کسب و کار

نیچ مارکتینگ در صنعت مد و فشن از زبان حمیدرضا شیرازی‌ها

اگر صاحب برند یا کار بازاریابی هستید، ممکن است تا به حال عبارت نیچ مارکتینگ به گوشتان خورده باشد و برایتان سوال شده باشد که این نیچ مارکتینگ چیست. نیچ مارکتینگ از جمله استراتژی‌های بازاریابی‌ست که مزایای بسیاری برای صاحبان کسب و کار دارد. در واقع این استراتژی می‌تواند کمک و راهنمای خوبی برای مشتریان یک برند باشد. البته بهره‌مندی از استراتژی نیچ مارکتینگ اصول و قواعد خاصی دارد که سبب موفقیت آن می‌شود. برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با این مفهوم تصمیم داریم این استراتژی را از دیدگاه آقای حمیدرضا شیرازی‌ها، مدیر عامل برند بُرنُس مد به شما معرفی کنیم. برنس مد یک پلتفرم تخصصی مد و فشن، و یکی از امن‌ترین وبسایت‌های خرید پوشاک باکیفیت است.

نیچ مارکتینگ چیست

قبل از هر چیز از آقای شیرازی‌ها درخواست کردیم به عنوان شخصی موفق در حوزه پوشاک، در خصوص استراتژی نیچ مارکتینگ و هدف آن برایمان بگویند:

نیچ مارکتینگ (Niche Marketing)، بازاریابی جاویژه یا بازاریابی گوشه‌ای، یک استراتژی بهینه برای تمرکز بر مشتریان هدف است. به این صورت که محصولات یک کسب و کار به بخش خاصی از بازار معرفی و عرضه می‌شوند. این استراتژی به عنوان طرح بازاریابی هدفمند بر قسمت خاصی از بازار تمرکز دارد. با این استراتژی صاحبان برندها می‌توانند در فضای رقابتی کمتر، مشتریانی با نیازها و اهداف مشترک پیدا کنند. البته دستیابی به این موفقیت، نیازمند داشتن ایده‌های ناب و بکر است. در واقع برای شروع این استراتژی در بازار کار باید بتوانید نیازی که تا کنون به آن پرداخته نشده را شناسایی کرده و نیچ مارکتینگ را برای آن پیاده کنید. به عنوان مثال شخصی را در نظر بگیرید که برای نخستین بار ایده طراحی لباس برای حیوانات خانگی را عملی کرده است. این شخص در واقع با تمرکز بر تولید نوعی خاص از پوشاک، مشتریان هدف خود را پیدا کرده و بیزینس خود را گسترش داده است.

بازاریابی گوشه‌ای

مراحل دستیابی به موفقیت در نیچ مارکتینگ

از آقای شیرازی‌ها در رابطه با مراحل نیچ مارکتینگ برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب پرسیدیم. او در این‌باره گفت:

برای ایجاد یک نیچ خوب، باید اصول صحیح آن را پیش گرفت و برنامه‌ریزی ویژه‌ای داشت. این اصول شامل موارد زیر است:

  • تمرکز بر مشتریان هدف

اولین قدم پس از پیدا کردن ایده‌ی نو، پیدا کردن مشتریان هدف‌تان است. شما اگر مخاطب ویژه‌ای برای ارائه محصول‌تان نداشته باشید، قطعا با شکست رو‌به‌رو می‌شوید. یکی از راه‌های پیدا کردن مخاطب ویژه، بر اساس موقعیت جغرافیایی است. به این صورت که بررسی کنید آیا محصول تولیدی شما مناسب مردم آن منطقه است یا نه. به عنوان مثال اگر در منطقه‌ای گرمسیر زندگی می‌کنید، پوشاک زمستانی نمی‌تواند نیاز مبرم جامعه هدف شما باشد. عوامل دیگری مانند علایق مشتری، قدرت خرید و حتی شغل آن‌ها نیز در شناسایی نیاز آن‌ها تاثیرگذارند.

  • تامین نیاز مشتریان هدف

قدم بعدی این است که نیاز مشتری را شناسایی کرده و در راستای رفع آن بکوشید. پس از شناسایی این نیاز تمرکز کافی برای تولید محصولات هرچه بهتر داشته باشید. به عنوان مثال ما در برنس همواره سعی داریم بهترین پوشاک و خدمات را به مشتریان هدف‌مان که بانوان هستند عرضه کنیم. مشتریان ما می‌توانند در کمترین زمان محصولات مورد نظرشان را در سایت پیدا کرده و خریداری کنند. مثلا اگر خانمی قصد خرید شومیز مجلسی داشته باشد، می‌تواند در کم‌ترین زمان با مراجعه به سایت برنس محصول مورد نظر خود را پیدا کند.

  • تعامل با مشتریان و پیش‌بینی حرکت بعدی آن‌ها

در مرحله بعد می‌توانید با مشتریان خود ارتباط برقرار کرده و نیاز آن‌ها را پیش‌بینی کنید. برای این کار می‌توانید خود را جای مشتری‌هایتان گذاشته و از دیدگاه آن‌ها محصولات را بررسی کنید. حتی سعی کنید به صورت نظرسنجی، فضای مجازی یا حضوری با مشتریان ارتباط برقرار کرده و از دغدغه‌هایشان مطلع شوید. پس از این مراحل می‌توانید بر اساس ایده‌های خود و نیاز مشتری، بهترین محصولات را ارائه داده و در بازار بهترین باشید.

نیچ مارکتینگ در صنعت مد و فشن از زبان حمیدرضا شیرازی‌ها

مزایا و معایب نیچ مارکتینگ چیست

حمیدرضا شیرازی‌ها همچنین در رابطه با مزایا و معایب نیچ مارکتینگ افزود:

نیچ مارکتینگ به عنوان استراتژی کارآمد، مزایای بسیاری دارد. اولین مزیت آن این است که محدود بودن محصولات با توجه به نیاز مشتری، سبب می‌شود شانس دیده شدن بیشتری داشته باشید. به عنوان مثال اگر برندی در حوزه پوشاک به صورت تخصصی به تولید مدل‌های شومیز جدید زنانه بپردازد، می‌تواند در مدت کمی به عنوان برندی در زمینه تولید جدیدترین شومیزها مطرح شود. همچنین بر اساس این استراتژی بازار رقابتی برای تولیدکنندگان کمتر می‌شود. این محدودیت محصولات تولیدی حتی می‌تواند باعث افزایش وفاداری مشتری نیز شود. یکی دیگر از مزایای مهم نیچ مارکتینگ این است که، مشتریان آن به دلیل نیاز فوری به محصولات تولیدی، به افزایش قیمت‌ها واکنش زیادی نشان نمی‌دهند. همین امر می‌تواند سبب فروش مستمر و سوددهی برای آن برند شود.

در رابطه به معایب نیچ مارکتینگ نیز، می‌توانیم به رشد محدود برند اشاره کنیم. از آن‌جایی که اندازه این بازار معمولا کوچک است، در نتیجه فرصت‌های رشدی زیادی در اختیار برندها قرار نمی‌دهد و صاحبان برند همواره باید به دنبال ایده‌های جدیدتر باشند. همچنین پس از ایجاد یک ایده‌ نو، دیگران نیز می‌توانند از آن تقلید کرده و به رقیبان شما تبدیل شوند. از این‌ رو کارآفرینان باید همیشه برند خود را به روز و باکیفیت نگه دارند. حتی ممکن است کسب و کارهای کوچکی که این استراتژی را در پیش گرفته‌اند، از جانب شرکت‌‌ها و برندهای بزرگ ضربه بخورند. نیچ مارکتینگ حتی می‌تواند باعث شود شما محدود بمانید و فرصت کسب تجربه‌های جدیدتر را از دست بدهید.

جمع‌بندی

در پایان ضمن تشکر از آقای شیرازی‌ها بابت اطلاعات خوبی که در اختیارمان قرار دادند، از ایشان خواستیم اگر توصیه یا نکته‌ی دیگری در رابطه با این استراتژی دارند در اختیارمان قرار دهند:

به طور کلی نیچ مارکتینگ باعث می‌شود شما بتوانید با سرمایه کم و جامعه هدف خاص، سود مناسبی داشته باشید. قبل از در پیش گرفتن این استراتژی ابتدا سعی کنید به خوبی تحقیق کرده و همه‌‌ی جوانب آن را بسنجید. بدون شک اگر با توجه به هد‌ف‌تان به درستی از این استراتژی استفاده کنید، نتیجه ثمربخشی برایتان به دنبال خواهد داشت.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا