کسب و کار

مزایا و معایب نصب دوربین مداربسته در اماکن عمومی

بحث در مورد اینکه آیا نصب دوربین مداربسته در مکان‌های عمومی مثل مدارس، فروشگاه‌ها، پارک‌ها، کتابخانه‌ها و شبیه به این موارد، کار درستی هست یا خیر، همیشه محل مناقشه بوده است. برخی طرفدار امنیت عمومی هستند و این اقدام را به صلاح جامعه می‌دانند و برخی هم طرفدار حریم خصوصی هستند و از دوربین‌هایی که در انظار عمومی نصب می‌شوند و آنها را تحت نظر می‌گیرند خشمگین می‌شوند.

در این مطلب قصد داریم نگاهی عمیق‌تر به مزایا و معایب نصب دوربین‌های نظارتی در فضاهای عمومی داشته باشیم.

آیا دوربین های مداربسته تجاوز به حریم خصوصی محسوب می‌شوند؟

شاید اولین سؤال در مورد خوب یا بد بودن استفاده از دوربین نظارتی در اماکن عمومی این باشد که اصولاً نصب این سیستم‌ها تجاوز به حریم خصوصی حساب می‌شود یا خیر؟

دیگر همه به خوبی می‌دانند که وقتی در حال راه رفتن در خیابان یا رانندگی در ماشین و یا معاشرت با یک دوست در پارک هستند، همزمان تحت نظر دوربین های امنیتی که در همان حوالی نصب شده است قرار دارند. شاید افراد زیادی این موارد را جزو زندگی خصوصی خود بدانند و نخواهند که دیگرانی مثل دولت‌ها از آن مطلع شوند.

با این وجود با پیشرفت جوامع بشری و افزایش جرایم و حوادث، بحث امنیت بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده است و بسیاری از دولت‌ها به ناگزیر راه‌حل محافظت از مردم خود را در نظارت‌های هوشمند عمومی یافتند. در بسیاری از مناطق قانون مشخصی که مانع نصب دوربین های نظارتی در اماکن عمومی و مشترک شود وجود ندارد و از طرفی بیش از نیمی از شهروندان جامعه هم فکر نمی‌کنند که وجود سیستم مداربسته امنیتی در مکان‌های غیرخصوصی مثل پارکینگ و مجتمع تجاری، تجاوز به حریم خصوصی به حساب آید.

اگرچه برخی کشورها و ایالات مثل نیویورک هم هستند که پلیس را موظف کرده‌اند تنها پس از اخذ حکم از مقامات محلی بتواند در تحقیقات خود از مجرمان به سراغ نظارت تصویری برود.

البته طبیعی و قانونی بودن استفاده از دوربین‌ها فقط شامل دوربین های معمولی است که همه بتوانند آن را ببینند. بدیهی است نصب دوربین‌های مخفی در مکان‌های عمومی مثل رختکن‌ها، حمام و سرویس‌های بهداشتی و حتی پارک و فروشگاه ممنوع است و جرم شناخته می‌شود.

امنیت عمومی در سایه نصب دوربین های مداربسته

مزایای استفاده از دوربین های مداربسته در مکان‌های عمومی

۱- امنیت عمومی را بهبود می‌بخشد

از مزایای نصب دوربین مداربسته در اماکن عمومی این است که افزایش امنیت عمومی را به همراه دارد و مردم از این طریق احساس آرامش بیشتری می‌کنند.

۲- جرم و جنایت را کاهش می‌دهد

آمارهای جرایم در کشورهای مختلف نشان می‌دهد، میزان تخلفات و جنایت‌ها بعد از قرار گرفتن دوربین مداربتسه در انظار عمومی کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی داشته است.

۳- موجب پیگرد و دستگیری مجرمان می‌شود

امروزه بیشتر تحقیقات نیروهای انتظامی و پلیس آگاهی از طریق بازبینی تصاویر دوربین های امنیتی تکمیل می‌شود و تاکنون مجرمان زیادی از طریق فیلم‌های دوربین مداربسته در چنگال قانون گیر افتاده‌اند. فناوری‌های تشخیص چهره و تشخیص پلاک از جمله امکانات هوشمندی است که در این مسیر به کمک پلیس آماده است.

۴- شواهد و سرنخ‌های زیادی به دست می‌دهند

از مزایای دیگر سیستم‌های نظارت تصویری استفاده از آنها به عنوان یکی از منابع مهم جمع‌آوری شواهد و ردیابی مرتکبین جرم و جنایت است. امروزه در دادگاه‌ها نیز می‌توان علیه متهم از تصاویر مداربسته به‌عنوان مدرک استفاده کرد. مخصوصاً وقتی در حادثه مورد نظر شواهد یا مدارک کافی وجود نداشته باشد، این فیلم‌ها بسیار راه‌گشا هستند.

۵- باعث آسایش و راحتی در زندگی روزمره می‌شوند

فواید نصب دوربین امنیتی در فضاهای عمومی

شاید یکی از فواید مهم استفاده از دوربین‌ها در فضای عمومی این باشد که در نهایت روح و روان مردم آسوده خواهد شد و بدون اینکه هر لحظه نگران اتفاق ناخوشایندی مثل سرقت، تجاوز یا آسیب باشند، به زندگی روزمره خود ادامه می‌دهند. در نتیجه چرخ زندگی و امورات جامعه نیز بهتر و روان‌تر می‌چرخد.

علاوه بر این نصب دوربین های مدار بسته در اماکن عمومی باعث پیشگیری از وقوع جرایم می‌شودبه‌طوریکه جرایم را قبل از وقوع شناسایی کرد و از اتفاقات ناگوار جلوگیری کردوقتی فرد، افراد و یا حرکات مشکوک در یک ناحیه دیده شود، می‌توان سریعاً نیروهای امنیتی را به منطقه فرستاد تا از وقوع جرم و هرج و مرج جلوگیری کرد.

معایب و اشکالات نصب دوربین امنیتی در محل‌های عمومی

۱- سیستم‌های نظارتی به‌راحتی مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند

از اشکالات مهمی که متوجه دوربین های نصب شده در انظار عموم هست، سوءاستفاده‌های احتمالی از اطلاعاتی است که جمع‌آوری می‌کند. چنانچه شخصی یا سازمانی چه قانونی و چه غیرقانونی بخواهد از اطلاعات برای سواستفاده یا باج‌گیری استفاده کند، خطرات روانی و مالی زیادی به همراه خواهد داشت.

فضولی و جاسوسی کردن از قشر‌های مختلف مثل بانوان هم از اتفاقات رایجی است که ریسک استفاده از فناوری‌های نظارتی را بالا می‌برد.

۲- اثربخشی دوربین‌‌ها برای امنیت عمومی مشکوک است

کارشناسان و محققان زیادی طی سال‌های گذشته یافته‌هایی به‌دست آورده‌اند که نشان می‌دهد که اثربخشی دوربین مداربسته در امر امنیت عمومی اثبات نشده است. مثلاً حملات تروریستی و انتحاری به صرف اینکه دوربینی در مکانی عمومی نصب شده باشد متوقف نمی‌شود و برعکس ممکن است انگیزه‌ای شود که در انظار همگان بخواهند فاجعه بیافرینند و ایجاد ترس کنند.

نتیجه‌گیری؛ استفاده از دوربین مداربسته در اماکن عمومی به صلاح است یا نه؟

اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم که آیا نصب دوربین مداربسته در اماکن عمومی خوب است یا بد، در مجموع پاسخ مثبت است. با اینکه نمی‌توان سوءاستفاده‌ها و معایبی که این تکنولوژی تصویری مدرن و هوشمند به همراه دارد را انکار کرد ولی مانند هر وسیله تکنولوژیکی و فناوری مدرن دیگری نمی‌توان به صرف مضرات احتمالی از فواید بیشتری آن چشم پوشی کرد. در نتیجه منطقی‌تر این است که علی‌رغم اینکه باید از دوربین های مدار بسته امنیتی به درستی استفاده کرد، تدابیری باید اندیشیده شود که خطرات و آسیب‌های بالقوه و گاه زیان‌بار آن هم کنترل شود.

منبع:

سایت فرافنwww.farafan-market.com

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا