اقتصادی

پشت پرده تعطیلی کانون صرافان چیست؟

بازار دلار امروز با قیمت ۴۹ هزار و ۶۵۰ تومان کار خود را آغاز کرد و یک ساعت از شروع معاملات نگذشته دلار ۱۵۰ تومان کاهش قیمت داشت تا نشان دهد روند بازار امروز نزولی است.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، امروز هم برای چندین روز متوالی دلار در کانال زیر ۵۰ هزار تومان ماند و بازار نوسان قابل توجهی را ثبت نکرد تا نشان دهد بازار به ثبات قیمتی رسیده و از نوسانات قبلی فاصله گرفته است.

قیمت دلار امروز 16 مرداد 1402

قیمت دلار هرات هم امروز کاهشی بود و سیگنال کاهش قیمت بیشتر را به بازار مخابره می‌کرد. این کاهش قیمت البته در شرایطی رخ داده که رویداد سیاسی خاصی رخ نداده است و گفته می‌شود دولت مدیریت کامل بازار ارز را در دست گرفته است. اگرچه مشخص نیست تا چه زمان فرمان بازار ارز در دست دولت بماند.

اما در دو ماه گذشته دولت بالاخره توانست دلار را از کانال ۵۰ هزار تومانی خارج کند و آن را به کانال ۴۹ هزار تومان برگرداند. تلاش‌های دولت تاکنون برای نگه داشتن قیمت دلار در کانال‌های زیر ۴۸ و ۴۷ هزار تومان ناکام بوده است. اما در این بازه زمانی دولت توانسته قیمت دلار را مهار کند و مانع رشد بیشتر قیمت‌ها شود.

اما قیمت دلار در روزهای آینده چه می‌شود و در جنگ بازار و بازارساز برنده نهایی کیست؟ کامبیز افسری، فعال بازار ارز درباره پیش بینی قیمت دلار به تجارت‌نیوز گفته «به نظر می‌رسد دولت تا مدتی دلار به بازار تزریق می‌کند و قیمت دلار در کریدور ۴۰ هزار تومانی حفظ خواهد شد.»

این فعال بازار ارز معتقد است که «هفته گذشته پروانه فعالیت کانون صرافان منحل شد. با این تصمیم بانک مرکزی مشخص بود که قیمت دلار شنبه و یکشنبه روند کاهشی پیدا می‌کند و واسطه‌های بانک مرکزی فعال می‌شوند. از آنجا بانک مرکزی مانع ماندن دلار در کریدور ۵۰ هزار تومانی شد و روند کاهشی را رقم زد تا کانون صرافان مدعی مدیریت بازار ارز نشوند.»

این فعال بازار می‌گوید فعلا دولت می‌تواند دلار را زیر کانال ۵۰ هزار تومان نگه دارد اما به محض اینکه بانک مرکزی از موج اخبار مربوط به تعطیلی کانون صرافان فاصله بگیرد قیمت دلار در مسیر افزایشی قرار خواهد گرفت.»

معامله‌گران معتقدند اگر قیمت دلار امروز در هرات بالای مرز ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومان را حفظ کند، می‌تواند روند افزایشی داشته باشد و خود را تا کانال ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان هم بالا بکشد. اما اگر دلار هرات به زیر این رقم برسد زیر پای دلار خالی می‌شود و دلار هرات می‌تواند وارد کانال ۴۸ هزار تومان شود و به تناسب آن بر قیمت دلار تهران هم اثر بگذارد. دلار هرات امروز با قیمت ۴۹ هزار و ۳۵۰ تومان معامله شد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا