اقتصادی

بازگشت دلار بر مدار صعودی

در بازار صبح روز شنبه معاملات دلاری خود را در سطح قیمتی ۲۶هزار و ۶۰۰ تومان آغاز کردند. این افزایش یک پله‌ای ارز در کانال ۲۶هزار تومانی تا اواسط روز گذشته ثابت ماند؛ اما در نهایت و در ساعات واپسین بازار ارز تهران نرخ دلار به سطح قیمتی ۲۶هزار و ۷۰۰ تومان رسید.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، مریم محبی، کارشناس بازارهای مالی می‌گوید: دلار از منظر برجامی در یک بزنگاه تاریخی به سر می‌برد.

وی توضیح می‌دهد: اگر توافقی حاصل شود، شاهد کاهش ناپایدار و مقطعی قیمت دلار خواهیم بود. اما اگر توافق انجام نشود، دلار روند قبلی خود را ادامه می‌دهد.

این کارشناس بازارهای مالی درباره دلیل کاهش ناپدار قیمت دلار می‌گوید: به جز برجام باید عوامل داخلی نیز روی کاهش قیمت این ارز تاثیر بگذارد.

وی ادامه می‌دهد: زیرساخت‌ها و ورودی دلار قوی نبوده که بتواند قدرت پول ملی را شاهد باشیم.

به گفته این کارشناس بازارهای مالی پس از شنیدن خبر توافق احتمالا قیمت این ارز به صورت موقت کاهش پیدا کند. محبی تاکید می‌کند: در صورت توافق قیمت دلار در حوالی ۲۵ الی ۲۶ هزار تومان باقی می‌ماند.

نمایش دلار در بهمن

به نقل از دنیای اقتصاد، دیروز شنبه ۲۳ بهمن ماه دلار در بازار آزاد ارز تهران نمایش چشمگیری نداشت و در میانه کانال ۲۶هزار تومانی به نوسان پرداخت. معامله‌گران ارزی بازار تهران که در تعطیلات آخر هفته گذشته هر برگ اسکناس دلار آزاد را با مبلغی حدود ۲۶هزار و ۴۵۰ الی ۵۰۰ تومان معامله می‌کردند،

برخی از کارشناسان و تحلیلگران بازار ارز تهران چشم‌انداز ماه‌های آتی بازار ارز را مثبت شمردند. روز گذشته مصطفی قمری‌وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در پیامی توییتری در صفحه مجازی خود نوشت: با آزادی ارزهای بلوکه‌شده ایران در کنار تامین ارزهای بیشتر، به زودی شرایط خوبی برای کشور رقم می‌خورد.

قمری‌وفا همچنین در ادامه افزود: با تدابیر بانک مرکزی شتاب تامین ارز در پنج ماه گذشته شتاب گرفت. این شاخص مهم الان در مدار ۴۹میلیارد دلار قرار دارد و این در حالی است که تامین ارز در سال۹۹ حدود ۳۷میلیارد دلار بود. از سوی دیگر دیروز خبرگزاری رویترز طی گزارشی در رابطه با وضعیت صادرات نفتی ایران اعلام کرد که صادرات روزانه نفت ایران در ماه دسامبر گذشته به بیش از یک‌میلیون بشکه در روز رسیده که این بالاترین میزان روش نفت ایران در سه سال گذشته است.

عده‌ای از تحلیلگران بازار ارز تهران نیز با اشاره بر دو خبر مذکور بر این باورند که نشانه‌های زیادی از افزایش ذخایر ارزی کشور در ماه‌های آینده وجود دارد.

این افزایش ذخایر ارزی می‌تواند قدرت نهادهای بازار‌ساز را در کنترل میزان عرضه ارز بالاتر ببرد و در نتیجه آن سبب ایجاد ثبات نسبی در بازار ارز تهران شوند. در نهایت دیروز قیمت دلار با ۲۵۰تومان افزایش نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه هفته گذشته به رقم ۲۶هزار و ۷۰۰ تومان رسید.

هرچند که نرخ دلار روند افزایشی به خود گرفته، ولی برخی تحلیلگران معتقدند که مذاکرات هسته‌ای و اخبار آن، مانند یک لنگر بزرگ در بازار ارز عمل می‌کند که نمی‌گذارد دلار افزایش قابل توجهی به خود بگیرد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا