰,۰۰۰
ام‌وی‌ام X22 پرو اتوماتیک۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ام‌وی‌ام X55 پرو۱,۲۴۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو۱,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس تیگو ۷ پرو۱,۶۲۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس تیگو ۸ پرومکس۲,۵۱۰,۰۰۰,۰۰۰
جک S3۹۸۰,۰۰۰,۰۰۰
جک S5‌ فیس لیفت۱,۳۵۵,۰۰۰,۰۰۰
کی‌ام‌سی J7۱,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
لاماری ایما۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
دیگنیتی پرایم۱,۵۴۵,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی پرایم هفت‌نفره۱,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا T5۱,۳۰۵,۰۰۰,۰۰۰
سوبا M4۲,۲۱۵,۰۰۰,۰۰۰

البته این روند به‌طور یکسان شامل حال تمامی خودروها نشده است. برای مثال، محصولات آرین موتور و بهمن موتور کاهش کمتری را نسبت به سایر خودروها تجربه کرده‌اند. همچنین اگر روند بلندمدت را بررسی کنیم، قیمت خودروهای مونتاژی در طول سال گذشته افزایش حدود ۴۰ الی ۵۰ درصدی را تجربه کرده است.

کاهش اختلاف قیمت خودروهای چینی در بازار و کارخانه سبب شده است مشتریان تمایلی به خرید خودروها از کارخانه نداشته باشند. برای مثال، اختلاف قیمت تیگو ۷ پرو درحال‌حاضر حدود ۱۷۰ میلیون تومان است. جک S3‌ با اختلاف قیمت ۷۰ میلیون تومان بین نرخ بازار و کارخانه به فروش می‌رسد. درنهایت اختلاف قیمت بازار و کارخانه لاماری ایما محبوب به کمتر از ۵۰ میلیون تومان رسیده است. اکنون نیز در آستانه پاییز هستیم و در این فصل بازار یک رکود را تجربه می‌کند. بنابراین رویه ثبات قیمت و رکود بازار تا مدت‌ها ادامه خواهد یافت.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا