اقتصادی

واردات خودرو و بیش از سی هزار خریدار بلاتکلیف!

واردات خودرو را می‌توان یکی از پرحاشیه‌ترین پروژه‌های وزارت صمت قلمداد کرد که پس از دو سال هنوز به نتیجه نرسیده است.

روند بازار – واردات خودرو را می‌توان یکی از پرحاشیه‌ترین پروژه‌های وزارت صمت قلمداد کرد. این موضوع با آغاز کار دولت سیزدهم مطرح شد اما پس از گذشت دو سال، هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است. جدیدترین معضل در بحث واردات خودرو، تعداد بسیار زیاد مشتریان بلاتکلیف این خودروها است.

وزارت صمت در پایان سال ۱۴۰۱، سامانه یکپارچه خودرو را برای عرضه تمامی خودروها اعم از داخلی یا وارداتی معرفی کرد. در آن زمان متقاضیان خرید خودروهای وارداتی، بایستی ۵۰۰ میلیون تومان وجه را در حساب خود بلوکه می‌کردند. این رقم برای متقاضیان خودروهای داخلی، ۱۰۰ میلیون تومان بود. با این حال شش ماه پس از پایان ثبت نام سامانه یکپارچه برای خودروهای وارداتی، هنوز متقاضیان این خودروها نمی‌دانند چه خودرویی به آن‌ها تحویل داده خواهد شد!

تعداد خریداران بلاتکلیف واردات خودرو، معادل ۳۱ هزار و ۸۹۲ نفر اعلام شده است. در زمان اعلام طرح فروش خودروهای وارداتی، ۳۳ هزار نفر نسبت به واریز وجه و بلوکه کردن آن اقدام کرده بودند. با این حال تنها حدود ۱۲۰۰ نفر از این افراد موفق به دریافت خودرو وارداتی شده‌اند. پول‌های بلوکه شده پس از مدتی از مسدودی خارج شدند اما تاکنون در بخش تحویل خودرو اتفاق خاصی رخ نداده است.

وعده واردات خودرو همچنان وعده باقی مانده است

تنها خودروهای وارداتی که طی ماه‌های اخیر به متقاضیان تحویل داده شد، چانگان CS35 پلاس سایپا بود. تعداد این خودروها نیز بسیار محدود بوده است و مشخص نیست واردات این اتومبیل در آینده به چه شکل خواهد بود. در همین حال دیگر خودروهای وارداتی همچون محصولات کیا، هیوندای و سایر برندهای چینی در وضعیت بلاتکلیف قرار گرفته‌اند. حتی متقاضیان خودروهای چانگان نیز قادر به تحویل گرفتن اتومبیل خود نیستند و تنها به صورت نمادین یک نفر از آن‌ها اتومبیل خود را تحویل گرفت.

مسئولین دولتی بارها در مصاحبه‌های خود بر واردات تعداد زیادی اتومبیل تاکید داشتند، با این حال چنین رویدادی در واقعیت رخ نداده است. فرآیند ترخیص و شماره‌گذاری خودروهای وارداتی بسیار کند پیش می‌رود. علاوه بر کندی در واردات خودرو، تغییر مدیریت کلان وزارت صمت نیز ممکن است متقاضیان خرید خودرو را با مشکلاتی دیگر روبرو کند. بنابر تجربیات گذشته، ممکن است این افراد به کلی از فرآیند تحویل خودروهای وارداتی کنار گذاشته شوند و وزارت صمت ساز و کار جدیدی را برای عرضه این خودروها انتخاب کند.

منبع: دیجیاتو

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا