اقتصادی

قیمت دلار امروز ۱۷ آبان ۱۴۰۲/ دلار وارد فاز استراحت شد؟

قیمت دلار امروز نسبت به روز گذشته تغییرات محدودی داشت اما به کانال قیمتی ۵۱ هزار و ۲۰۰ تومان رسید و فعلا در حال نوسان در این محدوده قیمتی است.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت دلار امروز اندکی کاهش داشت و بازار کاهشی شروع شد اما تنها ساعتی از آغاز بازار نگذشته بود که روند قیمت دلار برگشت و صعودی شد. قیمت دلار فردایی هم افزایشی است.

به نظر می‌رسد که بازار ارز تهران بالاخره از روزهای هیجانی خود فاصله گرفت و در چند روز گذشته شرایط با ثباتی را تجربه می‌کند. قیمت دلار در محدوده ۵۱ هزار تومان در نوسان است و نه به زیر این کانال آمده و نه از میانه این کانال عبور کرده است. معامله‌گران هم معتقدند هر تغییر معناداری در بازار نیازمند رویداد سیاسی مهمی است و تا سیگنال خاصی به بازار نرسد نمی‌توان به تغییر کانال دلار امید داشت.

قیمت دلار امروز 17 آبان 1402

قیمت دلار تحت تاثیر جنگ حماس و اسرائیل افزایشی شد اما از اواخر هفته گذشته بازار از هیجان جنگ فاصله گرفت و حالا به نظر می‌رسد که دلار در حال استراحت است.
البته کارشناسان اقتصادی نظر دیگری درباره قیمت دلار دارند. آنها معتقدند که دولت با دستکاری در بازار، فنر ارز را فشرده کرده و به دلار اجازه حرکت نمی‌دهد. این مساله اگرچه در کوتاه‌مدت می‌تواند قیمت دلار را مهار کند اما در میان مدت می‌تواند تاثیر منفی بر بازار بگذارد.

اصغر سمیعی کارشناس اقتصادی در خصوص بازار کنترلی دلار به تجارت‌نیوز گفت: «در شرایطی که بر اساس آمار ماهانه ۴۰ هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی اضافه می‌شود و زمانی که توانایی مهار تورم و نرخ بهره در اقتصاد وجود نداشته باشد، آسان‌ترین و شاید تنها راه برای قدرت‌نمایی، مانور و دستکاری نرخ ارز است.»

اما در چه شرایطی ثبات قیمت دلار به ضرر اقتصاد نیست؟ وی در پاسخ به این سوال گفت: «ثبات قیمت دلار فقط در صورت به نزدیک صفر رساندن نرخ‌های بهره و تورم امکان‌پذیر است؛ در غیر این صورت ثباتی غیرواقعی، دستوری و بی‌دوام خواهد بود.»

سمیعی خاطرنشان کرد: «تا زمانی که تفاضل نرخ تورم در کشور ما و کشورهای حوزه دلار حدود ۳۶ درصد باشد، باید روزانه یک در هزار به قیمت دلار افزوده شود و اگر نشود، معنی آن جمع‌شدن فنر قیمت خواهد بود.»

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا