اقتصادی

پرداخت پول برای تعمیر لباس و کفش به جای دور انداختن

شهروندان فرانسوی از ماه اکتبر می توانند ۷ یورو برای ترمیم پاشنه کفش و ۱۰ تا ۲۵ یورو برای تعمیر لباس درخواست کنند.

به گزارش روند بازار به نقل از فرارو، دولت فرانسه به زودی پرداخت پول به شهروندان فرانسوی برای تعمیر لباس و کفش های شان به جای دور انداختن آن را با هدف کاهش ضایعات آغاز خواهد کرد.

به گزارش فرارو به نقل از دیلی تلگراف، فرانسوی ها از ماه اکتبر می توانند به عنوان بخشی از ماموریت دولت برای کاستن از دور ریختن لباس ها در مکان های در نظر گرفته شده برای دفن زباله “پاداش تعمیر لباس” را به ارزش ۲۶ یورو (۲۱ پوند) برای تعمیرات کفش و لباس دریافت کنند.

“برانژر کویار” وزیر مشاور دولت فرانسه در امور محیط زیست در جریان بازدید از یک مرکز مسئول در این زمینه در پاریس گفت:”هدف ما از این ابتکار عمل کاهش ۷۰۰ هزار تن پوشاک دور ریخته شده توسط فرانسوی در سال است که دو سوم آن به محل دفن زباله فرستاده می شود”.

او افزود:”از ماه اکتبر مصرف کنندگان می توانند برای تعمیر پوشاک و کفش های خود از نظر مالی حمایت شوند”. او از کارگاه های خیاطی و کفاشان فرانسوی خواست تا به این کارزار بپیوندند.

بر اساس این طرح جدید مصرف کنندگان تا ۲۵ یورو برای تعمیر کفی چرمی و ۷ یورو برای تعمیر پاشنه کفش های خود دریافت خواهند کرد. پرداختی برای رفع پارگی آستین حدود ۷ یورو و تعمیر زیپ تا ۱۵ یورو تعیین شده است.

این طرح تازه ترین مرحله از قانون ضد زباله است که در فرانسه در سال ۲۰۲۰ میلادی تصویب شد و بودجه لازم آن از صندوق ۱۵۴ میلیون یورویی در بازه سال های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۸ میلادی تامین می شود. یارانه ها به طور مستقیم بر قیمت تعمیرات صرفا برای خیاطان و تعمیر کنندگان کفش که از طریق Refashion یک گروه زیست ‌محیطی نساجی که پروژه را هدایت می‌کند و در برنامه دولتی ثبت نام کرده اند اعمال خواهند شد.

کویار با اشاره به کارگاه های خیاطی و هم چنین برندهایی که خدمات تعمیر را ارائه می دهند گفت:”هدف حمایت از کسانی است که تعمیرات را انجام می دهند.”

با این وجود، برخی از فعالان صنعت پوشاک و کفش تردید دارند که چنین طرحی بتواند تاثیر قابل توجهی بر صنعت و محیط زیست بگذارد. بسیاری از آنان استدلال می کنند مصرف کنندگان کم تر حاضر خواهند بود ۱۰ یورو برای تعمیر پیراهنی پاره شده پرداخت کنند زمانی که می توانند پیراهن تازه ای را با قیمت ۴ یورو خریداری کنند.

بر اساس ارقام اعلام شده توسط Refashion 3.3 میلیارد کالای پوشاک و کفش به بازار فرانسه سرازیر شدند که ۵۰۰۰۰۰ عدد بیش تر از سال ۲۰۲۱ میلادی بود.

پاداش تعمیر لباس و کفش بر اساس طرح مشابهی است که زمستان گذشته راه اندازی شد طرحی که بین ۱۰ تا ۴۵ یورو تخفیف یا حدود ۲۰ درصد از کل صورتحساب تعمیر برای تعمیر وسایل الکترونیکی خانگی که دیگر تحت ضمانت نیستند را در نظر می گرفت که تعمیر یخچال و ماشین لباسشویی تا تُستر، سشوار، دوربین های دیجیتال و لپ تاپ را شامل می شد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا