دانش و فناوری

نفوذ ۱۰۰ درصدی اینترنت موبایل در کشور/ آمار مشترکان اینترنت ثابت

گزارش آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات از نفوذ ۱۰۰ درصدی اینترنت همراه و افزایش ۱۳ درصدی ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور به دلیل نارضایتی کاربران از کیفیت اینترنت ثابت حکایت دارد.

به گزارش روند بازار به نقل از مهر، آخرین آمار منتشر شده از سوی معاونت راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نشان می‌دهد که ضریب نفوذ موبایل در کشور در پایان سال ۹۹ نسبت به پایان سال ۹۸ بیش از ۱۳ درصد رشد داشته است. به نحوی که هم اکنون ۱۳۱ میلیون و ۵۴ هزار مشترک موبایل در کشور به ثبت رسیده و این در حالی است که تا پایان سال ۹۸ تعداد اشتراک ثبت شده موبایل ۱۱۸ میلیون و ۲۵۰ هزار مشترک بوده است.

در این راستا ضریب نفوذ موبایل در پایان سال ۹۹ به بیش از ۱۵۵ درصد رسیده که این رقم تا پایان سال ۹۸ بالغ بر ۱۴۲ درصد بوده است. رشد ۱۳ درصدی نفوذ موبایل در حالی اتفاق افتاده که به رغم اشباع اشتراک این فناوری در کشور، اما به دلیل عدم توسعه مناسب اینترنت ثابت و نارضایتی از کیفیت آن، کاربران به سمت استفاده از موبایل و به تبع آن اینترنت همراه روی آورده‌اند.

گزارش‌های جهانی نیز نشان می‌دهد که ایران برخلاف سایر کشورها که بر توسعه اینترنت ثابت تاکید دارند، با ارائه اینترنت ثابت با سرعت دانلود ۱۵.۷۵ مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود ۹.۹۱ مگابیت بر ثانیه در رتبه ۱۲۹ در میان کشورهای جهان قرار دارد.

ضریب نفوذ اینترنت موبایل ۱۰۰ درصد شد

گزارش آماری بخش ICT کشور از وضعیت ارتباطات پهن باند ثابت و سیار نشان می‌دهد که هم اکنون ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مشترک اینترنت پهن باند ثابت هستند و ضریب نفوذ این فناوری ۱۲.۶۱ درصد است. اما در حوزه اشتراک اینترنت موبایل از طریق فناوری ۳G و ۴G با رشد روزافزون تعداد مشترکان، ضریب نفوذ اینترنت همراه به بیش از ۱۰۰ درصد رسیده و ۸۴ میلیون و ۱۹۶ هزار مشترک از اینترنت موبایل استفاده می‌کنند.

مطابق این آمارها، هم اکنون ۸ میلیون و ۵۷۰ هزار اشتراک در حوزه اینترنت ثابت مربوط به فناوری ADSL است و مشترکان TDLET به حدود یک میلیون و ۴۸۵ هزار نفر رسیده‌اند. این در حالی است که ۱۵۹ هزار نفر از طریق فناوری FTTH و ۳۸۲ هزار نفر نیز از طریق وای فای به اینترنت متصل می‌شوند.

۲ میلیون مشترک به اینترنت ثابت ۲۰ مگابیت دسترسی دارند

مطابق آمارهای منتشر شده، در زمینه اشتراک اینترنت پهن باند ثابت، حدود ۲ میلیون مشترک خانگی با سرعت متوسط ۲۰ مگابیت به اینترنت متصل می‌شوند و ۴ میلیون مشترک اینترنتی با سرعت ۲ تا ۱۰ مگابیت دارند.

در حوزه تلفن ثابت نیز ۲۹ میلیون و ۱۳۹ هزار خط تلفن در کشور فعال است و ضریب نفوذ آن به ۳۴.۶۷ درصد رسیده است.

۴۷ هزار روستا، تلفن خانگی دارند

هم اکنون در ۵۲ هزار و ۱۸۲ روستا، ارتباطات دایر است که از این تعداد، ۴۷ هزار و ۸۳۷ روستا دارای تلفن خانگی هستند.

بررسی‌های رگولاتوری نشان می‌دهد که هم اکنون ۹۴.۴ درصد جاده‌های اصلی، ریلی و فرعی کشور تحت پوشش موبایل هستند.

خبرنگار: معصومه بخشی پور

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا