اجتماعی

۳۰ درصد جامعه نیازمند دریافت خدمات روانشناسی هستند

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گفت: بیش از ۳۰ درصد افراد جامعه نیازمند دریافت خدمات روان‌شناختی در طیف وسیعی از اختلالات شامل اضطراب، افسردگی، اسکیزوفرنی و غیره هستند.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، علی فتحی آشتیانی با اشاره به وضعیت سلامت روان جامعه ادامه داد: بیشترین آمار طلاق در پنج سال ابتدایی زندگی مشترک اتفاق می‌افتد که دامنه مشکلات روانشناختی در بین زوجین و فرزندان را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر آسیب‌های اجتماعی بی شمار همچون اعتیاد، شراب‌خواری، خیانت، روسپی‌گری، خشونت، خودکشی، فرار دختران، کودکان کار، مفاسد اخلاقی در کشور به مشکلات و مسائل روانشناختی دامن زده‌اند. به عنوان مثال اختلال افسردگی در بار بیماری‌ها از رتبه ۴ به ۲ و در کشورهای توسعه یافته به رتبه یک رسیده که در جامعه ما نیز خیلی متفاوت نیست.

به گفته وی، در اختلالاتی نظیر وسواس، اضطراب، ترس و سایر مشکلات روانشناختی که با آن‌ها درگیر هستیم؛ نیز به همین صورت است و نیازمند توجه و حمایت بیشتر به این حوزه‌ها هستیم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره اظهار داشت: بیمه سلامت‌روان فقط وابسته به گرایش بالینی و سلامت نیست و بیش از ۷۰ درصد افراد جامعه ما فرصت بهره‌مندی از خدمات سلامت‌روانی را ندارند. به این دلیل که مشکلات روانشناختی تنها با یکبار مراجعه به روان‌شناس یا مشاور حل و فصل نمی‌شود و حداقل ۱۰ جلسه و در برخی موارد حتی ۴۰ جلسه در نظر گرفته شده بنابراین بار اقتصادی زیادی را به خانواده تحمیل می‌کند و از سوی دیگر اگر به این مسائل رسیدگی نشود، به صورت مستقیم و غیرمستقیم تأثیر بسیار زیادی بر اقتصاد و سلامت اعضاء خانواده بر جای می‌گذارد.

مشکلات روان‌شناختی بر اقتصاد جامعه تأثیر می‌گذارد

فتحی تاکید کرد: با توجه به تحقیقاتی که توسط سازمان بهداشت جهانی انجام شده، مشکلات روانشناختی بر اقتصاد جامعه تأثیر می‌گذارد. نشان داده شده در یک تحقیق ۱۴ روز و در تحقیق دیگر ۲۰ روز کاری، فرد افت پیدا می‌کند و اگر در زمان مناسب به این مسائل پرداخته نشود، تداوم یافته و جامعه را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

وی بر تاکید رئیس جمهور در حکم ابلاغی، به رتبه‌بندی روان‌شناسان و مشاوران اشاره کرد و گفت: روان‌شناسان و مشاوران با رتبه‌بندی مشمول بیمه شوند و در گام اول سوابق تحصیلی و در گام دوم سوابق کاری و تخصصی آن‌ها در این رتبه‌بندی لحاظ شود.

عضو هیات علمی دانشگاه، افزود: مسأله بسیار مهم، بحث تخصصی شدن خدمات روانشناسی است. ۲۰ طبقه اختلال روانی و ۴۰۰ نوع اختلال در این طبقات وجود دارد که بیمه باید تنها اختلالات مرتبط با آن گرایش‌ تخصصی را تحت پوشش قرار دهد و متخصصان رشته‌های روانشناسی و مشاوره تنها در حوزه تخصصی خود به فعالیت حرفه‌ای بپردازند تا سایر رشته‌ها نیز توانمند شوند.

در برنامه هفتم توسعه به مسائل روانشناختی هیچ نگاهی نشده است و باید به آن پرداخته شود که نقطه عطفی در حوزه مسائل روان‌شناختی است. وزارت بهداشت متولی سلامت در تمام حوزه‌های جسمانی و روانی است.

فتحی با اشاره به عدم رعایت تعرفه از سوی تعداد زیادی از روان‌شناسان به جهت میزان اندک درآمد حاصل از ارائه خدمات نسبت به مخارج، اجاره بهای دفاتر و مراکز روان‌شناسی و مشاوره و سایر هزینه‌ها نظیر پرداخت حقوق منشی، آب، برق و گاز، اظهار داشت: از وزیر بهداشت انتظار داریم در هیأت دولت از روان‌شناسان و مشاوران حمایت شود که تعرفه‌ای مناسب برای ۴۵ دقیقه خدمتی که در اتاق درمان برای مراجعان ارائه می‌شود، در نظر گرفته شود و بررسی سیمای سلامت‌روان جامعه در سطح کشور و مجزا در هر استان نیز در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد که نیازمند پژوهش در این زمینه است.

وی در پایان تصریح کرد: سازمان نظام روانشناسی و مشاوره باید عضو شورای عالی بیمه سلامت شود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا