اقتصادی

ایران خودرو و سایپا به چینی ها واگذار می‌گردد؟

واگذاری سهام و اداره خودروسازان به بخش خصوصی این روزها به ویژه با توجه به دستور رهبری (اداره خودروسازان توسط سهامداران خصوصی) و شعار سال (جهش تولید با مشارکت مردم) جدی‌تر از قبل به نظر می‌رسد.

به گزارش روند بازار، سه مشتری سهام ایران خودرو و سایپا در حال حاضر عبارتند از :

  • قطعه‌سازان داخلی
  • مونتاژکاران داخلی خودرو چینی
  • خودروسازان چینی که در ایران حضور ندارند

تا پیش از این، تنها مشتری جدی سهام خودروسازان بزرگ کشور، قطعه‌سازان بودند، اما حالا شرکت‌های خودروساز بخش خصوصی یا همان مونتاژکاران و البته خودروسازان چینی که در ایران‌حضور ندارند، نیز به این عرصه ورود کرده‌اند و شاید رقابتی نزدیک و سخت بین آنها بر سر خرید سهام غول‌های جاده‌مخصوص شکل بگیرد.

چینی‌ها البته در گذشته نیز علاقه خود را به حضور در خودروسازی بخش دولتی ایران نشان داده‌اند و حتی اواسط دهه ۸۰ شمسی قرار بود با ایران‌خودرو وارد جوینت ونچر شوند. در آن دوران، مذاکراتی بین ایران‌خودرو و چری (شرکتی که در حال حاضر بازیگر چینی اصلی در بازار خودرو ایران است و با بزرگ‌ترین خودروساز خصوصی ایران یعنی مدیران خودرو شراکت دارد) بر سر فعالیت مشترک شکل گرفت. حتی محصول تولیدی مشترک خود را نیز مشخص کردند و قرار بود کار در ایران‌خودرو آغاز شود

در حال حاضر، آخرین خبرها حکایت از این دارد که یکی از قطعه‌سازان بزرگ کشور، با افزایش سهم خود به‌زودی مدیریت این خودروساز بزرگ را به دست خواهد گرفت. همچنین طبق گفته منابع آگاه، دو خودروساز بزرگ دیگر – سایپا و پارس‌خودرو – نیز مشتری چینی پیدا کرده‌اند. گویا یکی از خودروسازان مشهور چین به نام چانگان، برای خرید سهام پارس‌خودرو -که خود زیرمجموعه سایپا به شمار می‌رود- دورخیز کرده است. در نهایت اینکه سایپا نیز چشم برخی شرکت‌های خودروساز بخش خصوصی را گرفته است.

منبع
دنیای اقتصاد

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا