کسب و کار

معرفی کامل انواع چاپ پلاستیک و ویژگی‌های هر کدام

صنعت چاپ از گذشته تا کنون تغییرات بسیار زیادی داشته است. به خصوص در طی چندین سال اخیر بهترین و پیشرفته‌ترین دستگاه‌های چاپ برای انجام عملیات چاپ پیچیده‌ترین طرح‌ها روی متریال‌های مختلف به کار رفته‌اند. به گونه‌ای که حتی امکان چاپ روی پلاستیک و نایلون هم فراهم شده است!

تمامی اشکال، طرح‌ها و متونی که روی نایلون‌ها و پلاستیک‌های بسته بندی مشاهده می‌کنید حاصل تکنولوژی‌های پیشرفته استفاده شده در دستگاه‌های چاپ است. جالب است بدانید فرایند چاپ روی پلاستیک انواع مختلفی داشته و هر کدام ویژگی‌های منحصر به خود را دارند.

چاپ روی پلاستیک چگونه انجام می‌شود؟

مواد اولیه پلاستیکی بهترین و مناسب‌ترین متریال برای انجام چاپ هستند؛ زیرا این دسته از مواد ویژگی‌های ساختاری خاصی همچون چاپ‌پذیری بالا، انعطاف و مقاومت در برابر حرارت و…برخوردار هستند. فرایند چاپ روی پلاستیک از طریق روش‌های مختلف چاپ زیر در شرکت‌های خدماتی معتبر انجام می‌شود:

اخبار مرتبط
  • چاپ پد
  • چاپ لیزر
  • چاپ طلاکوب (متالایز)
  • چاپ دیجیتال
  • چاپ فلکسو
  • چاپ هلیو
  • چاپ پلی پروپیلن
  • چاپ سیلک

چاپ شیرینگ اسلیو | انواع چاپ شرینگ اسلیو و کاربرد آن در چاپ لیبل محصول

نحوه چاپ پد روی پلاستیک

یکی از ساده‌ترین روش‌های چاپ روی پلاستیک، چاپ پد است. این روش چاپی قابلیت حک انواع تصویر و طرح‌های مختلف روی مواد پلاستیکی را دارد. در چاپ پد ابتدا طرح مورد نظر روی پلیت سیلیکونی حکاکی شده و سپس به داخل جوهر یا مرکب هدایت می‌شود؛ در واقع طرح مورد نظر روی محصول به صورت شناور در سطح جوهر چاپ می‌شود.

از این فرایند چاپ در روش چاپی تصاویر دو بعدی نیز استفاده می‌شد، اما امروزه از این متد عمدتا برای چاپ طرح‌ها و تصاویر روی محصولات سه بعدی مانند بطری‌ها، خودکارهای تبلیغاتی، توپ گلف و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته فرایند چاپ پد انواع مختلفی دارد که بهترین و مقرون به صرفه‌ترین آن‌ها روش چاپ پد تک رنگ است.

چاپ لیبل پشت چسب دار

فرایند چاپ لیزر روی پلاستیک

روش چاپ لیزر روی پلاستیک برگرفته از تکنولوژی چاپ دیجیتال است. با بهره‌گیری از دستگاه‌های مجهز به این تکنولوژی می‌توان تصاویر و متون را با بالاترین گرافیک روی سطوح پلاستیکی چاپ کرد. کل فرایندی که در این روش صورت می‌گیرد تنها رفت و آمد پرتوی لیزری به دفعات متعدد روی یک استوانه با بار منفی است.

چاپ طلاکوب (متالایز) روی پلاستیک

یکی دیگر از بهترین و لوکس‌ترین روش‌های چاپ بر روی پلاستیک، چاپ متالایز یا طلاکوب است. اگر به ظاهر پر زرق و برق برخی کیسه‌ها و جعبه‌های پلاستیکی دقت کنید متوجه استفاده از این متد چاپ خواهید شد.

چاپ دیجیتال روی پلاستیک

چاپ دیجیتال حرفه‌ای‌ترین و تخصصی‌ترین روش برای چاپ طرح‌های مختلف روی پلاستیک است. با بهره‌گیری از دستگاه‌های پیشرفته و مجهز این روش چاپی می‌توانید انواع تصاویر کوچک با ترکیبات رنگی مختلف را روی انواع سطوح پلاستیکی یا ترکیبی از پلاستیک مانند تیشرت‌های پلی‌استری، شلوارهای ورزشی پلی‌استری، کفش و… چاپ کنید.

چاپ فلکسو: اقتصادی‌ترین روش چاپ پلاستیک

چاپ فلکسو: اقتصادی‌ترین روش چاپ پلاستیک

در فرایند چاپ فلکسو روی پلاستیک از نوعی صفحات و کلیشه‌های منعطف استفاده می‌شود. جنس این صفحات یا کلیشه‌ها از پلاستیک (ژلاتین) است. در این روش ابتدا طرح مورد نظر روی نوعی نگاتیو تصویری با استفاده از لیزر به صورت کامل حک می‌شود. سپس پلاستیک یا همان نایلون مورد نظر با استفاده از غلتک‌های در حال چرخش به وسیله نوعی فرایند اعمال فشار، تصویر حک شده روی نگاتیو بر روی نایلون یا پلاستیک چاپ می‌شود.

سرعت چاپ انواع طرح حتی طرح‌های نسبتا پیچیده در این روش بسیار بالاتر از سایر روش‌های چاپ است، از طرفی هزینه‌های چاپ فلکسو نیز نسبت به سایر روش‌ها کمتر است!

چاپ هلیو روی پلاستیک و ویژگی‌های آن

چاپ هلیو یا همان هلیوگراور یا روتوگراور با عنوان چاپ برجسته شناخته می‌شود. از این متد چاپی نوین و به‌روز عمدتا برای چاپ تصاویر روی نایلون‌های بسته بندی تبلیغاتی استفاده می‌شود. در دستگاه‌های چاپ هلیو از سیلندرهایی با جنس فلزی برای چاپ تصاویر استفاده می‌شود. ابتدا طرح مورد نظر روی این سیلندرها حک شده و سپس سیلندرها با چرخش خود روی سطح پلاستیکی مورد نظر طرح را روی آن چاپ می‌کنند.

دستگاه‌های چاپ هلیوگراور از چندین سیلندر مختلف تحت عنوان سیلندر فشار و حکاکی شده و اجزای زیر تشکیل می‌شوند:

  • مخزن مرکب
  • رول جمع کننده
  • رول خشک کن
  • تیغه داکتر بلید

چاپ پلی پروپیلن

ماده پلیمری پلی پروپیلن نوعی ماده با ماهیت نیمه سخت است. از این ماده امروزه عمدتا برای تولید انواع ظروف و بسته بندی‌ها استفاده می‌شود. پلی پروپیلن در فناوری چاپ سه بعدی (۳D) کاربرد بسیار گسترده‌ای دارد، زیرا این ماده سختی نسبی بالایی داشته و مقاومت مطلوبی در برابر عوامل محیطی چون فشار، حرارت و… از خود به نمایش می‌گذارد. چاپ پلی پروپیلن با نام چاپ فیلامنت (PP) در صنعت چاپ شناخته می‌شود. مزایای چاپ پلی پروپیلن عبارت است از:

  • مقاومت بالا در برابر دفورمه شدن
  • منعطف و در عین حال مقاوم
  • چاپ‌پذیری بسیار بالا

چاپ پلی پروپیلن در تهران نیز در شرکت کیاما پرینت با استفاده از مجهزترین دستگاه‌های چاپ و نیروی کار متخصص صورت می‌گیرد.

چاپ سیلک روی پلاستیک

چاپ سیلک یکی دیگر از انواع چاپ پلاستیک است که به صورت دستی انجام می‌شود. این روش چاپی برای سفارشات با حجم کم بسیار مناسب است. در روش چاپ سیلک ابتدا طرح روی صفحه توری مانندی حک شده و سپس این شابلون روی سطح پلاستیکی مورد نظر قرار داده شده و در اثر اعمال فشار طرح مورد نظر از روی آن به روی سطح مورد نظر منتقل می‌شود. البته برای انتقال تصویر از توری به سطح باید رنگ یا مرکب چاپ روی کلیشه پاشیده شود.

قیمت چاپ روی پلاستیک و نایلون

در حالت کلی در فرایند چاپ پلاستیک چندین عامل مهم در قیمت‌گذاری روی طرح چاپی تاثیر دارند:

  • مساحت تصویر یا طرح
  • تعداد ترکیبات رنگی مورد نیاز برای چاپ طرح
  • ضخامت نایلون یا پلاستیک

سخن پایانی

در این مطلب انواع چاپ پلاستیک را معرفی کردیم. روش‌های مختلفی برای چاپ پلاستیک وجود دارد. اما در بین این روش‌ها، متدهایی چون چاپ فلکسو، متالایز، هلیو، طلاکوب، دیجیتال، پلی پروپیلن و… از جمله بهترین و مناسب‌ترین روش‌ها هستند. البته به این نکته هم توجه داشته باشید که برای گرفتن بهترین نتیجه از چاپ روی پلاستیک بایستی شرکت خدماتی معتبر و مورد اعتماد را انتخاب کنید. شرکت کیاما پرینت با بیش از ۳ دهه تجربه و تلاش در زمینه چاپ امروزه قادر به ارائه بهترین و باکیفیت‌ترین خدمات در انواع روش‌های چاپ روی پلاستیک و هر نوع متریال دیگر است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا