اقتصادی

نبود سرمایه در گردش‌کار مشکل اصلی تولیدکنندگان کفش هیدج

مدیرعامل شرکت تعاونی تلاش‌گران صنعت کفش گفت: به دلیل فروش فقط در دو مقطع سال نو و بازگشایی مدارس، تولیدکنندگان این صنعت نیاز به سرمایه گردش‌کار دارند تا تولید متوقف نشود.

روند بازار – علی‌اکبر ملک‌محمدی در گفتگو با موج رسا گفت: ۳۰۰ کارگاه صنعتی و نیمه‌صنعتی در حوزه کفش در شهر هیدج فعالند که ۴۰ درصد به صورت ماشینی و ۶۰ درصد به صورت دستی فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه طبق اظهارات مسئولان یک پنجم کفش بچگانه ایران یعنی ۲۰ درصد در شهر هیدج تولید می‌شود، گفت: اگر واحدهای نیمه‌صنعتی زمان‌که وضعیت بازار مناسب و مواد اولیه موجود باشد و به صورت نرمال کار کنند ۴۰۰ جفت و واحدهای صنعتی هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار جفت به صورت روزانه تولید خواهند داشت.

ملک‌محمدی افزود: ۳ هزار نفر در این صنعت مشغول به کار هستند و بنیان‌گذار این صنعت شخصی به نام رمضان دهقانی است که این حرفه را در تهران آموزش می‌بیند و به هیدج بازمی‌گردد و باعث رونق این صنعت در هیدج می‌شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی تلاش‌گران صنعت کفش هیدج گفت: الحمدالله در هیدج اصلا بیکار وجود ندارد و حتی زنان خانه‌دار نیز وارد این حرفه شدند و به درآمد خانواده کمک می‌کنند.

وی با بیان‌ اینکه کارگاه‌های آموزشی چرخکاری در هیدج برگزار می‌شود، گفت: صفر تا صد کار به هنرآموزان آموزش داده می‌شود و به آنها مدرک فنی‌حرفه‌ای داده می‌شود و بیشتر هنرآموزان بانوان هستند.

این مسئول تصریح کرد: به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب صادرات به صورت مستقیم از هیدج وجود ندارد و کفش‌های تولید شده به شهرهای قم، اصفهان، مشهد، تهران و تبریز فرستاده می‌شود و این شهرها به نام هیدج صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه ۳ مورد نمایشگاه از توانمندی‌های تولیدکنندگان کفش برگزار شده است، گفت: برگزاری این نمایشگاه‌ها باعث معرفی و رونق فروش صنعت کفش هیدج شده است.

ملک‌محمدی افزود: در سایت کفاشان هیدج ۱۰۰ واحد فعال هستند و کشورهای افغانستان و تاجیکستان به طور مستقیم به این سایت‌ها می‌آیند و کفش خریداری می‌کنند.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی صنعت کفش هیدج نبود سرمایه در گردش است، گفت: بانک‌ها و مسئولین اصلا حمایتی از این صنعت ندارند و از مشکلات دیگر نبود زمین برای ایجاد کارگاه است و جوانان فعال در این صنعت با سرمایه شخصی خود برای چند نفر ایجاد کردند بدون اینکه کمکی از دولت بگیرند.

مدیرعامل شرکت تعاونی تلاش‌گران صنعت کفش هیدج گفت: شکرخدا وضعیت بازار خوب است مگر اینکه واردات کفش‌های چینی انجام شود که این‌کار باعث ضربه به صنعت کفش هیدج خواهد شد.

وی افزود: بسیار از مسئولان گله‌مندیم چرا که در شهر هیدج حضور پیدا ‌می‌کنند و مشکلات برای آنها بازگو می‌شود ولی اصلا پیگیر حل مشکلات نمی‌شوند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا