کسب و کار

اسپرد چیست؟l ناگفته های یک عامل تعیین کننده

چکیده : در این مقاله به مفهوم اسپرد در معاملات فارکس پرداخته ایم، نحوه محاسبه آن را بررسی کرده ایم و انواع اصلی آن را برشمارده ایم، همچنین عوامل مؤثر بر تغییر اسپرد را نیز شرح داده ایم.

برای درک بهتر اسپرد فارکس و تاثیر آن بر شما، باید ساختار کلی هر معامله فارکس را بدانید. یکی از روش‌های نگاه به ساختار معاملات این است که بدانید همه معاملات از طریق واسطه‌هایی انجام می‌شوند که هزینه خدمات خود را دریافت می‌کنند.

فرض کنید در حال خرید از یک میوه فروشی هستید. هنگام خرید یک کیلو سیب، قیمتی که پرداخت می‌کنید با قیمتی که فروشنده آن را قبلاً خریده تفاوت دارد. این اختلاف قیمت به وضوح سود فروشنده است.در دنیای فارکس، این تفاوت به نام اسپرد شناخته می‌شود. این اختلاف کوچک، میان قیمت پیشنهادی فروش و قیمت خواسته شده برای خرید، در واقع نشان‌دهنده‌ی هزینه‌های ورود به معامله و خروج از آن است. در فهم این مفهوم ساده اما مهم، کلید بهره‌وری و موفقیت شما در بازار فارکس نهفته است.

در ادامه به معرفی اسپرد (Spread) در معاملات فارکس می پردازیم و ناگفته های این عامل مهم در معاملات را بررسی می کنیم، پس تا انتها با ما بمانید:

اسپرد (Spread) چیست

اسپرد معاملات فارکس در واقع اختلاف قیمتی ناچیز میان قیمت BID و ASK است که BID قیمتی است که در آن توانایی فروش ارز پایه را دارید و ASK قیمتی است که توانایی خرید ارز پایه را دارید.وقتی به قیمتی که برای یک جفت ارز ذکر شده است نگاه می‌کنید، می‌بینید که بین قیمت BID و ASK تفاوت وجود دارد. این تفاوت قیمتی را اسپرد (Spread) می گویند.

تغییرات در اسپرد با تغییرات کوچک قیمت یا همان پیپ اندازه گیری می شود که هر تغییر در رقم چهارم اعشار یک جفت ارز مثل EUR/USD  (یا رقم دوم اعشار در هنگام معامله جفت ارزها به قیمت ین ژاپن است).

اسپرد تنها هزینه کل معامله شما را تعیین نمی کند، بلکه اندازه لات نیز در این امر دخیل است.

اسپرد جفت ارزهای مرتبط به ین ژاپن از رقم دوم اعشار محاسبه می شود.

به یاد داشته باشید، هر معامله فارکس شامل خرید یک جفت ارز و فروش یک جفت ارز دیگر است. ارز سمت چپ را ارز پایه و واحد سمت راست را ارز مظنه می نامند. هنگام معامله FX، قیمت BID هزینه خرید ارز پایه است، در حالی که قیمت ASk هزینه فروش آن است.

نحوه محاسبه اسپرد در فارکس

برای محاسبه اسپرد در فارکس، باید تفاوت بین قیمت خرید و فروش را بر حسب پیپ محاسبه کنید. شما این کار را با کم کردن قیمت ‌BID از قیمت Ask انجام می دهید. برای مثال، اگر GBP/USD را در ۱.۳۰۸۹/۱.۳۰۹۱ معامله می کنید، اسپرد به صورت ۸۹۱.۳۰ -۹۱۱.۳۰ محاسبه می شود که ۰.۰۰۰۲ (۲ پیپ) است.

اسپرد
اسپرد برابر است با اختلاف قیمتی Ask و Bid

اسپردها می توانند زیاد یا کم باشند، هر چه پیپ های بیشتری از محاسبه بالا بدست آید، اسپرد بیشتر است. معامله گران اغلب طرفدار اسپردهای کمتر هستند، زیرا به این معنی است که معامله مقرون به صرفه تر و پرسودتر است.

اگر بازار پر نوسان باشد اما نقدینگی کم باشد، اسپردها احتمالاً بیشتر خواهند بود و بالعکس. به عنوان مثال، جفت ارزهای اصلی مانند EUR/USD نسبت به یک جفت ارز در بازارهای نوظهور مانند USD/ZAR اسپرد کمتری خواهند داشت.

 با این حال، بسته به عواملی که در ادامه توضیح داده می شود، میزان اسپرد می توانند تغییر کند.

اسپرد
انتخاب جفت ارزهای اصلی و محبوب برای ترید برابر است با پرداخت اسپرد کمتر

آیا بروکرها مقصر افزایش اسپرد هستند

شاید تا کنون این حرف را بارها شنیده باشید که بروکرها اسپرد معاملات را تغییر و افزایش می دهند، اما واقعا این چنین است و بروکرها با افزایش اسپرد جیب تریدرها را خالی می کنند؟

 در بازار فارکس اسپرد زمانی تغییر می کند که تفاوت بین قیمت خرید و فروش یک جفت ارز تغییر کند. این اسپرد متغیر نامیده می شود. هنگام معامله در فارکس، همیشه با اسپرد متغیر سروکار دارید.اگر یک خبر مهم یا رویدادی تأثیرگذار وجود داشته باشد، این امر منجربه بی ثباتی در شرایط بازار خواهد شد و ممکن است منجر به افزایش اسپرد و ایجاد گپ های قیمتی در مدت زمان بسیار کوتاهی شود.

برای اطلاع از آخرین و مهمترین اخبار و رویداد های تأثیرگذار بر بازار فارکس می توانید از تقویم اقتصادی FXStreet استفاده نمایید تا از زمان های افزایش اسپرد در مدت زمان کوتاه در بازار مطلع شوید.این وجودیت فارکس است که در نوسانات بالاتر و افزایش معاملات اسپرد افزایش یابد و باید این نکته را بدانید که اگر فارکس معامله می کنید، در هر بروکری در زمان نوسانات اسپرد معاملات به وضوح افزایش می یابد و نمی توان بروکر را مقصر دانست.

یکی از نکات منفی اسپرد این است که، اگر اسپرد به طور چشمگیری گسترش یابد، موقعیت های شما بسته می شود یا در آستانه مارجین قرار بگیرید. پس با توجه به متغییر بودن اسپرد در فارکس می توانیم به این نتیجه برسیم که وجود و تغییر اسپرد در شرایط مختلف مربوط به خود بازار است و بروکرها در این باره مقصر نیستند.

همچنین همانطور که اشاره کردیم میزان اسپرد به جفت ارزی که خواهان معامله آن می باشید نیز بستگی دارد، تمامی بروکرهای نیز باید از این دستور العمل بازار پیروی نمایند.

بنابراین اگر بدنبال مقصر افزایش اسپردها هستید باید بدانید که بازار فارکس باعث این تغییرات می شود و تنها مقصر خود فارکس است، اما راه حل چیست؟ در ادامه به راه حل های موجود در این باره میپردازیم:

  • چگونه از تله افزایش اسپرد معاملات در امان بمانیم

بهتر است که برای در امان ماندن از تله افزایش اسپرد به موارد زیر توجه کنید:

  1. بازه های زمانی که جریان نقدینگی در بازار پایین است معامله نکنید.
  2. از ترید در زمان انتشار اخبار حتماً خودداری نمایید مگر آنکه استراتژی معاملاتی به خصوصی داشته باشید.
  3. از پوزیشن های معاملاتی خود در روز جمعه و قبل از تعطیلی بازار خارج شوید و مراقب مدیریت ریسک حساب معاملاتی خود باشید.

عوامل موثر در تغییر اسپرد

سه عامل مهمی که می تواند در تغییر مقدار اسپرد بروکرها تأثیر گذار باشد نوسانات، ساعات معاملاتی و نقدینگی است، این عوامل می تواند تأثیر قابل توجهی بر میزان اسپرد کارگزاری ها بگذارد.

  1. حجم نوسانات

نوسانات زیاد بازار می تواند مقدار اسپردها را به طرز چشمگیری افزایش دهد، در زمان‌هایی که نوسانات بازار افزایش می‌یابد (مانند زمان انتشار اخبار مهم یا رویدادهای اقتصادی) بروکرها برای حفظ امنیت خود در برابر تغییرات ناگهانی قیمت اسپردها را افزایش می دهند.

      2.میزان نقدینگی

 نقدینگی ارزها بر اساس حجم معاملات آن ها است و هرچه حجم معاملات یک ارز کمتر باشد به مراتب نقدینگی آن نیز کم است و نقدینگی پایین رابطه عکس با مقدار اسپرد دارد.

      3.ساعات معاملاتی

از سوی دیگر ساعات معاملاتی نیز در مقدار اسپرد تأثیر گذار می باشد به شکلی که در بازه های زمانی که حجم معاملات بالا است میزان اسپرد کاهش می یابد، که بهترین ساعات برای معاملات با اسپرد کم سشن های لندن و نیویورک است.

 از طرفی در ساعات معاملاتی که اخبار تأثیر گذار در بازار منتشر می شوند اسپرد موقتاً افزایش می یابد که دلیل آن کاهش میزان تعادل بین خریداران و فروشندگان است.

اسپرد در سود و زیان شما وجود دارد

هنگام معامله در فارکس، لازم است به یاد داشته باشید که اسپرد هم بر سود و هم بر ضرر شما تأثیر می گذارد، که به صورت زیر می توانیم آن را تقسیم بندی کنیم:

  • تأثیر بر سود

 فرض کنید شما قصد دارید یک جفت ارز را خریداری کنید. شما به قیمت Ask وارد معامله می‌شوید و زمانی که قیمت به محدوده ای می‌رسد که بالاتر از قیمتBid  است (که اختلاف آن با قیمت “Ask” معادل اسپرد است)، شما در واقع به نقطه صفر یا نقطه شکستن و تعادل رسیده‌اید. به عبارت دیگر، قبل از اینکه شما سود کسب کنید، باید ابتدا اسپرد را بپردازید.

  • تأثیر بر زیان

اگر روند قیمتی به ضرر پوزیشن شما حرکت کند، زیان شما نه تنها به اندازه حرکت قیمت است، بلکه اسپرد نیز به آن اضافه می‌شود. به عبارت دیگر، زیان شما برابر می شود با اسپرد بعلاوه ضرری که در معامله کسب کرده اید.

بنابراین، هنگام ورود به یک معامله در بازار فارکس، باید توجه داشته باشید که اسپرد می‌تواند تأثیر مستقیمی بر سود و زیان شما داشته باشد.

 این موضوع به ویژه در معاملات کوتاه مدت و در سبک‌های معاملاتی مانند Scalping که معامله‌گران برای سودهای کوچک تلاش می کنند، اهمیت بیشتری دارد.

انواع اسپرد

بر اساس سیاست های قیمت گذاری در بروکرهای معاملاتی فارکس، اسپرد دارای ۲ نوع اصلی می باشد که در ادامه با آن ها آشنا می شویم:

  • اسپرد ثابت (Fixed Spread)

این نوع از اسپرد ثابت است و در بازه های مختلف در طول روز تغییر نمی کند و همیشه دارای مقداری ثابت است.

بروکرهایی که دارای Fixed Spread هستند معمولاً در تایم هایی که بازار دارای نوسنات شدید است تلاش می کنند که اسپرد را ثابت نگه دارند.

  • اسپرد شناور (Variable)

میزان اسپرد شناور با توجه به شرایط بازار در بازه های زمانی مختلف روز تغییر می یابند، در زمان هایی که نوسانات در بازار کم است معمولاً مقدار اسپرد کم است اما در بازارهای پرنوسان مقدار اسپردها نیز امکان افزایش را خواهند داشت.

میزان اسپرد و کمیسیون در بروکرها مختلف چگونه است

 اسپرد وکمیسیون بروکرها یکی از مهمترین عواملی هستند که باید به آن ها توجه داشته باشید، اگر شما تریدر بلند مدت هستید می توانید از میزان اسپرد و کمیسیون دریافتی توسط بروکر مورد استفاده خود چشم پوشی نمایید.

اما اگر تریدر کوتاه مدت و اسکالپر هستید به میزان اسپرد و کمیسیون بروکر خود حتما دقت فرمایید زیرا تأثیر زیادی بر میزان سود و زیان شما خواهد داشت، بنابراین بروکری را انتخاب نمایید که در عین معتبر بودن کمترین میزان اسپرد و کمیسیون را داشته باشید.

یکی از بروکرهایی که سال هاست مورد توجه تریدرهای ایرانی قرار گرفته است کارگزاری فارکس آلپاری است که به دلیل ارائه خدمات کم نظیر خود بسیار محبوب شده است.

یکی از مهمترین ویژگی های بروکر آلپاری، کم بودن اسپردها دریافتی در جفت ارزهای اصلی بازار است.

میزان اسپرد کارگزاری آلپاری برای جفت ارزهای محبوب و پرطرفدار فارکس بسیار پایین است که به جرأت می توان گفت در کمتر بروکری می توانید این میزان اسپرد را بیابید.

البته باید بدانید که میزان اسپرد و کمیسیون آلپاری در حساب های مختلف این بروکر متفاوت است که در ادامه با این حساب ها و اسپردهای مرتبط با آن بیشتر آشنا می شویم.

به عنوان مثال اسپرد در حساب Pro ECN از صفر است، این حساب های مخصوص تریدرهای با تجربه و حرفه ای است، برای ECN اسپرد از ۰.۴ به بالا می باشد، برای حساب Nano این بروکر اسپرد از ۱.۷ شروع می شود و برای حساب Standard آلپاری اسپرد از ۱.۲ به بالا می باشد.

در رابطه با کمیسیون دریافتی توسط آلپاری نیز باید توجه داشته باشید که اگر اسکاپر هستید حتماً از حساب ECN Pro این بروکر استفاده نمایید زیرا علاوه بر اسپرد ۰، بر خلاف ECN معمولی خبری از کمیسیون ۳ دلاری معاملات نیز نخواهد بود.

در تصویر زیر مقدار اسپرد شناور آلپاری را برای جفت ارزهای مختلف و در حساب های مختلف این کارگزاری مشاهده خواهید کرد.

اسپرد

اسپردهای شناور آلپری در حساب های مختلف این بروکر

همانطور که مشاهده کردید بروکر آلپاری داری اسپردهای شناور برای جفت ارزهای مختلف است که بنابر شرایط کلی بازار فارکس مقدار اسپردها تغییر می یابد.

سخن آخر

اسپرد یک عامل کوچک اما بسیار تأثیرگذار در معاملات فارکس می باشد، اگر تریدری با استراتژی های بلند مدت هستید می توانید از میزان اسپرد معاملات صرفه نظر کنید.اما اگر تریدری با استراتژی های کوتاه مدت هستید، بروکرها، حساب های معاملاتی مختلف خود  را با مقدار تعیین شده اسپرد برای هر حساب به شما به عنوان یک تریدر اسکالپر پیشنهاد می کنند که می توانید با توجه به شرایط و استراتژی خود از بهترین حساب استفاده نمایید.

از سمت دیگر معامله گران کوتاه مدت و اسکالپر ممکن است در طول یک روز کاری بارها وارد معامله شوند و تعداد معامله بیشتر برابر است با اسپرد و کارمزد بیشتر.

بنابراین در خاطر داشته باشید بروکر معتبری را برای انجام معاملات خود برگزنید که دارای کمترین مقدار اسپرد و کمیسیون باشد تا طعم شیرین سود را به بهترین شکل ممکن بچشید.!

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا