کسب و کار

مشاور بازاریابی از دیدگاه یاشا سازمند

امروزه بازار ایران همچون سایر بازارهای جهانی، مملو از بازیگران حقیقی و حقوقی است. تفاوتی ندارد که قصد دارید چه نوع کسب‌وکاری را شروع کنید، حتماً در آن بازار با رقیب یا رقبایی روبرو می شود. همین مسئله یک بازار بسیار رقابتی ایجاد کرده است، بنابراین تاکید داریم که کسب ‌وکارهای نوپا نیاز دارند تا با هوشمندی بسیار وارد بازار شوند. از آنجایی که حضور تمام یک مدیر یا مشاور بازاریابی در یک مجموعه کسب و کار لازم و ضروری است. و از طرفی بسیاری از کسب و کار ها کوچک و نوپا از لحاظ مالی امکان استخدام مدیر بازاریابی با تحصیلات دانشگاهی مرتبط حداقلی کارشناسی ارشد و سوابق اجرایی، میدانی و مدیریت بازاریابی ده ساله را ندارند. برای رفع این مشکل، طی سا‌ل‌های اخیر، نقش جایگاهی با نام مشاور بازاریابی (مشاور مارکتینگ) پر رنگ تر شده است. که می تواند بصورت پاره وقت با هزینه کمتر دانش خود را به آن کسب و کار منتقل نماید.

مشاوره بازاریابی کیست؟


پیش از بررسی ویژگی‌ها و وظایف مشاور مارکتینگ، اجازه دهید ابتدا معنا و مفهوم مشاوره بازاریابی با هم بررسی کنیم.

مشاور مارکتینگ کیست و چه وظایفی دارد؟

مشاور بازاریابی یا همان Marketing Consultant، فردی است که دو وظیفه اصلی را بر عهده دارد: اول حفظ مشتریان فعلی و دوم، جذب مشتری بیشتر. با این تعریف مشخص است که اصلی‌ترین هدف مشاور مارکتینگ، حفظ و افزایش فروش یک شرکت است. مشاور بازاریابی  با استفاده از آمار و ارقام، تحلیل رقبا، فهم روندهای بازار و شناخت نیاز مردم، در هر زمان بهترین تصمیم را در راستای فروش بیشتر ارائه می‌کند.

شرح وظایف مشاور بازاریابی از نظر یاشا سازمند، شامل طیف گسترده ای میشود. شناخت مشتریان، نگهداشت مشتریان موجود، جذب مشتریان جدید، تحلیل و تحقیق بازار و همکاری نزدیک با مدیر یا مشاور فروش بخشی از وظایف یک مشاور بازاریابی است.

در این راستا برخی از اصلی‌ترین وظایف یک مشاور مارکتینگ شامل موارد ذیل می‌گردد:

  1. نگهداشت مشتریان فعلی
  2. جذب مشتریان جدید
  3. شناخت مشتریان
  4. تشکیل یک تیم حرفه‌ای بازاریابی توسط مشاور بازاریابی
  5. تحلیل و تحقیق بازار
  6. تدوین استراتژی و طرح جامع بازاریابی (مارکتینگ پلن) به کمک تحلیل و شناخت بازار و تحلیل رقبا
  7. کمک به اجرای دقیق و گام‌به‌گام استراتژی مارکتینگ
  8. مدیریت و نظارت بر کل تیم بازاریابی و حتی فروش
  9. آموزش بازاریابی
  10. تحلیل و آنالیز رقبا
  11. برندسازی یا خلق برند که در دهه های اخیر به عهده مدیر برند است.
  12. در نهایت، آنالیز مداوم استراتژی های بازاریابی و بازبینی این سند بر اساس نیازهای روز، از دیگر وظایف مشاور بازاریابی است.

اصلی‌ترین ویژگی‌های مشاور بازاریابی

یک مشاور مارکتینگ حرفه‌ای و کاربلد، لازم است تا مهارت‌های خاصی را داشته باشد ازجمله:

یکی از اولین ویژگی های ضروری یک مشاور بازاریابی در این است که بازار را به‌خوبی بشناسد. بدون شناخت بازار، یک مشاور نمی‌تواند روندهای اصلی و رقبا را در بازار شناسایی کند. پس بسیار مهم است تا تمامی کسب‌وکارها، مشاوری را انتخاب کنند که قبلاً در آن بازار حضور داشته یا آشنا است و با روندهای کلی آشناست. البته برای یک مشاور بازاریابی، که دیجیتال مارکتر است و به طراحی وبسایت و سئو تسلط دارد نقش شناخت بازار بصورت سنتی کمرنگ تر است زیرا می تواند به سرعت با بازار آنلاین آن صنعت آشنا شده و حتی تسلط پیدا کند.

داشتن تفکر استراتژیک را می‌توان، دومین ویژگی ضروری برای یک مشاور بازاریابی دانست. همچنین پس از تدوین سند استراتژی، مشاور بازاریابی به کمک تفکر استراتژیک خود، به طور مستمر روندها را بررسی می‌کند. به‌این‌ترتیب در هر لحظه، توانایی اتخاذ بهترین تصمیمات را خواهد داشت و از اتلاف وقت و انرژی اعضای تیم جلوگیری می‌شود.

سومین ویژگی مورد نیاز برای یک مشاور مارکتینگ، شناخت مشتری است. هدف غایی در هر کسب‌وکار، فروش است. اما تنها در وضعیتی می‌توان به طور مداوم فروش داشت که فروشنده مشتری خود را بشناسد. پس بسیار مهم است تا مشاور مارکتینگ بداند که محصول یا خدمت خود را به چه گروهی از افراد عرضه می‌کند. به‌این‌ترتیب وی می‌تواند در هر زمان، نیاز جامعه هدف خود را شناسایی کند.

تسلط بر شیوه‌های مختلف فروش، از دیگر مهارت‌های ضروری برای یک مشاور بازاریابی است. در دنیای امروز، بازارهای آنلاین در کنار بازار آفلاین، در فروش مؤثرند. لذا یک مشاور مارکتینگ حرفه‎ای حتما باید مسلط به فضای دیجیتال باشد و بتواند نقش یک مشاور دیجیتال مارکتینگ هم اجرا کند. به‌این‌ترتیب وی بتواند از تمامی بسترها و ظرفیت‌های موجود جهت فروش بیشتر بهره گیرد. در این راستا، شناخت ابزارها و فناوری‌های جدید در بازاریابی بسیار مؤثر است.

دکتر یاشا سازمند اضافه می کند، مشاورین بازاریابی دنیای مدرن کسب و کار امروز باید به دیجیتال مارکتینگ، طراحی وبسایت، و سئو سایت مسلط باشد. برای دیدن لیستقیمت طراحی سایت با وردپرس به وبسایت ایشان مراجعه نمایید.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا