کسب و کار

نحوه راه‌اندازی و مدیریت رستوران

وقتی بحث سخت‌ترین شغل در دنیا به میان می‌آید اغلب مردم به کارکردن در معدن فکر می‌کنند و از طرفی وقتی بحث پردرآمدترین مشاغل می‌شود نام برنامه‌نویسان و بازاری‌ها به میان می‌آید. کمتر کسی به این فکر می‌کند ممکن است شغلی هم در دو دسته قرار گیرد. البته نباید نادیده گرفت که برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار، اغلب اولین شغلی که مد نظر قرار می‌دهند، راه اندازی رستوران است! در این مقاله قصد داریم درباره راه اندازی و مدیریت رستوران صحبت کنیم. نکته قابل توجه این است که نباید فراموش کرد بحث مدیریت و نگهداشت رستوران اهمیت بالایی دارد.

راه‌اندازی رستوران

با رونق گرفتن هرچه بیشتر صنعت گردشگری، اقبال سرمایه‌داران و افرادی که می‌خواهند کسب و کار شخصی خود را شروع کنند به سمت این صنعت رفته است. یکی از جذاب‌ترین کسب و کارها در این صنعت، راه اندازی مجموعه غذایی مانند رستوران، فست فود و کافی شاپ است. گرچه بیماری کرونا برای مدتی باعث کم شدن اقبال مردم به تهیه غذا بیرون از منزل شد اما با کاهش میزان مبتلایان، دوباره کسب و کار رستوران‌داری رونق گرفت. از طرفی از دیر باز غذا و خوراکیجات از علاقه‌مندی‌ها و نیازهای اولیه بشر بوده است. همین امر منجر به گرایش بیشتر افراد به راه اندازی رستوران شده است.

انتخاب مکان، مهم‌ترین تصمیم

دغدغه اصلی افراد برای زدن رستوران، انتخاب مکان شلوغ و پر رفت و آمد است. نه فقط رستوران، بلکه کافی‌شاپ یا هر مجموعه غذایی که قصد راه‌ اندازی دارند باید مکان مناسب را انتخاب کنند. یکی از گزینه‌های پیش‌روی افراد حضور در فودکورت‌هاست.  فود کورت مکانی است که شامل چند شعبه غذایی مانند رستوران، فست فود و کافی شاپ و… است. معمولا فودکورت‌ها در طبقات فوقانی مراکز خرید بزرگ واقع می‌شود و از هر سبک مجموعه غذایی را می‌توان در آنجا یافت. همچنین محوطه به صورت کامل در اختیار تمامی شعبات قرار می‌گیرد.

مدیریت رستوران توسط مدیر یا راه انداز

یکی از چالش‌هایی که افراد بعد از راه اندازی رستوران دارند این است که مدیریت رستوران را خودشان انجام دهند یا مدیر رستوران مجربی را استخدام کنند. چالش این است که مدیریت رستوران یکی از مشاغل سخت و پیچیده است. یک مدیر رستوران باید به تمامی موضوعات داخلی از جمله مدیریت کارکنان، حسابداری رستوران، مدیریت مواد اولیه، مدیریت مشتریان و…..

حسابدار رستوران، نقش کلیدی سوم

پس از راه‌اندازی رستوران و تصمیم در خصوص اینکه مدیریت مجموعه توسط خود مالک انجام شود یا مدیری استخدام شود، تصمیم مهم بعدی استخدام حسابدار است. معمولا با توجه به تخصصی بودن این موضوع و آشنا نبودن مالک با مباحث حسابداری، بهتر است یک حسابدار به صورت پاره وقت استخدام گردد. حسابدار هفته‌ای یک یا دو روز به رستوران شما می‌آید و با توجه به گزارش‌هایی که از نرم افزار رستوران دریافت می‌کنند تحلیل‌های لازم را انجام می‌دهد.

مدیریت رستوران توسط مدیر یا راه انداز

تجهیزات رستوران؛ سخت افزار و نرم افزار

پس از موارد فوق باید به تجهیزات بپردازیم. بسیاری از تجهیزات در آشپزخانه رستوران استفاده می‌شوند؛ بنابراین انتخاب مدل و بهترین آن‌ها حائز اهمیت است. از طرفی برای پذیرایی از مشتریان اقلامی همانند میز و صندلی نیاز است که انتخاب صحیح آن‌ها در کنار دکوراسیون رستوران می‌تواند به میزان موفقیت رستوران کمک کند.

اما تمامی این موارد نیاز به مدیریت دارند. مدیریت هزینه اقلام اولیه، میزان فروش، حسابداری، محاسبه سود و زیان، ثبت سفارشات به سادگی و پیگیری آن‌ها از جمله مواردیست که باید مورد توجه قرار گیرد.

در این بخش نیاز به خرید سخت‌افزارهایی همانند صندوق فروشگاهی و پرینتر حرارتی بسیار مهم است. در کنار آن انتخاب بهترین نرم افزار رستورانی می‌تواند بسیاری از مشکلات شما را برطرف کند.

سرو فراز؛ بهترین عرضه کننده نرم افزار و سخت افزار رستوران

شرکت سرو فراز به عنوان بهترین نمایندگی نرم افزارهای رستوران، فست فود و کافی شاپ می‌تواند به مدیران و مالک رستوران‌ها در خصوص انتخاب بهترین نرم افزار رستورانی و همچنین سخت‌افزارهای آن مشاوره رایگان را دهد. کافیست به وبسایت این مجموعه مراجعه کنید و با مشاورین مجرب آن گفتگویی داشته باشید تا برای راه اندازی رستوران بهترین تصمیمات ممکن را بگیرید.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا