اقتصادی

میزان تولید فولاد ایران در سال ۲۰۲۳

انجمن جهانی فولاد در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد، ایران در سال ۲۰۲۳، ۳۱.۱ میلیون تن فولاد تولید کرده است که نسبت به سال قبل ۱.۸ درصد افزایش داشته است.

به گزارش روند بازار، انجمن جهانی فولاد در گزارش سالانه ۲۰۲۳ خود اعلام کرد، تولید فولاد ایران در سال ۲۰۲۳ به ۳۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تن رسیده که نسبت به سال پیش از آن (۲۰۲۲) ۱.۸ درصد بیشتر شده است.

ایران در سال ۲۰۲۲ حدود ۳۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد تولید کرده بود.

بیش از ۵۸ درصد تولید فولاد منطقه غرب آسیا در سال ۲۰۲۳ در اختیار ایران

تولید فولاد در غرب آسیا در سال ۲۰۲۳ افزایشی بوده و نسبت به سال ۲۰۲۲ رشد ۱.۳ درصدی را ثبت کرده و به ۵۳.۲ میلیون تن رسیده است.

میزان تولید این منطقه در سال ۲۰۲۲ نیز نسبت به سال ۲۰۲۱ نیز بیش از ۷ درصد رشد داشته است.

کشورهای غرب آسیا که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌اند، شامل ایران، عراق، اردن، کویت، عمان، قطر، عربستان، یمن هستند.

با توجه به تولید ۳۱.۱ میلیون تنی ایران در سال گذشته میلادی، ۵۸.۴ درصد تولید فولاد غرب آسیا در اختیار ایران بوده است.

ثبات تولید فولاد جهان در سال ۲۰۲۳

بر اساس این گزارش، تولیدکننده فولاد جهان در سال ۲۰۲۳ بیش از یک میلیارد و ۸۸۸ میلیون تن (۱۸۸۸.۲) فولاد تولید کرده‌اند که نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش بسیار جزئی داشته و در نتیجه انجمن جهانی فولاد درصد تغییر را صفر اعلام کرده است.

این کشورها در سال ۲۰۲۲ بیش از یک میلیارد و ۸۸۷ میلیون تن (۱۸۸۷.۶) فولاد تولیده کرده بودند.

چین با تولید ۱۰۱۹ میلیون تن، هند با تولید ۱۴۰.۲ میلیون تن و ژاپن با تولید ۸۷ میلیون تن، سه کشور نخست تولید فولاد در جهان در سال ۲۰۲۳ بودند.

بیشترین کاهش تولید سالانه برای هلند

بیشترین کاهش تولید در سال ۲۰۲۳ نیز به کشور هلند تعلق دارد که ۲۳.۹ درصد تولید فولاد این کشور کاهش یافته است؛ احتمالا این کاهش تولید به علت کمبود گاز و مشکلات این کشور برای تامین انرژی برای تولید فولاد بوده است چراکه بیشتر کشورهای اروپایی که پس از جنگ اوکراین و از دست دادن گاز روسیه با مشکل انرژی مواجه هستند، در این گزارش با کاهش تولید مواجه بوده‌اند.

سال گذشته اوکراین بیشترین کاهش تولید را به درگیری با روسیه به خود اختصاص داده بود؛ تولید فولاد این کشور نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش ۰.۶ درصدی دارد که نشان می‌دهد کاهش تولید ۷۰.۷ درصدی فولاد آن در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ نه تنها جبران نشده که کمی هم بیشتر شده است.

بیشترین افزایش تولید برای هند

در میان ۷۱ کشور بررسی شده در این گزارش، اسکواکی با ۱۵.۴ درصد رشد، بیشتری میزان رشد تولید در میان کشورهای تولیدکننده فولاد در جهان را به خود اختصاص داده است.

اما بیشترین رشد تولید سالیانه در میان ۱۰ کشور نخست تولیدکننده فولاد جهان به هند با ۱۱.۸ درصد تعلق دارد.

کشورهای اسلواکی با ۱۵.۴ درصد، هند با ۱۱.۸ درصد، آفریقای جنوبی با ۱۰.۶ درصد، فنلاند با ۷.۷ درصد، روسیه با ۵.۶ درصد، بنگلادش با ۵.۸ درصد، مصر با ۵.۴ درصد، مالزی با ۴.۱ درصد، اندونزی با ۲.۸ درصد، الجزایر با ۲.۸ درصد، رشد تولیدی بیشتر از ایران داشته‌اند.

کاهش تولید فولاد اروپا در سال ۲۰۲۳

بر اساس برآوردهای انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ با کاهش ۷.۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱۲۶.۳ میلیون تن رسیده است.

سایر کشورهای اروپایی یعنی بوسنی و هرزگوین، مقدونیه، نروژ، صربستان، ترکیه و انگلیس نیز کاهش ۴.۶ درصدی تولید داشتند و میزان تولید فولاد آنها به ۴۱.۷ میلیون تن رسیده است.

به این ترتیب، همه کشورهای اروپایی تولیدکننده فولاد در سال ۲۰۲۳ در سایه جنگ اوکراین و پی‌آمدهای بحران انرژی که صنایع این کشورها را مجبور به صرفه‌جویی کرده است، حدود ۱۲ درصد تولید فولاد خود را کاهش داده‌اند.

بحران انرژی در اروپا و افزایش سرسام‌آور انرژی بر بسیاری از صنایع کشورهای اروپایی تاثیر منفی گذاشته است.

حتی بسیاری از کارشناسان نسبت به از دست رفتن صنایع در این کشورها هشدار داده‌اند و برخی نیز از به خطر افتادن پایگاه صنعتی این اتحادیه هشدار داده بودند. آلمان صنعتی‌ترین اقتصاد اروپا اکنون با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند.

در ادامه این گزارش آمده است، کشورهای آسیا و اقیانوسیه که شامل استرالیا، چین، هند، ژاپن، مغولستان، نیوزیلند، پاکستان، کره جنوبی، تایوان، تایلند و ویتنام هستند، در سال گذشته میلادی ۱۳۶۷.۲ میلیون تن فولاد تولید کردند که ۰.۷ درصد بیشتر شده است.

تولید فولاد کشورهای آمریکای شمالی (شامل کانادا، کوبا، السالوادر، گواتمالا، مکزیک و آمریکا) نیز در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با ۲۰۲۲ حدود ۱.۷ درصد کاهش یافته و به ۱۰۹.۶ میلیون تن رسیده است.

تولید فولاد آفریقا که شامل کشورهای الجزایر، مصر، لیبی، مغرب، آفریقای جنوبی و تونس است با افزایش ۵.۷ درصدی به ۲۲ میلیون تن رسیده است.

همچنین تولید فولاد کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (بلاروس، قزاقستان، مولداوی، ازبکستان)، روسیه و اوکراین در این بازه زمانی با ۴.۵ درصد افزایش به ۸۸.۱ میلیون تن رسیده است.

بر اساس این گزارش، تولید فولاد کشورهای آمریکای جنوبی که شامل آرژانتین، برزیل، شیلی، کلمبیا، اکوادر، پاراگوئه، پرو، اوروگوئه، ونزوئلا هستند، نیز با کاهش ۵.۷ درصدی به ۴۱.۵ میلیون تن تولید داشته‌اند.

انجمن جهانی فولاد، یکی از بزرگ‌ترین و پویاترین انجمن های صنعتی در جهان است که در همه کشورهای بزرگ تولیدکننده فولاد عضویت دارد.

این انجمن بین‌المللی، نماینده تولیدکنندگان فولاد، انجمن‌های ملی و منطقه‌ای صنعت فولاد و موسسات تحقیقاتی فولاد است.

در این گزارش، ۷۱ کشور که ۹۸ درصد فولاد کل جهان را تولید می‌کنند، مورد بررسی قرار گرفته‌اند و آمار سالیانه ۴۰ کشور اعلام شده است.

منبع
خبرگزاری فارس

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا