اقتصادی

کاهش صدور پروانه ساختمانی از ۱۰۰۰ روز به کمتر از ۹۰ روز

در شهر تهران حدود ۵۰ درصد ساکنان متقاضی مسکن هستند و کمبود یک میلیون واحد مسکونی در شهر وجود دارد، برای جبران این کمبود، ۳ برنامه برای …


به گزارش روند بازار، در شهر تهران حدود ۵۰ درصد ساکنان متقاضی مسکن هستند و کمبود یک میلیون واحد مسکونی در شهر وجود دارد، برای جبران این کمبود، ۳ برنامه برای ساخت مسکن در تهران اجرا می‌شود.

به نقل از ایران جیب، ساخت مسکن در قالب نهضت ملی به خاطر تراکم جمعیت و کمبود زمین، در شهر تهران اجرا نمی‌شود اما با توجه به تعداد بالای متقاضی مصرفی مسکن، حدود یک میلیون واحد مسکونی برای پاسخ به تقاضای مسکن در شهر تهران نیاز است. قیمت مسکن در تهران بیشترین متوسط قیمت را در کشور دارد به همین دلیل کنترل قیمت و افزایش عرضه در این شهر، تأثیر مثبتی بر ثبات بازار مسکن در کل کشور خواهد داشت. بر اساس آخرین آمار از قیمت مسکن در شهر تهران، متوسط قیمت هر متر آپارتمان در مهرماه به ۴۳.۷ میلیون تومان و تورم اجاره‌بها در همین ماه به ۴۰.۹ درصد رسیده است. از این رو تأمین مسکن برای متقاضیان در این شهر بویژه برای کاهش تقاضای اجاره، در برنامه‌ای جدا از نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده است و تأمین مسکن در شهر تهران، برنامه‌هایی مجزا از نهضت ملی مسکن خواهد بود. ساخت‌وساز در شهر تهران به خاطر افزایش هزینه ساخت و قیمت مسکن، در سال‌های گذشته بشدت کاهش یافته و صدور پروانه از ۳۱ هزار واحد در سال ۹۱ به ۵ هزار واحد در سال ۱۴۰۰ رسیده است. کاهش ساخت و تولید مسکن در شهر تهران موجب افزایش قیمت شده و از سوی دیگر همین افزایش قیمت، بر کاهش تولید اثر داشته است، به این ترتیب تقاضای انبوهی برای دریافت مسکن در شهر تهران ایجاد شده که در سال‌های اخیر پاسخی به این تقاضای انبوه داده نشده است.

مهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به برنامه‌های قرارگاه جهادی شهرداری تهران برای ساخت مسکن گفت: سازمان نوسازی ۳ راهبرد را برای ساخت و تأمین مسکن در شهر تهران به‌ صورت همزمان به پیش می‌برد.

هدایت، مهم‌ترین راهبرد از برنامه سه‌گانه تأمین مسکن در شهر تهران را برطرف کردن موانع تولید مسکن عنوان کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین موانع تسهیل تولید مسکن، صدور مجوزها است که زمان طولانی می‌برد. کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی و سایر مجوزها در شهر تهران در دستور کار قرار دارد و اکنون متوسط زمان صدور پروانه ساخت در شهر تهران از ۳۶ ماه به کمتر از ۳ ماه رسیده است و در صدور سایر مجوزها نیز همین روند کاهش زمان صدور اجرا می‌شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، برنامه دوم ساخت و افزایش تولید مسکن در تهران را مشوق نوسازی در بافت‌های فرسوده اعلام کرد و گفت: با عرضه مشوق‌ها مانند واحدهای تشویقی یا تأمین پارکینگ، وضعیت تقاضا برای نوسازی واحدهای فرسوده وارد فاز جدیدی شده و تقاضا برای نوسازی در حال افزایش است.

به گفته هدایت، در کنار این دو برنامه، برنامه مهم دیگر شناسایی زمین‌های مازاد در تهران است. اراضی رها شده که پهنای مناسبی برای ساخت مسکن در شهر تهران دارد در حال شناسایی است. این اراضی در اختیار شهرداری است و بیشتر آنها در مناطق پرتقاضای مسکن در جنوب شهر واقع است.

هدایت گفت: در مناطق ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۱۵ و برخی دیگر از مناطق تهران در زمین‌های شهرداری ساخت ۹ هزار واحد مسکونی شروع شده است و ساخت ۱۱ هزار واحد دیگر نیز تا ۲ ماه آینده شروع می‌شود.

وی ویژگی ساخت‌وساز جدید در شهر تهران را ساخت مسکن با کیفیت متناسب با تقاضا در مناطق مختلف این شهر عنوان کرد و گفت: گروه هدف در این ساخت‌وسازها ۵۰ درصد ساکنانی هستند که دسترسی به مسکن ندارند، اجاره‌نشین هستند و توانایی خرید مسکن با تکیه بر توان مالی و درآمدهای خود را ندارند و ما برای این متقاضیان مسکن متناسب با شرایط مالی خرید و اجاره آنها می‌سازیم و حمایت‌های دیگری نیز برای دسترسی این ۵۰ درصد جمعیت شهر تهران به مسکن مناسب را فراهم می‌کنیم.

هدایت گفت: برنامه جدید ساخت مسکن در تهران، با شیوه‌هایی جدا و متفاوت از نهضت ملی مسکن اجرا می‌شود که مهم‌ترین هدف آن عرضه مسکن در شهر تهران متناسب با استطاعت مالی متقاضیان است.

هدایت گفت: تأمین مسکن با توجه به مهاجرپذیر بودن استان تهران نیاز به برنامه‌هایی جدا از برنامه‌های سراسری مسکن دارد. در استان تهران و شهرهای اطراف تهران مهاجرت‌پذیری بالایی داریم اما با توجه به هزینه‌های بالای زندگی در شهر تهران، مهاجرت به این شهر کمتر از شهرهای دیگر استان است و سال گذشته فقط ۳۴ هزار نفر مهاجر به شهر تهران آمده‌اند.

هدایت با اشاره به برنامه‌های نوسازی در شهر تهران افزود: ۱۵ فقره تفاهمنامه برای ساخت و نوسازی مسکن با ارگان‌های مختلف امضا شده که حدود ۲۲۲ هزار واحد را شامل می‌شود، همچنین در تفاهمنامه‌ای جدید، ۱۵۰ هزار واحد مسکن را برای نهادهای نظامی و نهادهای دیگر می‌سازیم. در این تفاهمنامه سهم ارتش ۱۵ هزار واحد، سپاه ۲۰ هزار واحد، نیروی انتظامی ۵۰۰۰ واحد، شستا ۵۰۰۰ واحد و برنا تهاتر ۱۰۰ هزار واحد مسکونی است‌.

هدایت ادامه داد: از سال ۸۴ تا این دوره مدیریت شهری، مجموعه سازمان نوسازی ۵۰۰۰ واحد مسکن را عملیاتی کرده بود، اما در این دوره تاکنون ۹۰۰۰ واحد عملیاتی شده و تا دو ماه آینده ۲۰ هزار واحد عملیاتی در سازمان خواهیم داشت. در بحث معادل‌سازی از پروانه‌های در دست اقدام، نسبت به دوره گذشته حدود ۵۴ درصد افزایش داشتیم و اگر قرارگاه جهادی مسکن نبود، ۱۱ درصد افت صدور پروانه را شاهد بودیم.

وی با اشاره به اینکه برخی معتقدند تولید مسکن در شهر تهران منجر به افزایش جمعیت می‌شود، توضیح داد: یک کار پژوهشی در سازمان انجام دادیم که مشخص شد از سال ۸۵ تا ۹۵ یک میلیون و ۳۳۰ هزار پروانه در تهران صادر شده و افزایش جمعیت ۸۳۲ هزار نفر بوده در حالی که بر اساس نظر این افراد، باید بیش از ۴ میلیون نفر افزایش جمعیت را شاهد باشیم.

به گفته هدایت، جمعیت ۵۱ درصدی مستأجر در تهران، هدف قرارگاه جهادی هستند تا مسکن باکیفیت و بر مبنای محله ایجاد کنیم و هفته‌های آینده با وزارتخانه‌های رفاه، ورزش و علوم تفاهمنامه‌هایی را امضا خواهیم کرد.

بر اساس این گزارش، برنامه تشکیل قرارگاه جهادی مسکن شهرداری تهران برای به راه انداختن نهضت ساخت‌وساز، با هدف تأمین کمبودهای موجود در تهران اجرا می‌شود. این برنامه شامل بخش‌های مهمی است؛ مجموعه اقدامات و برنامه‌ریزی‌های فوری در حوزه ساخت‌وساز مسکن، ارائه مشوق‌هایی برای تمامی اقشار جامعه و تسهیلاتی برای ورود انبوه‌سازان و سرمایه‌گذاران این حوزه به‌عنوان محرک اقتصاد کشور، از جمله برنامه‌هایی است که قرارگاه جهادی مسکن شهرداری تهران، تأمین زیرساخت‌های آن را آغاز کرده است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا