فرهنگی

نوبل صلح ۲۰۲۱ به ۲ روزنامه نگار ضد فساد رسید

نوبل صلح ۲۰۲۱ امسال به طور مشترک به دو روزنامه نگار تحقیقی ضدفساد از فیلیپین و روسیه اختصاص یافته است.

کمیته نوبل صلح مستقر در اسلو نروژ جایزه نوبل صلح ۲۰۲۱ را به دو روزنامه نگار داد.


به گزارش روند بازار به نقل از عصرایران، نوبل صلح امسال به دو روزنامه نگار از ۲ کشور روسیه و فیلیپین رسید.


“ماریا ریسا” (رِسا) خبرنگار سابق سی ان ان در حوزه جنوب شرق آسیا و روزنامه‌نگار فیلیپینی-آمریکایی و “دمیتری موراتف” سردبیر سابق روزنامه “نووایا گازتا” روسیه جایزه نوبل صلح امسال را بردند. هر دو خبرنگار در حوزه خبرنگاران تحقیقی فعالیت داشته و عمده فعالیت آنها گزارشگری و افشاگری درباره عاملان فسادهای دولتی و نقض حقوق بشر بوده است.

مصاحبه دیروز “دمیتری موراتف” در دفتر روزنامه “نووایا گازتا” در شهر مسکو با خبرگزاری آسوشیتدپرس

مصاحبه دیروز "دمیتری موراتف" در دفتر روزنامه "نووایا گازتا" در شهر مسکو با خبرگزاری آسوشیتدپرس


کمیته نوبل صلح در بیانیه اعلام برندگان نوبل صلح، تاکید کرده جایزه نوبل صلح امسال را به این دو روزنامه نگار به خاطر تلاش هایشان برای پاسداشت آزادی بیان، داده است.


دمیتری مرادوف ۶۰ ساله که تا سال ۲۰۱۷ به مدت ۲۰ سال سردبیر روزنامه ” نووایا گازتا” بوده، یکی از خبرنگاران پیگیر پرونده‌ فسادهای دولتی و نقض حقوق بشر در روسیه بوده است.


او در گذشته نیز جوایز دیگری از جمله “جایزه بین‌المللی آزادی مطبوعات” در سال ۲۰۰۷ و نشان “لژیون” فرانسه را در سال ۲۰۱۰ دریافت کرده است.


ماریا ریسا (رِسا) نیز هم اینک بنیانگذار و مدیر یک پایگاه خبری آنلاین به نام “راپلر” در فیلیپین است. او که بیشتر در زمینه افشاگری علیه عاملان فساد فعالیت دارد.


فعالیت دارد از منتقدان” رودریگو دوترته” رئیس جمهوری فیلیپین محسوب می شود و تاکنون دو بار به اتهام “پخش اخبار جعلی” دستگیر و زندانی شده است.

ماریا رِسا / عکس آرشیوی/ خبرگزاری فرانسه

ماریا ریسا (رِسا) نیز هم اینک بنیانگذار و مدیر یک پایگاه خبری آنلاین به نام "راپلر" در فیلیپین است. او که بیشتر در زمینه افشاگری علیه عاملان فساد فعالیت دارد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا