کسب و کار

پسته آبشاری از ثروت راه سمت من به جریان در آورد!

اگر ذهن ثروتمندی داشته باشیم، فرصت های پولدار شدن ناخودآگاه برایمان پیش می آید. من توانستم با فعالیت در حوزه سودمند انواع پسته آرزوهای خودم را محقق سازم و ثروت زیادی را بدست بیاورم. در ادامه شما را با انواع پسته بیشتر آشنا می کنم، تا پایان این مقاله همراه من باشید تا شما هم از ثروتمند شدن لذت ببرید.

پسته گرمسار

تولید پسته ایران متاثر از عوامل دیگری نیز می باشد که هر یک از آنها در جای مهم بوده و می توانند باعث افت تولید در سالهای آینده شوند، قیمت پسته گرمسار با وجود تولید بیشتر مناسب تر عرضه خواهد شد.

تولید پسته کشور در مقایسه با کشورهای بزرگ صادر کننده این محصول مانند آمریکا کاهش یافته است و در دهه گذشته جایگاه برتر خود را در حوزه این محصول تا حدی از دست داده ایم.

با توجه به این موضوع لزوم تلاش بیشتر برای افزایش بهره وری از باغات و درختان پسته در کشور بیش از گذشته شده است و باید تمهیدات لازم برای پیشگیری از کاهش تولید اندیشیده شود.

آیا می دانید حجم تولید پسته ایران با کاهش حدود ۸۰ هزار تنی در سال ۱۴۰۰ و افت شدید برداشت این محصول باعث کاهش عرضه آن در بازارهای داخل و خارج کشور شد؟

بسیاری از افراد فعال در حوزه تولید پسته در ایران بر این باور هستند که این میزان کاهش تولید به دلیل خشکسالی شدید در بخشهای مختلف کشور و کاهش میزان ذخایر آب زیرزمینی است که به طور حتم در بلند مدت تاثیر منفی زیادی بر تولید این محصول بر جا خواهد گذاشت.

پسته بادامی خام

شهرهای جنوبی به عنوان قطب تولید پسته بادامی کشور، در بخشهای مختلف کشور بیش از ۲۰ استان به صورت کلی یا پراکنده در تولید و برداشت پسته بادامی کشور مشارکت دارند، لذا قیمت پسته بادامی خام بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

لازم به ذکر است اگر چه در برخی از فصول با کاهش تولید روبرو بوده ایم، اما ممکن است در برخی از استانها که تولید کمتری دارند شاهد بهبود برداشت با توجه به شرایط اقلیمی و یا کنترل آفات هستیم.

همچنین باید اشاره شود که برخی استان های مرکز کشور در حال حاضر با تولید چند هزار تن در سال جایگاه خاصی در تولید این محصول در دشتهای مرکزی کشور دارد.

اما نکته جالب در مشارکت کشاورزان در تولید پسته بادامی کشور است که بنا بر پیش بینیها بیشترین برداشت را در این نوع پسته داشته اند.

برخی از استان های جنوب کشور هر یک با چند هزار تن تولید پسته بادامی در رتبه های برتر در بین سایر استانهای کشور قرار داشته اند.

پسته بادامی خام

پسته تبریز

قیمت پسته بو داده و بسته بندی نسبت به قیمت پسته تبریز فله کمی بیشتر است، همچنین صادرات پسته ایران در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با چند سال قبل از آن با کاهش همراه بوده است.

سایر اهداف صادراتی این محصول نیز در قاره آسیا کشور چین به عنوان برگ ترین وارد کننده آسیایی این محصول بوده است.

پس از آن نیز هند حجم بالایی از این محصول را با سهم حدود ده درصدی از صادرات پسته ایران به خود اختصاص داده بود.

البته در بین کشورهای اروپایی نیز خریداران خوبی برای پسته ایران در اتحادیه اروپا وجود داشته است که بزرگ ترین آنها کشور آلمان با حدود بیش از ۵۰ میلیون دلار واردات پسته از کشور ما بوده است.

با توجه به این آمار می توان دید که هر یک از کشورهای دنیا بخشی از واردات محصول پسته ایران را به خود اختصاص داده اند و کشور ما در بسیاری از بازارهای هدف صادراتی حضور دارد.

با این وجود در قاره آمریکا (به دلیل حجم بالای تولید در ایالات متحده) به نظر می رسد که سهم ناچیزی از بازار مصرف این محصول در اختیار ایران قرار داشته باشد.

پسته تبریز

 

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا