اقتصادی

مشهد قطب صادرات زعفران دنیا است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: مشهد قطب صادرات زعفران دنیا است و تعداد واحدهای بسته بندی و فرآوری زعفران در این شهر ۲۲ واحد است که ظرفیت فراوری ۸۶ تن و اشتغال ایجادی برای ۲۸۱ نفر را باعث شده است.

به گزارش روند بازار به نقل از ایسنا، محمد میری دیسفانی در جشن آغاز فصل برداشت زعفران اظهار کرد: بخش کشاورزی به‌عنوان منبع تأمین غذا در سبد مصرف جهانی، دارای جایگاه ویژه‌ای است و مسئله امنیت غذایی و محصولات کشاورزی مزیت دار بر اهمیت آن افزوده است و صنایع غذایی از مهم‌ترین حوزه‌های فناوری هستند که رشد و توسعه کشور، بدون توجه به آن، ناممکن به نظر می‌رسد.

وی افزود: زعفران اهمیت اقتصادی و اجتماعی زیادی به عنوان گرانترین محصول کشاورزی منحصر به فرد در میان محصولات کشاورزی قابل صادرات دارد. همچنین این محصول به دلیل موقعیت ویژه از لحاظ اشتغالزایی در کشاورزی و ایجاد درآمد ارزی قابل توجه برای کشور، به عنوان محصول ارز آور و مهم در اقتصاد ملی تلقی می‌شود.

میری دیسفانی خاطرنشان کرد: دشوارترین و پرزحمت‌ ترین و در عین حال حساس‌ترین مرحله زراعت زعفران مرحله برداشت آن است که شامل چیدن گل، جدا کردن اجزای مختلف، خشک کردن و در نهایت بسته‌بندی و نگهداری آن می‌شود.

وی تاکید کرد: چیدن به موقع گل‌ها، جداسازی اصولی و بهداشتی کلاله‌ها، خشک کردن اصولی گل زعفران و بسته‌بندی و نگهداری استاندارد از نکات مهم است که برای جلوگیری از کاهش کیفیت، کم شدن ارزش و بازار پسندی زعفران باید انجام شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد بیان کرد: در میان محصولات مختلف تولیدی در بخـش کشـاورزی ایـران زعفران جزء محصولات خاص و سنتی کشور ما به شمار مـی‌رود و بـا توجه به قیمت بالای آن در صادرات غیر نفتی جایگـاه ویـژه‌ای را بـه خود اختصاص می‌دهد. زعفران از مزیت نسبی و اهمیت بالایی از نظر تولید، سطح زیر کشت، اشتغالزایـی و نیـز قابلیـت توسـعه برخوردار است.

میری دیسفانی بیان کرد: سطح زیر کشت زعفران، در مشهد ۳۶۸۲ هکتار است. متاسفانه در سال ۱۴۰۰ عملکرد محصول زعفران به‌دلیل خشکسالی، گرمای تابستان، سایر تنش‌های محیطی و در نهایت آسیبی که به پیاز زعفران وارد شده، به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و تولید آن در سال گذشته به میزان ۱۵ تن در کل شهرستان بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به دوره فشرده کاشت تا برداشت زعفران، این محصول در مشهد برای ۵۵۰ هزار نفر به طور مستقیم، غیر مستقیم و فصلی شغل ایجاد کرده است و البته حدود ۵۰۰۰ نفر هم در بخش فروش زعفران مشغول به کار هستند.

میری دیسفانی تصریح کرد: مشهد قطب صادرات زعفران دنیا بوده و تعداد واحدهای بسته بندی و فرآوری زعفران در این شهر ۲۲ واحد است که ظرفیت فراوری ۸۶ تن و اشتغال ایجادی برای ۲۸۱ نفر را باعث شده است.

وی ادامه داد: رموز موفقیت با تکیه‌بر دانش روز برای فرآوری و بسته‌بندی زعفران، توجه به سلیقه و نیاز مشتریان و تمرکز بر بازارهای جهانی به دست می‌آید. هدف اصلی این گردهمایی شناسـایی عوامل مؤثر بر ارتقاء و فناوری کشاورزی در ارزش افزوده محصولات است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی شهرستان مشهد عنوان کرد: امـروزه نقـش بهره‌وری در ارتقاء ارزش افزوده مورد پذیرش همه کشـورها است. برای دستیابی به این مهم نیاز به سرمایه‌گذاری زیربنـایی و اصـولی در سه زمینه علم، فنـاوری و تولیـد (سـه محـور اساسـی و زیربنـایی توسعه) است. بـدین منظـور جهـت ارتقـاء بهره‌وری محصول زعفران از مدیریت دانـش و انتقـال تکنولـوژی بـه کشاورزان باید بهره برد.

به گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد وی افزود: شناسایی مراکز و مؤسسات پژوهشی کشـاورزی، به منظور تشویق بخش خصوصی بـه سرمایه گـذاری در توسـعه فنـاوری‌هـای ایجـاد کننـده ارزش افـزوده اقتصادی از قبیل برندینگ، نواوری در بسته بندی و تولید محصولات جانبی آرایشی، بهداشتی، دارویی، غذایی، رنگرزی، عطر وادکلن و…. می‌تواند نقش مهمی در ارتقاء جایگاه این محصول در جهان داشته باشد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا