وظایف و ساخت درگاه پرداخت شاپرک

ما همواره در طول شبانه روز با تراکنش‌­­های بانکی مختلفی از جمله: پرداخت قبض، خرید کالا از مغازه‌­ها و فروشگاه‌­ها، استعلام موجودی، انتقال وجه و… سر و کار داریم. همچنین در حال حاضر خرید­های اینترنتی و استفاده از درگاه­‌های پرداخت در میان افراد بسیار رواج یافته. با این اوصاف، نهادی حاکمیتی به منظور کنترل و نظارت متمرکز در شبکه پرداخت تحت عنوان سامانه شاپرک به وجود آمده است.

شاپرک نقش مهمی در این شبکه ایفا می­‌کند و وظایف مهمی در جهت توسعه و مشارکت بخش خصوصی در شبکه‌­ی پرداخت کشور دارد. ما در این متن به معرفی کامل چیستی و وظایف شبکه­‌ی شاپرک پرداخته و چگونگی ساخت درگاه پرداخت آن را شرح می‌­دهیم.

نقش اصلی شاپرک در شبکه پرداخت چیست؟

شبکه الکترونیکی پرداخت کارت یا به اختصار شاپرک از زیرمجموعه شرکت­‌های ملی انفورماتیک به شمار می‌­رود که در سال ۱۳۹۰ با هدف سازماندهی دستگاه‌‎­های پایانه فروش و کنترل رقابت بانک‌­ها تاسیس و از ۵ دی ۱۳۹۱ فعالیت خود آغاز کرد. در واقع شاپرک رابطی در میان شبکه بانکی، بانک مرکزی و شرکت­‌های PSP است که الگوی مشابهی با شبکه­‌های پرداخت بین‌المللی دارد.

مهم­ترین تاثیر شاپرک در شبکه پرداخت این است که فعالیت­‌های شرکت‌­های ارائه دهنده خدمات بانکداری الکترونیک با استاندارد­های یکسان و جهانی صورت می­‌گیرد. بدین ترتیب بانک مرکزی می‌­تواند نظارت همه جانبه و دقیق­‌تری بر روی انجام عملیات­‌های بانکی که به وسیله پایانه‌­های فروش انجام می‌­شود داشته باشد.

به گفته مدیر سابق بانک مرکزی ایران (محمود بهمنی): شاپرک وظیفه حاکمیتی و نظارتی بانک مرکزی در زمینه استاندارد­سازی، توزیع مناسب و نظارت بر مبادلات الکترونیکی کشور در مراکز فروش کالا و خدمات را بر عهده دارد. این سامانه مشابه SEPA در اروپا و INTRAC در کانادا است.

اما سوال به وجود آمده در این قسمت این است که شاپرک چگونه و با چه روش‌­هایی قادر به استاندارد­سازی و نظارت بر مبادلات الکترونیکی کشور خواهد بود؟ از این رو ما در ادامه کاربران را نسبت به وظایف سامانه شاپرک آگاه می‌­سازیم.

سامانه شاپرک چه وظایفی را بر عهده دارد؟

در گذر زمان و با توسعه شبکه پرداخت بانکی، وظایف سامانه شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) گسترش یافت. از جمله وظایف شاپرک می­‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱-اعطا مجوز به شرکت‌­های PSP

یکی از مهم­ترین وظایف شاپرک، اعطا مجوز فعالیت در حوزه ارائه خدمات پرداخت الکترونیک به شرکت­‌های PSP است. شرکت­‌های PSP پس از اخذ مجوز از شاپرک ملزم به رعایت قوانین و مقررات بانک مرکزی خواهند بود و همواره تحت بازرسی توسط شاپرک قرار می­‌گیرند.

۲-اعطا مجوز به شرکت­‌های پرداخت‌­یار

پرداخت‌­یار­ها از دیگر شرکت‌­های ارائه دهنده خدمات پرداخت محسوب می­‌شوند که بر اساس قرارداد منعقده با شاپرک و شرکت­‌های PSP و در چارچوب سند تدوین شده از سوی بانک مرکزی قادر خواهند بود تا خدمات پرداخت­ بدون کارت را برای پذیرندگان خود مهیا کنند.

۳-انتشار گزارش اقتصادی شبکه الکترونیکی پرداخت کارت

شاپرک از تیر سال ۱۳۹۴ تا به حال گزارش اقتصادی شبکه الکترونیکی پرداخت کارت را به شکل ماهانه، سالانه و چهار­ساله منتشر می­‌کند. هدف از این امر کمک‌رسانی به فعالان حوزه پرداخت الکترونیک داخل کشور برای عرصه­‌های اجرایی و تصمیم‌­گیری می­‌باشد.

۴-جلوگیری از تخلف درگاه‌­های پرداخت

به طور کلی در ایران سه نهاد یعنی: شاپرک، پلیس فتا و دادستانی می­‌توانند در صورت شناسایی درگاه پرداخت متخلف و مشکوک درخواست بستن آن را به شرکت­‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت بدهند. در این مسیر شرکت­‌های ارائه دهنده ملزم به اجرای حکم این سه نهاد خواهند بود و در صورت سرپیچی با آن­ها برخورد می‌­شود.

۵-ثبت و ارسال درخواست پذیرندگی به شرکت­‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت

شاپرک با اجرا و راه‌اندازی سامانه جامع پذیرندگان به متقاضیان این امکان را می‌­دهد تا درخواست­‌های خود را به طور جامع ثبت و برای شرکت­‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت ارسال نمایند. شاپرک درخواست پذیرندگی کاربران را تنها به شرکت­‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت از پیش تایید شده ارسال می­‌کند. با نظر به این موضوع، شرکت­‌های PSP بعد از عقد قرارداد پذیرندگی و تحویل ابزار پذیرش می­‌توانند تاییدیه خود را به شاپرک اعلام کنند.

وظایف شاپرک به صورت اجمالی

علاوه بر مواردی که پیش­تر ذکر کردیم، شاپرک وظایف و مسئولیت‌­های دیگری را عهده دار است که در زیر آن­ها را به صورت اجمالی نام برده‌­ایم:

آیا شاپرک از ارائه دهندگان درگاه پرداخت است؟

یکی از سوالاتی که همواره برای متقاضیان درگاه پرداخت پرداخت اینترنتی به وجود می‌­آید این است که آیا شاپرک از ارائه دهندگان درگاه پرداخت می‌­باشد یا خیر؟ بر خلاف باور عموم مردم، همان طور که از ماموریت شاپرک متوجه شدید، وظیفه تامین امنیت، زیرساخت پرداخت و نظارت بر شبکه پرداخت را دارا می‌باشد، به همین دلیل سامانه شاپرک هیچ درگاه پرداختی ارائه نمی‌کند!

چگونه باید درگاه پرداخت ساخت؟

هر کسب و کاری که نیاز به دریافت وجه آنلاین داشته باشد همچون: سایت­های فروشگاهی، فروشگاه‌­های اینستاگرامی، فریلنسر­ها، خیریه‌­ها و… می­‌تواند از درگاه پرداخت استفاده کند. این امکان به وسیله شرکت‌­های ارائه دهنده خدمات پرداختی که زیر نظر شاپرک و بانک مرکزی مجاز به فعالیت هستند برای متقاضیان فراهم می­‌شود.

دارندگان کسب و کار­های اینترنتی برای ساخت درگاه پرداخت می­‌بایست مدارک لازم را جمع‌­آوری و مراحل مختلفی را از جمله: ثبت نام، احراز هویت، ارسال مستندات و… طی کنند. همچنین ارسال مستندات و مدارک در اغلب شرکت­‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت (رایان پی) مورد تایید شاپرک به صورت آنلاین انجام می‌­شود و نیازی به مراجعه حضوری به این شرکت­ها نخواهد بود.

انتقاد وارده بر شاپرک کدام است؟

به گزارش برخی از مصرف­‌کنندگان، سامانه جدید پرداخت کارتی موجب کاهش سرعت روند خرید­های از پایانه­‌های فروش شده است. به صورتی که مبالغ پس از چندین ساعت به حساب صاحب پایانه فروش واریز می‌­شود. با این وجود در ابتدا اجرای این طرح، وقفه‌­های صورت گرفته در واریز مبالغ باعث نارضایتی طیف گسترده‌­ای از فروشندگان و صاحبان کسب و کار­ها شد.

چرا درگاه پرداخت ما باید دارای نماد شاپرک باشد؟

با توجه به مطالبی که در این متن بیان کردیم، موضوع قابل برداشت این است که تمامی شرکت­‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت باید تحت نظارت شبکه‌­ی سراسری شاپرک باشند. این شرکت­‌ها درگاه‌­های پرداخت خود را با نماد شاپرک که نشانه قانونی بودن فعالیت آن­ها است ارائه می­‌دهند و در صورت بروز مشکلات احتمالی درگاه پرداخت، در جهت رفع آن­ها به متقاضیان یاری می‌­رسانند.

منابع: عصربانک، اقتصاد نیوز، راه پرداخت، ویکی پدیا

خروج از نسخه موبایل