اقتصادی

قیمت لیر امروز ۹ بهمن ۱۴۰۰

قیمت لیر ترکیه امروز شنبه ۹ بهمن ماه در ساعات میانی معاملات رشد کمتر از دو درصدی داشت، به محدوده دو هزار و ۸۰ تومان رسید.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، امروز ۹ بهمن ماه قیمت لیر در ساعات میانی معاملات رشد ۱٫۹۶ درصدی داشت. هر لیر ترکیه به قیمت دو هزار و ۸۰ تومان معامله می‌شود.

هر لیر ترکیه در روز مشابه هفته گذشته، یعنی سه بهمن ماه با رقم دو هزار و ۶۰ تومان معامله شد، که در مقایسه با امروز افزایش ۰٫۹۷ درصدی معادل ۲۰ تومانی را تجربه کرده است.

نرخ برابری لیر به دلار نیز افزایش داشته است. هر لیر ترکیه با رشد ۰٫۱۹ درصدی برابر ۱۳٫۵ دلار است.

ضمانت لیر در برابر زیان

طبق این طرح خزانه‌‌‌داری و بانک مرکزی ترکیه سپرده‌‌‌هایی که با لیر نگهداری می‌‌‌شوند را به مدت سه تا ۱۲ ماه در برابر زیان‌‌‌های ارزی ضمانت می‌کند.

این طرح به این منظور تصویب شد که در بحبوحه تورم فزاینده این کشور، خروج ارز و تضعیف پول ملی ترکیه را متوقف کند.

حال تیم اقتصادی اردوغان که در دوسال اخیر بارها تغییر کرده است، باز به دنبال افزایش نرخ سود به شکل نامحسوس است.

حال آنکه بحران اقتصادی ترکیه در شرایطی تشدید شد که رئیس‌جمهور ترکیه با کاهش دستوری نرخ بهره این کشور، سیاست جدی مبنی بر صادرات، تسهیلات ارزان و سرمایه‌گذاری را پی گرفت.

در پی این اقدامات سطح برابری دلار به لیر تا عدد ۴/ ۱۸ افزایش یافت و با تعدیل نسبی در عدد ۵/ ۱۳ تثبیت شد. نرخ تورم نیز با شکستن رکورد ۲۰ ساله به ۳۶‌درصد رسید.

برخی آمارها نشان می‌دهد که دولت ترکیه از سقف سود سپرده‌‌‌های لیر چشم‌پوشی کرده و بانک‌ها به جای ۱۴‌ درصد سود، بین سه تا پنج درصد سود اضافه نیز به این سپرده‌‌‌ها پرداخت می‌کنند.

باید منتظر ماند که آیا ارزش دلار در ترکیه از سقف تاریخی خود عبور می‌کند یا خیر. با شرایط کنونی و عدم عقب‌نشینی اردوغان از سیاست‌های اقتصادی خود چنین وضعیتی محتمل به نظر می‌رسد.

اگر این موضوع اجرایی شود علاوه بر تشدید التهاب در اقتصاد ترکیه و احتمال افزایش اعتراض‌ها به دولت حاکم شاید تنها راه‌حل انتظار برای کمک‌های خارجی یا یک سیاست انقباضی سنگین برای جلوگیری از ارزش این ارز باشد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا