اقتصادی

قیمت دلار امروز ۱۳ دی ۱۴۰۱ / حرکت اسکناس آمریکایی در مدار کاهشی

قیمت دلار که افزایش افسارگسیخته‌ای را تجربه می‌کرد از روز پنجشنبه با تغییر رئیس بانک مرکزی مسیری کاهشی را در پیش گرفته است و به رغم رشد مقطعی در روزهای اخیر، امروز مجددا به کانال ۳۹ هزار تومان وارد شده است.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، دلار برخلاف روز گذشته (دوشنبه) کمی کاهش قیمت را تجربه کرده و مجددا وارد کانال پایین‌تر شده است.

قیمت دلار توافقی ۳۷ هزار ۸۷۵ تومان ثبت شده است. دلار صرافی ملی نیز از نرخ دلار توافقی فاصله گرفته و در رقم ۳۶ هزار و ۹۵۰ تومان ثبت شده است. قیمت دلار توافقی با بازار آزاد حدود دو هزار ۱۰۰ تومان فاصله دارد.

قیمت دلار در بازارهای همسایه

رایج است دو هاب قیمتی هرات و سلیمانیه به بازار دلار ایران سیگنال دهند، اما حالا با کاهش قیمت دلار از روز پنجشنبه و نزول از کانال ۴۴ هزار تومان در بازار آزاد قیمت این دو نیز نسبت به قبل کاهش یافته است.

در حال حاضر دلار هرات حدود ۳۹ هزار و ۷۵۰ تومان است و قیمت دلار سلیمانیه نیز ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان برآورد می‌شود که نسبت به روز گذشته کمی افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.

قیمت دلار امروز در بازار

مهاجرت و دلارهای بی‌بازگشت

هر چند باید این‌ نکته را در نظر داشت که مردم نیز از تجربیات گذشته بازار درس گرفته‌اند و بازی روانی و نوسان‌گیری بازارساز از دلار، مانند گذشته آسان نیست اما برخی از کارشناسان نیز معتقدند بخشی از خریدهای دلار در روزهای گذشته به دلیل مهاجرت بوده و این دلارها دیگر به بازار برنمی‌گردد.

در همین راستا مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی نگاه تحلیلی شاید جایگاهی نداشته باشد، به تجارت‌نیوز می‌گوید: «شوک بانک مرکزی و تعیین نرخ نیما در منطقه مشخص، سیاست بازارسازی همتی در سال ۹۹ بود. به نظر می‌رسد بار دیگر از سوی نهاد پولی کشور در حال اجراست. در آن زمان دلار با حراج قیمتی به ۲۳ هزار تومان رسید و در آن سال این سیاست موفق عمل کرد.»

او با این پرسش که آیا کلیت جامعه با سیاست سال ۹۹ همراه می‌شود؟ می‌افزاید: «الان بازارساز با شوک‌های کلامی کار می‌کند. عملا نقدینگی بزرگ از جنس دلار نداریم که با تزریق آن بتوانیم به شکل واقعی سیاست مذکور را پیاده کنیم. این کلام به خریداران جهت می‌دهد.»

فروشندگان سال‌‌های گذشته پشیمان هستند

دیبا می‌گوید: «اکنون خریدارانی که در آن زمان فروختند، احساس پشیمانی دارند. آن‌ها معتقدند اگر نمی‌فروختند، سود می‌کردند.»

این کارشناس بازارهای مالی می‌گوید: «اگر مردم برای فروش ترغیب شوند و به سیگنال‌های کلامی بازارساز اعتماد کنند و بفروشند، دلار تا قیمت ۳۲ و ۳۳ هزار تومان پایین می‌آید.»

دیبا با تاکید بر اینکه تفکر فعلی خرید دلار از سوی مردم مانند گذشته نیست، می‌گوید: «بسیاری دلار را برای مهاجرت و خارج کردن ارز از کشور می‌خواهند. این افراد برای بازار فرصت خرید محسوب می‌شوند. باید ببینیم در روزهای آینده عملکرد واقعی بانک مرکزی چگونه خواهد بود.»

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا