اقتصادیکسب و کار

مارکت واچ فارکس در متاتریدر و نحوه محاسبه اسپرد برای تریدرها

به گزارش روند بازار به نقل از آرسی فارکس، درک صحیح از اسپرد و نحوه محاسبه آن در مارکت واچ متاتریدر می‌تواند از هدر رفتِ هزینه‌های دلاری هنگفت جلوگیری کند.

طی گزارش ما از کارشناس آرسی فارکس، این مطلب آموزشی برای علاقه مندان به بازارهای مالی من جمله فارکس نوشته شده است. آگاهی از مطالب آن برای هر تریدر ضروی می‌باشد.

اسپرد فارکس چیست؟

در واقع، اسپرد در فارکس نمایانگر هزینه ورود به معامله است. اختلاف بین قیمتی که می‌توانید جفت ارزی را بفروشید (قیمت پیشنهادی یا Bid) و قیمتی که می‌توانید آن را بخرید (قیمت درخواستی یا Ask)، اسپرد است. به عنوان مثال، اگر جفت ارز EUR/USD دارای قیمت پیشنهادی ۱.۲۰۰۰ و قیمت درخواستی ۱.۲۰۰۵ باشد، اسپرد ۵ پیپ (۰.۰۰۰۵) خواهد بود.

انواع اسپردها

 کارگزاران فارکس به طور معمول دو نوع اسپرد ثابت و متغیر ارائه می‌دهند. اسپردهای ثابت در شرایط بازار عادی ثابت می‌مانند و به معامله‌گران اطمینان از قیمت می‌دهند. از سوی دیگر، اسپردهای متغیر به شرایط بازار وابسته هستند. به طور مثال در آخر شب شاهد واید شدن اسپرد هستیم به این معنی که اسپرد افزایش پیدا می‌کند.

عوامل تأثیرگذار بر اسپرد

چندین عامل بر اسپردها در بازار فارکس تأثیر می‌گذارند. این عوامل شامل نوسانات بازار، میزان نقدینگی و مدل قیمت‌گذاری بروکر می‌شوند. در زمان انتشار اخبار اقتصادی یا رویدادهای جهانی مهم، اسپردها ممکن است به شدت واید شوند. علاوه بر این، جفت ارزهای با نقدینگی پایین ممکن است اسپردهای بالاتری داشته باشند.

استفاده از مارکت واچ در متاتریدر برای محاسبه اسپرد

متاتریدر ۴ یک پلتفرم معاملاتی محبوب است که به طور گسترده در بازار فارکس استفاده می‌شود. این پلتفرم به معامله‌گران قیمت های درلحظه مربوط به فارکس و سایری بازارهای مالی را نشان می‌دهد که در بازار بورس به مفید تریدر مشهور است. توسط مارکت واچ در متاتریدر می‌توان در لحظه اسپرد را مشاهده کرد و بازارهای مالی را رصد کرد.

ویژگی مارکت واچ

 مارکت واچ پنجره‌ای در متاتریدر است که فهرستی از جفت ارزها و نمادهای معاملاتی را نشان می‌دهد و در مقابل هرکدام، قیمت Bid و Ask را مشخص می‌کند. برای دسترسی به این ویژگی، به سادگی روی “view” در منوی بالا کلیک کرده و “Market Watch” را انتخاب کنید. در عکس زیر که توسط کارشناس بازار سرمایه از آرسی فارکس ارسال شده، می‌توانید نحوه فعال کردن مارکت واچ در متاتریدر را ببینید.

محاسبه اسپرد توسط مارکت واچ در متاتریدر

محاسبه اسپرد توسط مارکت واچ در متاتریدر

برای محاسبه اسپرد با استفاده از  Market Watch، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • متاتریدر را باز کرده و به Market Watch دسترسی پیدا کنید.
  • جفت ارز مورد نظر خود را پیدا کنید.
  • قیمت پیشنهادی و درخواستی نمایش داده شده را یادداشت کنید.
  • قیمت پیشنهادی را از قیمت درخواستی کم کنید تا اسپرد را مشخص کنید.

استفاده از مارکت واچ برای محاسبه اسپرد  چه مزیتی دارد؟

استفاده از داده‌های قیمتی در مارکت واچ متاتریدر باعث می‌شود محاسبه اسپرد بدون ایراد ایجاد شود. خیلی از تریدرها زمانی که قیمت خرید و فروش را نگاه می‌کنند، ممکن است با قیمت موجود در مارکت واچ اختلاف کمی داشته باشد. در این مواقع همیشه مارکت واچ مرجع اصلی قیمت و اسپرد در بازار فارکس است.

نکات مهم برای مانیتورینگ اسپردها

  1. در شرایط بازار پرنوسان یا انتشار اخبار مهم، به Market Watch توجه کنید.
  2. تأثیر اسپردها را بر استراتژی معاملاتی خود در نظر بگیرید و مدیریت ریسک خود را به‌منظور تطابق با آن تنظیم کنید.
  3. به یاد داشته باشید که برخی از بروکرها ممکن است اسپردهای پهن‌تری ارائه دهند، بنابراین انتخاب کارگزار خود را با دقت انجام دهید.
  4. اگر در بازار نوسان گیری می‌کنید و یا استراتژی اسکالپ دارید، حتما از حساب ECN استفاده کنید.

چه زمانی در فارکس اسپرد واید می‌شود؟

در معاملات فارکس، ممکن است زمانهایی وجود داشته باشد که اسپردها واید شود و فاصله عرضه و تقاضا افزایش پیدا کند. این اتفاقات ممکن است در زمان های زیر بیفتد:

  • خبرها و اعلامیه‌های اقتصادی مهم
  • رویدادهای جهانی ناگهانی مثل جنگ، زلزله و غیره
  • دوره‌های نقدینگی کم، مانند آخر هفته ها یا تعطیلات

در این زمانها، برای معامله‌گران بهتر است از بازار دور باشند یا با استراتژی مشخص و آگاهی کامل وارد شوند. همیشه فراموش نکنید که در بازار فارکس نیاز به راهنما و مشاور دارید. برای این منظور می‌توانید به سایت های مرجع و بزرگ در زمینه بازارهای مالی مثل فارکس فکتوری، تریدینگ ویو، آرسی فارکس، اینوستینگ و غیره مراجعه کنید.

در نتیجه، مسلط شدن بر اسپردهای فارکس مهارت اساسی برای هر معامله‌گری است. با درک مفهوم اسپرد و استفاده از ابزارهایی مانند Market Watch در متاتریدر برای محاسبه دقیق اسپرد، می‌توانید تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرید و هزینه‌های معاملاتی خود را به‌طور موثر مدیریت کنید. به یاد داشته باشید که اسپردها ممکن است در بین کارگزاران مختلف متفاوت باشند، بنابراین انتخاب یک کارگزاری که با استراتژی معاملاتی شما هماهنگ باشد، بسیار حائز اهمیت است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا