اقتصادی

۸۵ تن طلای سرخ در بورس معامله شد

به گفته مسئولان بورس کالا، اکنون ۱۷ انبار پذیرش شده در بورس کالا برای محصول زعفران وجود دارد و در ۹ ماه نخست امسال از این مسیر حدود ۸۵ تن زعفران مورد معامله قرار گرفته است.

به گزارش روند بازار، با اتمام فصل پاییز و پایان برداشت طلای سرخ حالا کشاورزان چشم انتظار به ثمر رسیدن زحمت‌های خود هستند؛ زحمت‌هایی که گاهی به دلایل مختلف می‌تواند در یک چشم بهم زدن دود شود، اما چند سالی است که بورس کالا مسیر جدیدی را برای جلوگیری از برخی اتفاقات ناگوار و ثبت قیمت‌های غیر واقعی به نام انبار‌های بورس کالا ایجاد کرده است.

انبار‌هایی که به گفته مدیر بازار‌های مالی به باشگاه خبرنگاران جوان حالا تعداد آن‌ها نسبت به سال‌های ابتدایی افزایش داشته است در همین زمینه جواد فلاح می‌گوید: اکنون ۱۷ انبار پذیرش شده در بورس کالا برای محصول زعفران داریم. سال گذشته ۱۸۴ تن زعفران معامله شد و در ۹ ماه نخست امسال هم حدود ۸۵ تن زعفران مورد معامله قرار گرفته است.

در همین زمینه سجاد ابراهیم زاده کارشناس حوزه بورس کالا به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در خصوص عرضه زعفران در بورس کالا می‌توان نکات مختلفی را مطرح کرد. یک مزیت مهم برای کشاورزان در بحث عرضه زعفران در بورس این خواهد بود که دیگر واسطه‌ها حذف خواهند شد و به اصطلاح شاهد دلالان سر زمین نخواهیم بود.

این کارشناس حوزه بورس کالا در ادامه بیان کرد: با توجه به انبارشی که در بورس کالا شاهد آن هستیم (حالا این زعفران به شکل سپرده کالایی خواهد شد که افراد می‌توانند آن را معامله کنند و یا در سررسید مشخص تحویل فیزیکی آن را داشته باشند) بحث تکمیل آماری را خواهیم داشت و زمانی که شفافیت و دقت آماری وجود داشته باشد امکان برنامه ریزی برای بلند مدت و شناسایی نقاط ضعف و قدرت فراهم خواهد شد.

ابراهیم زاده همچنین با اشاره به دیگر مزیت‌های عرضه زعفران در بورس کالا برای کشاورزان بیان کرد: انبارش زعفران در بورس کالا علاوه بر بحث تکمیل زنجیره آماری برای کشاورزان این امکان را فراهم می‌کند که بدون دغدغه و با خیالی آسوده در شرایط استاندارد و امن زعفران خود را در انبار‌های بورس کالا نگهداری کنند.

او افزود: علاوه بر این با توجه به این که امکان پذیرش هر نوع زعفرانی در بورس کالا از لحاظ کیفیت فراهم نخواهد بود کشاورزان نیز در تولید زعفران با کیفیت مطلوب‌تر تلاش بیشتری خواهند کرد و این هم کمک شایانی به افزایش شاخص کیفیت و استاندارد کلی زعفران کشور خواهد کرد.

فلاح افزود: بنابراین مکانیزم بورس کالا کمک کرده است که زعفران تولیدی از نظر کیفی ارتقاء پیدا کند، کشف نرخ منصفانه برای زعفران صورت گیرد، کشاورزان نسبت به قیمت واقعی زعفران آگاه باشند و نگهداری زعفران در شرایط ایده‌آل صورت گیرد. زعفران کالای با ارزشی است که اگر در منازل نگه‌داری شود دارای ریسک‌های مختلفی مانند سرقت است که در مقابل، با توجه به این که انبار‌های بورسی دارای پوشش بیمه هستند و محافظت و امنیت خوبی دارند، امنیت خاطر مناسبی برای کشاورزان ایجاد کرده‌اند. در نهایت تمام این موارد به کشاورز کمک می‌کند بتواند محصول تولیدی خود را با قیمت بهتر در یک بازار بزرگ به وسعت ایران و بدون محدودیت عرضه کند.

منبع
باشگاه خبرنگاران جوان 

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا