اقتصادی

قیمت دلار ۸ آذر ۱۴۰۲ / دلار با کدام سیگنال عقب‌نشینی می‌کند؟

قیمت دلار روز گذشته را با نوسان افزایشی محدودی پشت سر گذاشت؛ این اسکناس در روند رفت و برگشتی در کف کانال ۵۰ هزار تومانی نوسان دارد و هدف سیاست‌گذار حفظ همین محدوده است. برخی معامله‌گران پایان بحران منطقه را شروع روند نزولی دلار می‌دانند.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت دلار دیروز افزایش ۵۰ تومانی داشت و با قیمت ۵۰ هزار و ۴۰۰ تا ۴۵۰ تومان معامله شد.

در حالی که آمار تراز تجاری کالاهای غیرنفتی کشور به منفی ۱۰.۱ میلیارد دلار رسیده و تمرکز دولت برای تامین بودجه سال آینده به جای نفت تکیه بر مالیات است، بازار ارز همچنان با تدبیر سیاست‌‌گذار کنترل می‌شود.

کارشناسان اقتصادی دلیل رکود بازارها را سیاست‌های انقباضی شدید دولت می‌دانند که همچنان تداوم دارد. آنها معتقدند این اقدامات فنر فشرده دلار را فشرده‌تر می‌کند. این در حالی است که رشد ۳۰ درصدی پایه پولی نشانه کاهش‌های دستوری قیمت دلار است.

روز گذشته مرکز آمار ایران ارزش دلاری صادرات در هشت ماهه ابتدایی امسال را کاهشی عنوان کرد که به ۳۲ میلیارد دلار رسیده است. این عدد از مدت مشابه سال ۱۴۰۱، حدود ۶۰۰ میلیون دلار کمتر بوده است. با توجه به اینکه سیاست‌گذار همواره با ارزپاشی در بازارهای مالی ثبات ایجاد می‌کند و شیفت دولت از نفت به مالیات، برای بودجه سال آینده به نظر می‌رسد برای مدیریت بازار ارز در سال ۱۴۰۳ باید راهکار جدیدی ارائه دهد.

دیروز قیمت دلار در بازارهای مجاور کاهشی شد. قیمت دلار هرات با ۶۰ تومان نوسان با قیمت ۵۰ هزار و ۶۰ تومان معامله شد. دلار سلیمانیه افزایش ۱۵۰ تومانی داشت و با قیمت ۵۰ هزار و ۴۵۰ تومانی معامله شد.

قیمت نرخ‌های مختلف

روز گذشته ۷ آذر در سایت معاملات الکترونیکی ارز (ETS) اسکناس دلار با قیمت ۴۱ هزار و ۸۷۶ تومان عرضه شد و ۷۰ تومان رشد داشت. دلار حواله نیز ۶۴ تومان افزایش داشت و با رقم ۳۸ هزار و ۶۹ تومان عرضه شد. همچنین قیمت دلار نیمایی مانند هفته‌های گذشته روی رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بود.

قیمت ارزهای موثر

در آخرین معامله روز گذشته قیمت اسکناس یورو رشد ۵۰۰ تومانی داشت و با قیمت ۵۵ هزار و ۵۵۰ تومان معامله شد. قیمت اسکناس یورو در سایت معاملات الکترونیکی ارز (ETS) با رقم ۴۵ هزار و ۸۰۱ تومان تعیین شد و ۹۵ تومان افزایش داشت. یوروی حواله نیز ۸۶ تومان رشد داشت و با رقم ۴۱ هزار و ۶۳۷ تومان قیمت‌گذاری شد.

دیروز درهم امارات با کاهش محدود ۲۰ تومانی با رقم ۱۳ هزار ۸۰۰ تومان معامله شد. در سایت معاملات الکترونیکی ارز (ETS) حواله درهم با رقم ۱۰ هزار و ۳۶۶ تومان تعیین شد و ۲۰ تومان گران‌تر عرضه شد، اسکناس درهم نیز با ۱۹ تومان افزایش در کانال ۱۱ هزار تومانی یک پله صعود کرد و با رقم ۱۱ هزار و ۴۰۲ تومان عرضه شد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا