بورس

پیش بینی بورس چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ / فرش قرمز روزهای سبز بازار پهن شد؟

بازار سهام در حالی به استقبال آخرین روز هفته می‌رود که جهت چرخش نقدینگی، این‌ بار به سمت نمادهای شاخص‌ساز بود. کارشناسان معتقدند زمزمه‌های تجدید ارزیابی هلدینگ‌‌ها باعث این چرخش شده است. رشد پایدار تقاضا در بازار سهام موجب مثبت شدن انتظارات معامله‌گران و سهامداران بازار سرمایه می‌شود.

به گزارش روند بازار، در پایان معاملات روز سه شنبه، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با رشد ۰.۲۹ درصدی (معادل پنج هزار و ۸۰۴ واحد از ارتفاع این شاخص)، در سطح دو میلیون و ۳۱ هزار و ۸۷۹ واحدی قرار گرفت.

افزایش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن با رشد ۰.۱۸ درصدی (معادل هزار و ۲۱۹ واحد)، در ارتفاع ۷۱۲ هزار واحدی قرار گرفت.

شاخص‌ کل فرابورس که منعکس‌‌کننده سطح عمومی قیمت‌ سهام شرکت‌های حاضر در فرابورس است اما با افت ۰.۱۵ درصدی معادل ۳۷.۴  واحد از ارتفاع این شاخص، در افق ۲۵ هزار و ۱۱۵ واحدی قرار گرفت.

بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) در روز سه‌شنبه را، چهار هزار و ۶۵۴ میلیارد تومان نشان می‌داد. کارشناسان معتقدند تا زمانی که شاخص ارزیابی بورس تهران نتواند در محدوده‌های بالاتر از هشت همت تثبیت شود، از منظر تابلوخوانی تاییدیه رشد بلندمدتی بازار صادر نشده است. در حال حاضر با قرارگیری ارزش معاملات در کانال چهار هزار میلیاردی، به نظر می‌رسد بازار هنوز تا رسیدن به تاییدیه‌های صعود پایدار فاصله دارد.

گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات روز سه‌شنبه را هم ۷.۶ میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد. کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه بازار در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چرا که ورود سهامداران تازه‌نفس، راه صعود را هموارتر می‌کند.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس روز سه‌شنبه، خبر از خروج ۱۸۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد. 

بورس تهران از پنجره بودجه سال ۱۴۰۳

با توجه به ارقام کلی بودجه سال ۱۴۰۳ به نظر می‌رسد ارقام منطقی‌تری نسبت به سال گذشته به ثبت رسیده است. مهم‌ترین موضوع بودجه برای بازار سرمایه بخش اوراقی است که دولت منتشر خواهد کرد.

رشد ۳۶.۱ درصدی فروش اوراق نسبت به لایحه بودجه سال گذشته، به نظر می‌رسد با توجه به شرایط حال حاضر بازار سهام، فشار را بر بازار سرمایه بیشتر می‌کند. از سوی دیگر با افزایش ۵۰ درصدی درآمد مالیاتی، باید دید تا چه قرار است مالیات‌ بسته شده بر شرکت‌ها و صنایع افزایش یابد و چه معافیت‌هایی از بین خواهد رفت.

در مورد نرخ گاز خوراک در بودجه سال ۱۴۰۳ تا کنون صحبتی نشده اما با توجه نرخ ۳۰ سنتی گاز صادراتی، احتمالا نرخ گاز خوراک فراتر از سقف هفت هزار تومانی خواهد رفت.

به طور کلی با توجه به ارقامی که تا کنون از بودجه بیرون آمده است، حداقل ۴۰۰ همت کسری تراز عملیاتی وجود خواهد داشت. با توجه به نرخ خوشبینانه ۶۵ دلار برای نفت و نرخ تسعیر ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی دلار و یورو ۳۱ هزار تومانی، احتمالا دولت مجبور به چاپ پول خواهد شد تا بتواند این ارقام را به دست آورد. چاپ پول هم در نهایت سبب تورم خواهد شد.

پیش بینی بورس چهارشنبه

جریان معاملات روز سه‌شنبه به گونه‌ای پیش رفت که عرضه‌ها توان به عقب راندن قیمت‌ها را نداشتند. از این رو می‌توان ادعا کرد بارقه‌هایی از صعود در تابلو معاملات دیده شد.

موضوع تجدید ارزیابی هلدینگ‌ها که پس از فراخوان سازمان بورس، زمزمه‌هایی را میان اهالی بازار سرمایه جاری ساخته است، به زعم کارشناسان می‌تواند محرک جدی بازار سرمایه عنوان گیرد. چرخش نقدینگی از سوی سهام متوسط و کوچک به سمت نمادهای بزرگ نیز تحت تاثیر همین اخبار بود. 

با این حال تا زمانی که اقدام عملی در زمینه تجدید ارزیابی حداقل یک یا دو شرکت بزرگ صورت نگیرد، بازار بهای زیادی به این دست اخبار نمی‌دهد.  در راستای پیش بینی بورس چهارشنبه نیز می‌توان انتظار تعادل رو به مثبت دیگری را در کلیت بازار داشت.

منبع: تجارت‌نیوز

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا