اقتصادی

قیمت دلار امروز به کریدور بالاتر می‌رود؟

قیمت دلار روز گذشته به کانال ۵۰ هزار تومانی نزدیک شد. این اسکناس متاثر از سیگنال‌های نامساعد بین‌المللی روند افزایشی گرفت. معامله‌گران چشم به چوب جادوی سیاست‌گذار دارند تا ببینند با کدام اقدام بازار ارز را مهار می‌کند.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت دلار نخستین روز هفته را نزدیک به کریدور ۵۰ هزار تومانی به پایان رساند. این اسکناس متاثر از سیگنال‌هایی که معامله‌گران کاهشی بازار آن را تهدیدی برای افزایش قیمت در بازارهای مالی تلقی می‌کنند، بیش از ۵۰۰ تومان گران شد. دیروز دلار با قیمت ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان بسته شد.

اثر سیگنال‌های سیاسی بر بازار

در هفته‌های گذشته اخبار مساعدی در حوزه آزادی پول‌های بلوکه شده ایران، مذاکرات برجام و آزادی زندانیان سیاسی به بازار تزریق شد. این اخبار هر چند نتیجه مشخصی نداشت و هیچ‌یک به سرانجام نرسید اما توانست قیمت دلار را در محدوده ۴۸ هزار تومانی تا نزدیک کریدور ۵۰ هزار تومانی حفظ کند.

بیش از دو هفته است که از خبرپراکنی در حوزه اخبار مذکور گذشته است و سوخت اخبار مثبت برای مهار قیمت دلار رو به اتمام است.

از سوی دیگر برخی سیگنال‌های نامساعد در حوزه برجام نیز بازار را تحت تاثیر قرار داده و مقدمات رشد محدود اسکناس دلار را در روز جاری فراهم کرده است.

هفته پیش سیگنال‌هایی منفی پیرامون مذاکرات ایران و آمریکا منتشر شد. تحلیلگران اقتصادی پیرامون همین اخبار نوسانات قیمت دلار را صعودی پیش‌بینی کرده بودند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در جریان یک نشست خبری هر گونه مذاکره هسته‌ای با ایران را تکذیب کرد. همچنین انتهای هفته گذشته با کنار رفتن رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در دولت بایدن، اخبار توافق رنگ باختند و تحلیل‌های خبری در این باره منفی شدند.

از سوی دیگر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با شبکه «فرانس ۲۴» گفته برجام در وضعیت بسیار بدی قرار دارد. کارشناسان اقتصادی این سیگنال‌ها را در روند صعودی قیمت‌ها موثر می‌دانند. باید دید در دیگر روزهای آینده سیاست‌گذار برای برگرداندن آرامش به بازار ارز چه اقدامی می‌کند.

قیمت نرخ‌های مختلف

دیروز دهم تیرماه قیمت اسکناس دلار در سایت بازار متشکل ارزی تغییر قیمت نداشت و با رقم۴۱ هزار و ۲۶۲ تومان معامله شد. دلار حواله نیز با رقم ۳۷ هزار و ۵۱۱ تومان عرضه شد.

همچنین قیمت دلار نیمایی مانند هفته‌های گذشته روی رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بود.

قیمت ارزهای موثر

روز شنبه اسکناس یورو در بازار آزاد با افزایش ۶۰۰ تومانی همراه بود و با قیمت ۵۴ هزار و ۴۱۲ تومان معامله شد. قیمت اسکناس یورو در سایت بازار متشکل ارزی با قیمت ۴۵ هزار و ۴۹ تومان رسید و کاهش ۲۰۰ تومانی داشت. یوروی حواله نیز با قیمت ۴۰ هزار و ۹۵۳ تومان عرضه شد و ۱۵۰ تومان کاهش قیمت داشت.

در سایت بازار متشکل ارزی حواله درهم با قیمت ۱۰ هزار و ۲۱۴ تومان مبادله شد. اسکناس درهم نیز با رقم ۱۱ هزار و ۲۳۵ تومان عرضه شد و نسبت به آخرین روز هفته گذشته تغییر قیمتی نداشت.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا