اقتصادی

نیاز بازار کفش‌ دست دوز به فناوری روز دنیا

رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز گفت: ارتقای تکنولوژی و استفاده از فناوری روز دنیا یکی از اساسی‌ترین راه‌کار تقویت و توسعه تولیدات صادرات محور در صنعت کفش دست دوز است.

به گزارش روند بازار، رسول شجری رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا گفت: موضوع ورود دانش‌و‌فناوری به صنعت تولید کفش به ویژه کفش دست دوز یکی از مطالبات جدی صنعتگران و تولید کنندگان این بخش صنعتی است؛ چراکه برای حضور در بازار داخلی و جهانی نیاز به تولیدات با شرایط ویژه و با صرفه اقتصادی بالا و از همه مهمتر مطابق با سلیقه متقاضیان در بازار است.

شجری با بیان اینکه تولیدات با کیفیت این صنعت از دیرباز صدرنشین بازار است، گفت: امروز برای ارتقاء و توسعه این صنعت نیاز به روش‌های نوین در بحث تولید با کیفیت‌تر و ارزان‌تر از روش‌های گذشته می‌باشد در حالی که هنوز این صنعت به دلیل تولید سنتی جایگاه ویژه دارد، اما تولیدات با علم و تکنولوژی روز می‌تواند کیفیت و میزان تولیدات را تا حد زیادی در بازار رقابت پذیر‌تر کند.

 رئیس اتحادیه کفاشان دست دوزادامه داد: سرعت حرکت صنایع در بخش تولیدات باکیفیت یکی از الزامات رسیدن به توسعه زنجیره تولید تا توزیع است. متأسفانه به دلیل کمبود نقدینگی و عدم حمایت، این صنعت هنوز نتوانسته از شرایط موجود(علم دانش‌بنیان ها) در ارتقاء شرایط استفاده بهینه داشته باشد.

رسول شجری رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز تهران

گذر تولیدکفش ازروش سنتی به مدرن؛ اما با کیفیت

رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز با بیان اینکه بازار محصولات این صنعت به دلیل افزایش هزینه‌های تولید و کاهش قدرت خرید عموم مردم در رکود کم سابقه‌ای به سر می‌برد، گفت: صنعت تولید کفش چرمی یکی از صنایعی می باشد که استفاده زیاد از اشخاص در تولید کفش دست دوز معایب و مزایایی را در فرآیند تولید ایجاد می کند. دقت بیشتر در فرآیند تولید و تولید محصولات با کیفیت بالا از مزایای این روش تولید و سرعت پایین تولید، امکان وجود خطای شخصی نیز از معایب این روش تولید می باشد. این بدین معنی است که به علت استفاده کم از ماشین آلات در تولید کفش، نیاز به استفاده از افراد زیادی در تولید کفش می باشد که این امر سبب می شود تا هزینه پرسنلی در این واحد تولید بالا و با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه، محصول نهایی گران تر از کفش های تولید صنعتی باشد.

شجری ادامه داد: علم و تکنولوژی راهکار اصلی تقویت این صنعت در برابر گرانی مواد اولیه و سایر بار هزینه‌های تولید بر روی تولید کننده است. یکی از نسخه‌هایی که فناوری برای کاهش بار هزینه تولید پیچیده، کاهش زمان تولید و سرعت بخشی به افزایش حجم تولیدات و از همه مهمتر استاندارد سازی محصولات با محوریت صادراتی است.

رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز درباره ضرورت ورود تکنولوژی به صنعت تولید کفش گفت:در سال‌های گذشته اقدام به واردات ماشین آلات از ایتالیا کردیم که این امر موجب شد به افزایش ظرفیت تولید محسوسی دست پیدا کنیم. اما این روند در حال حاضر متوقف شده اما ادامه این امر می‌تواند ظرفیت تولید را افزایش داده و در نهایت منجر به رشد فرصت‌های شغلی در این رسته صنفی شود.

 به گفته این فعال صنفی؛ امروزه تولید کفش‌های تمام چرم در ایران عمدتاً به صورت کارگاهی و واحد‌های بسیار کوچک انجام می‌گیرد وبا توجه به روز شدن تولیدات و گذر از تولید سنتی به مدرن، تولید کفش‌ها به صورت صنعتی در شرکت‌های محدودی صورت می‌گیرد.

کاهش هزینه تولیدکفش دست دوز با به کارگیری علم جدید

شجری ادامه داد: استفاده از ماشین آلات، جایگزین استفاده از روش‌های دستی شده، اما کیفیت تولیدات به طور قطعی با تولید کفش با روش صنعتی همچنان متفاوت است. از این رو دراین صنعت، استفاده از تخصص‌های فنی، آموزش پرسنل و بالا رفتن هزینه‌ها ایجاد مشکل می‌کند.

او تصریح داشت: شاید همگان براین باروند که عمده مراحل تولید کفش دست دوز، به دور از دستگاه‌های مدرن باشد، اما در بخش‌هایی از تولید دراین صنعت، به کارگیری علم روز می‌تواند راهگشا و عاملی برای خروج از رکود فعلی باشد؛ چراکه از نظر علمی استفاده از وسایل و تجهیزات در خطوط تولید کفش تمام چرمی علاوه براینکه می‌تواند با همان کیفیت دست دوز، به صورت دستگاهی و با تکنولوژی روز والبته با کاهش هزینه و سرعت بخشی در حجم تولیدات، طراحی و تولید شود.

کاهش هزینه تولیدکفش دست دوز با به کارگیری علم جدید

تکنولوژی، بازار صادراتی را پُررونق می‌کند

رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز گفت: بازار تولید کفش‌های دست دوز در رکود است و این موضوع باعث آسیب رسانی به تولید کنندگان این صنعت شده، اما باید پذیرفت که صادرات یکی از مولفه‌های تنظیم این بازار است، تا بخش بزرگی از خسارت ناشی از رکود در این صنعت به واسطه صادرات محصولات به بازار‌های جهانی و ارزآوری به داخل کشور جبران شود.

این مسئول صنفی با توجه به لزوم توسعه بازار‌های هدف صادراتی گفت: کشور‌های حاشیه خلیج فارس، روسیه، عراق و کشور‌های اوراسیا می‌توانند بازار‌های صادراتی مناسبی برای کفش‌های دست دوز ایرانی باشند به همین دلیل لازم است تا بستر‌های صادراتی برای آن‌ها با امکان حضور در نمایشگاه‌های خارجی مهیا شود.

نگاه تولیدکنندگان کفش دست دوز به فناوری‌های روز دنیا

شجری با بیان اینکه برای رهایی از بحران کاهش تولید و رکود بازار تولیدات کفش‌های دست دوز باید به دنبال راهکار‌های نوین بود، گفت: امروز موضوع حفظ کیفیت تولیدات در این صنعت بسیار حائز اهمیت است، اما باید با مدیریت فناوری و نوآوری برای ارتقاء تولیدات در سطح‌های مختلف بازار داخلی و خارجی تلاش کرد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا