اقتصادی

قیمت دلار امروز ۹ آذر ۱۴۰۲/ مجوز افزایش قیمت صادر شد؟

اگرچه قیمت دلار در روزهای‌ گذشته در کف کانال ۵۰ هزار تومان قرار داشت اما امروز ناگهان روند ثابت بازار تغییر کرد و دلار خود را به رقم ۵۰ هزار و ۶۰۰ تومان کشاند.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، در دو هفته گذشته روند قیمت دلار نزولی بود و بازار ارز به سمتی‌ پیش می‌رفت که دلار را وارد کانال ۴۹ هزار تومان کند.

اما امروز از ابتدای روز روند بازار تغییر کرد و دلار به نیمه کانال ۵۰ هزار تومان رسید. تحلیلگران بازار می‌گویند اگر قیمت دلار بتواند در بالای کانال فعلی بماند، می‌تواند به سمت بالا حرکت کند و مرز مقاومت‌ بعدی‌ برای دلار رقم ۵۰ هزار و ۸۰۰ تومان است. اگر دلار بتواند این مرز را هم پشت سر بگذارد، معاملات برای بازیگران بازار جذاب می‌شود و احتمال حرکت دلار به سمت کانال ۵۱ هزار تومان وجود دارد.

اما علت افزایش قیمت دلار چیست؟ در چند روز گذشته بازار روند ثابتی‌ داشته و خبر سیاسی و اقتصادی خاصی‌ رخ نداده که بتواند بر بازار ارز تاثیر بگذارد.

تنها خبری که روز گذشته منتشر شد گزارش مرکز آمار ایران از ارزش دلاری صادرات ۸ ماهه ابتدایی امسال بود. گزارشی که نشان می‌دهد ارزش دلاری صادرات ایران نسبت به سال گذشته کاهش یافته و به ۳۲ میلیارد دلار رسیده است. این مساله می‌‌تواند سیگنال افزایش قیمت ارز را به بازار بدهد. اما به نظر نمی‌رسد که این سیگنال چنان قوی باشد که بتواند قیمت دلار را ظرف یک روز حدود ۵۰۰ تومان افزایش دهد.

از طرف دیگر در چند ماه گذشته سیاستگذار با تمام توان، قیمت دلار را مهار کرده و اجازه رشد قیمت را به این ارز نداده است. پس می‌توان گفت این افزایش با رضایت‌ و مجوز بازارساز انجام شده است. اما باید دید چه شرایطی پیش آمده که بازارساز کمی از فشار خود بر فنر ارزی را کاهش داده و اجازه رشد قیمت دلار را صادر کرده است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا