اقتصادی

افزایش ۷۵ هزار نفری جمعیت بیکار در کشور / ریزش نیروی کار در بخش کشاورزی و صنعت

گزارش جدید مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، در بهار سال جاری نرخ مشارکت اقتصادی کاهش و نرخ بیکاری نیز افزایش داشت.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، جدیدترین داده‌های مرکز آمار ایران نشان از کاهش نرخ مشارکت اقتصادی در بهار ۱۴۰۱ می‌دهد. بر این اساس نرخ مشارکت اقتصادی در بهار سال جاری نسبت به بهار سال گذشته، ۰٫۵ درصد کاهش داشت. در همین حال بر نرخ بیکاری اضافه شد.

بررسی‌های داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، تعداد شاغلان کشور در بهار ۱۴۰۱ برابر با ۲۳ هزار و ۵۷۸ نفر بود. این در حالی است که جمعیت شاغل در بهار سال گذشته ٢٣ هزار و ۶٧۶ نفر بود. به عبارتی بیش از ۹۸ هزار نفر از تعداد شاغلان کم شد.

از میان جمعیت شاغل در بهار امسال، جمعیت مردان شاغل نسبت به بهار سال گذشته ۱۵۷ هزار و ۱۴۲ نفر کاهش داشت. همچنین جمعیت زنان شاغل نیز ۵۸ هزار و ۸۹۱ نفر کاهش داشت.

افزایش ۷۵ هزار نفری جمعیت بیکار

شاخص مهم دیگر در گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری است. نرخ بیکاری جمعیت ۱۸ تا ۳۵ سال در بهار سال جاری، ۱۶٫۶ بود. نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته یک درصد افزایش داشت. به عبارتی ۷۴ هزار و ۸۸۵ نفر به جمعیت بیکار کشور در بهار سال جاری اضافه شد.

اما وضعیت اشتغال و بیکاری جمعیت فارغ‌التحصیل چگونه است؟ در بهار ۱۴۰۱ سهم جمعیت فارغ التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران ۳۹٫۷ درصد بود. ضمن اینکه این سهم بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است.

کاهش اشتغال در بخش کشاورزی و صنعت

داده‌های مرکز آمار از بخش عمده فعالیت اقتصادی نشان می‌دهد، سهم اشتغال در بخش کشاورزی در بهار امسال، ۱۶ درصد بود. در حالی که در سال گذشته ۱۷٫۹ درصد بود. یعنی ۱٫۹ درصد کاهش داشت.

سهم اشتغال در بخش صنعت نیز در بهار سال جاری نسبت به بهار سال گذشته، ۰٫۵ درصد کاهش داشت. در این میان سهم اشتغال در بخش خدمات افزایش ۲٫۴ درصدی داشت. به عبارتی نیروی کار در بخش کشاورزی و صنعت ریزش داشت.

در فصل بهار ١۴٠٠ سهم بخش صنعت از کل شاغلان ۳۳٫۲ درصد و بخش خدمات ۴۸٫۸ درصد بوده است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا