اقتصادی

میزان مصرف روزانه CNG در کشور

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سی ان جی کشور از مصرف روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب CNG در کشور خبر داد.

به گزارش روند بازار به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در حال حاضر ایران با توجه به اینکه ۱۸ درصد از ذخایر گازی دنیا و شبکه گسترده گاز را دارد استفاده از CNG برای کشور یک مزیت است.

دوگانه سوز کردن خودرو در شهرهای بزرگ و شلوغ که تردد شهری و بین شهری در آن بالا است، یکی از راه‌های موثر در کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش آلودگی هوا محسوب می‌شود

محسن جوهری رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سی ان جی کشور گفت: مصرف CNG در حال حاضر حدود ۲۰ میلیون متر مکعب در روز است و باتوجه به این میزان مصرف سهم CNGدر سبد سوخت خودرو‌های سبک کشور به حدود ۱۴ درصد رسیده است.

سهم ۱۴ درصدی سی ان جی در سبد سوخت خودرو‌های سبک

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سی ان جی کشور گفت: در حال حاضر ما ۱۷ درصد کاهش مصرف سی ان جی را در کشور داشته ایم و سهم CNG هم در سبد سوخت خودرو‌های سبک از ۲۱ درصد به ۱۴ درصد کاهش پیدا کرده است و این واقعا برای ما مطلوب نیست.

جوهری گفت: علت کاهش مصرف CNG در کشور کمبود تقاضا است که ۳ دلیل عمده دارد. نخست توقف تولید خودرو های دوگانه سوز توسط خودرو سازهای داخلی است که طی سال های گذشته توقف تولید داشته یا آمار تولید خودرو‌های دوگانه سوز بسیار پایین بوده است

تبدیل ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو بنزینی به دوگانه سوز طی ۴ سال

او گفت: مورد دیگر مشکلات مصوبه شورای اقتصاد اسن که براساس این مصوبه قرار بود از سال ۹۸ حدود یک و نیم میلیون خودرو بنزینی به دوگانه سوز تبدیل شود ولی علیرغم اینکه نزدیک به ۴ سال است که از این مصوبه می گذرد فقط حدود ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو بنزینی به دوگانه سوز براساس این مصوبه تبدیل شده است.

جوهری گفت: همچنین هنوز ممنوعیت واردات خودرو های دوگانه سوز خارجی را شاهد هستیم و باتوجه به اینکه امسال واردات خودرو‌های خارجی به کشور آزاد شد ما انتظار داشتیم واردات خودرو‌های دوگانه سوز خارجی هم با تعرفه صفر گمرکی آزاد شود که بتوانیم تعداد خودرو‌های دوگانه سوز را افزایش دهیم.

او گفت: متاسفانه ورود خودرو‌های دوگانه سوز خارجی انجام نشد و علیرغم اینکه ما مکاتباتی با مجلس و دولت انجام شد ولی متاسفانه توجهی به این موضوع نشده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سی ان جی کشور گفت: مشکل دیگر این است عدم ساماندهی خودرو‌های دوگانه سوز است ،در حال حاضر ۲۰ سال است که ورود خودرو‌های دوگانه سوز کشور می گذرد هنوز سازوکار درستی برای انجام معاینه فنی خودروها ی دوگانه در کشور نداریم

او گفت: باتوجه به فشار بالای مخازن CNG خودروها،بعد از یک زمان مشخصی این مخازن دارای آزمون های دوره ای هستند که در کشور انجام نمی شود.

جوهری گفت: در حال حاضر بسیاری از خودروهای دوگانه سوز کشورمان در حال سوختگیری در جایگاه هستند با مشکل منقضی شدن مخزن مواجه هستند که متاسفانه سازوکار درستی برای تعویض این مخازن نداریم و مالکین خودرو‌های دوگانه سوز توان مالی برای پرداخت هزینه تعویض مخزن ندارند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سی ان جی کشور گفت: به طور کلی نیاز است که دولت هم برای ساماندهی خودرو‌های دوگانه سوز و هم پرداخت هزینه مخازن این خودروها اقدام کند.

جوهری گفت: در کشور ۲۶۰۰ جایگاه سی ان جی فعال است، روزانه می‌توانند روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب عرضه CNG داشته باشند، اما اکنون با ۴۴ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سی ان جی کشور گفت: CNG پر سودترین سرمایه گذاری صنعت در کشور بوده است و برنامه ای برای افزایش قیمت CNG در کشور نداریم.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا